Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Mathematical mindsets. Svenska
Titel Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Utgivning, förlag, etc. Publicerad: Stockholm :
Natur Kultur Läromedel
2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 334 sidor : illustrationer ; 23 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003885cam 12200997 i 4500
*001286599
*00520170308132928.0
*008161122s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789127817906 $qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127817906
*035 $a(SE-LIBR)19873489
*0411 $aswe $heng
*08204$a510.712 $223/swe
*084 $aEabt.03 $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEabt.02 $2kssb/8
*084 $aEab
*1001 $aBoaler, Jo,$d1964-
*24010$aMathematical mindsets.$lSvenska
*24510$aMatematik med dynamiskt mindset : $bhur du frigör dina elevers potential / $cJo Boaler ; översättning av Katarina Sjöwall Trodden ; med förord av Carol S. Dweck, svenskt förord av Hanna Palmér och Andreas Ryve
*250 $aFörsta utgåvan
*260 $aPublicerad: Stockholm :
*260 $bNatur Kultur Läromedel
*260 $c2017
*300 $a334 sidor : $billustrationer ; $c23 cm
*650 7$amatematikundervisning
*650 7$amellanstadiet
*650 7$ahögstadiet
*650 0$aJunior high schools
*650 0$aMathematics $xStudy and teaching
*650 0$aMiddle school education
*650 7$aMotivation
*650 7$aStudiemotivation
*7001 $aSjöwall Trodden, Katarina,$d1960-$4trl $0285441
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Svenskt förord 7 Förord 11 Inledning. Styrkan i ett matematiskt tankesätt 13 1. HJÄRNAN OCH HUR VI LÄR MATEMATIK 19 2. MISSTAG OCH HÅRT ARBETE 29 Misstag vi gör i livet 31 3. KREATIVITET OCH SKÖNHET I MATEMATIKEN 41 Sammanfattning 52 4. MATEMATISKA MINDSET: VIKTEN AV ATT TÄNKA FLEXIBELT 55 Taluppfattning 57 Matematiska begrepp 60 Hur viktigt är det med övning? 65 Hur kan man hjälpa äldre elever? 73 Matematikappar och spel 74 Sammanfattning 78 5. RIKA MATEMATIKUPPGIFTER 79 Fall 1. Att se talens möjligheter 80 Fall 2. Växande former: visualiseringens kraft 82 Fall 3. Rätt tillfälle att berätta? 89 Fall 4. Att upptäcka ett matematiskt samband för första gången (Pascals triangel) 93 Fall 5. Det negativa rummets underbara värld 96 Fall 6. Från matematiska begrepp till matematisk glädje 98 Från spännande matematiska fenomen till utformning av uppgifter 100 Sammanfattning 115 6. MATEMATIK OCH VÄGEN TILL JÄMLIKHET 117 Matematikämnets elitistiska struktur 117 Myten om det matematikbegåvade barnet 118 Ojämlika antagningssystem strider mot lagen 121 Strategier som främjar jämlikhet 128 Sammanfattning 138 7. FRÅN NIVÅGRUPPERING TILL GRUPPARBETE - FÖR ETT DYNAMISKT MINUSET 139 OTL-inriktad undervisning 139 Avveckling av nivågrupperingen 140 Gruppindelning för ett dynamiskt mindset 142 Effektiv undervisning för heterogena grupper: matematikuppgifter 144 Effektiv undervisning i heterogena grupper: Complex Instruction (Cl) 148 Sammanfattning 170 8. DYNAMISKT MINDSET - BEDÖMNINGSGRUNUER 171 Race to Nowhere 174 Bedömning för lärande 180 Att utveckla elevers självkännedom och ansvarskänsla 182 Råd om betygssättning 199 Sammanfattning 202 9. MATEMATIKUNDERVISNING FÖR ETT DYNAMISKT MINDSET 203 Uppmuntra alla elever 203 Tro på alla dina elever 209 Värdesätt svårigheter och misslyckanden 210 Beröm och hjälp främjar utveckling 211 Öppna upp matematiken 213 Sammanfattning 245 Referenser 247 Bilaga A 257 Bilaga B 308 Om författaren 317 Författarens tack 319 Register 321