Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005994cam 122015017a 4500
*001286605
*00520170412103306.0
*008170123s2017 sw a e 001 0 swe c
*020 $a9789144114675 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144114675
*035 $a(SE-LIBR)20006756
*08204$a809.89282 $222/swe
*084 $aG.092 $2kssb/7
*084 $aG:dd $2kssb/7
*1001 $aNikolajeva, Maria,$d1952-
*24510$aBarnbokens byggklossar / $cMaria Nikolajeva
*250 $a3. uppl.
*260 $aLund : $bStudentlitteratur,$c2017
*300 $a393 s. : $bill. ; $c23 cm
*650 7$aNarratologi
*650 7$aBerättarteknik
*650 7$aBarn- och ungdomslitteratur
*650 7$aBarnlitteratur
*650 7$aBarnlitteraturforskning
*650 7$aLitteraturestetik
*650 7$aLitterära gestalter
*650 0$aNarration (Rhetoric)
*650 0$aChildren's literature
*650 0$aFiction$xTechnique
*650 0$aFiction$xAuthorship
*852 $hG.092
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till tredje upplagan 7 1 Är barnlitteratur verkligen annorlunda? 13 Vad är barnlitteratur? 13 Om att (inte) definiera barnlitteratur 17 Crossover 24 Barnlitteratur som maktutövning 26 Barnlitteratur i ett socialt och historiskt perspektiv 32 Barnlitterära genrer 34 Barnboksforskningens teorier och metoder 39 Narratologi: historia och berättelse 44 Kognitiv narratologi 49 Litteratur 52 2 Historia: händelser 63 Fabel eller intrig 63 Biografiskt, moraliskt och romantiskt handlingsförlopp 64 Komiskt och tragiskt handlingsförlopp 65 Konflikttyper i en intrig 67 Händelsernas förhållande till varandra 69 Kärnhändelser och sidohändelser 70 Handlingens komposition 70 Det typiska handlingsförloppet i barnlitteratur 72 Sidohandlingar och parallellhandlingar 76 Lyckligt slut 77 Några redskap för att analysera handlingsförloppet 81 Unga läsares förståelse av handlingsförloppet 84 Litteratur 86 3 Historia: tema och motiv 89 Barnlitteraturens typiska teman och motiv 89 Matens roll i barnlitteraturen 92 Peter Pan-komplexet 94 Döden 96 Mångfald och intersektionalitet 98 Invandrartemat i svensk barn- och ungdomslitteratur 100 Funktionshindertemat i Det vita mörkret 108 Litteratur 113 4 Historia: miljö 115 Tidrum - kronotop 119 Miljöns betydelse 123 Miljöskildring i Här ligger jag och blöder 125 Unga läsares förståelse av skönlitterära miljöer 130 Litteratur 141 5 Historia: personer 145 De litterära personernas ontologi 146 Synen på litterära karaktärer: från Aristoteles till kognitiv narratologi 149 Huvudpersonen 154 Kollektiv huvudperson 156 Bipersoner och personkonstellationer 159 Personkonstellationen i Mio, min Mio 161 Redskap för att analysera litterära personer 163 Statiska och dynamiska, platta och runda 166 Personskildringen i Pippi Långstrump: statisk, men rund 169 Personskildringen i Janne, min vän: rund, men statisk? 172 Personskildringen i Anne på Grönkulla: rund och dynamisk 176 Personskildringen i Hungerspelen: rund, dynamisk och motsägelsefull 184 Genus och andra alteriteter i persongestaltningen 191 Från crossdressing till könsbyte: genusperformativitet i Pojkarna 197 Den nya svenska flickan 202 Det posthumanistiska subjektet 206 Unga läsares förståelse av litterära personer 211 Mentalisering i Häxan och lejonet 213 Mentalisering i Den hemliga trädgården 220 Litteratur 228 6 Berättelse: perspektivet 235 Berättandets kommunikationskedja 236 Personligt och opersonligt berättande 237 Opersonligt berättande 239 Personligt berättande 241 Narraten 243 Offentligt och privat berättande 246 Berättarmodus 248 Berättarens närvaro i texten 248 Berättelsens nivåer och berättarens förhållande till historien 251 Synvinklarna 255 Fokalisering 258 Berättarrösten och synvinkeln 261 Ironi, tillförlitlighet, auktoritet 263 Berättarperspektivet i Ronja Rövardotter 268 Makt och berättande 272 Den manliga rösten 283 Den kvinnliga rösten 288 Multipelt och blandat berättande 298 Unga läsares förståelse av berättarperspektivet 306 Litteratur 311 7 Berättelse: temporalitet 315 Ordning 315 Prolepser och analepser 316 Räckvidd och omfattning 317 Synkronisering 319 Tidsstrukturen i Janne, min vän 321 Tidsstrukturen i Agnes Cecilia - en sällsam historia 324 Paralepser 328 Akroni 329 Hastighet 330 Scen 331 Sammanfattning 331 Ellips 332 Paus 334 Stretch 334 Temporal struktur och berättarkontroll 335 Tempoväxlingen i barnboken 336 Frekvens 341 Litteratur 344 8 Texten som helhet 345 Fortsättningsböcker och långserieböcker 345 Intertextualitet 350 Metafiktion 354 Litteratur 356 9 Varför är barnlitteratur viktig? 359 Primärlitteratur 363 Sekundärlitteratur 369 Titelregister 385 Sakregister 389