Hylla
Författare/Namn
Titel Att sätta betyg : en berättelse från ett kollegierum
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004179cam 12201069 i 4500
*001287816
*00520170324104423.0
*008161024s2017 sw ||||e |00| 0|swe d
*020 $a9789188099631 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099631
*035 $a(SE-LIBR)19776511
*08204$a371.26 $223/swe
*084 $aEab.023$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aWallberg, Helena,$d1963-
*24510$aAtt sätta betyg : $ben berättelse från ett kollegierum / $cHelena Wallberg
*250 $aFörsta upplagan
*260 $aStockholm :$bGothia fortbildning,$c2017
*300 $a274 sidor ; $c21 cm
*650 7$aBetygsättning
*650 7$aUtvärderingsmetodik
*650 7$apedagogisk metodik
*650 0$aGrading and marking (Students)
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aEvaluation ; Methodology
*650 4$aBedömning
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 10 Inledning 13 Vårterminen årskurs åtta 20 Olika föreställningar, åsikter och utmaningar 20 Augusti - dags att dra igång förbättringsarbetet 26 Vad är undervisning? 26 Vad är betyg? 34 Att göra eller att kunna 35 Betygskriterier och kunskapskrav 37 Vilka är målen egentligen? 42 Kollegiet beslutar sig för att 47 September - en första avstämning 49 Vad behöver Jocke och Maya? 49 PASS-teorin - ett sätt att planera proaktivt 55 Andra minnesknep för smarta planeringar 56 Allsidighet och likvärdighet 62 Begreppen i praktiken 65 Oktober - djupdykningar i kursplanen 71 Hur planerar man en uppgift så att den fångar alla elever? 72 Mie och Anders planerar för formativ bedömning 83 Lärarna tänker vidare kring målformuleringar 92 November - fokus på kunskapskraven 97 Vad letar vi efter i elevernas prestationer? 98 Att sätta betyg på uppgifter och prov 105 Går det att sätta betyg på en text som skrivits på dator? 109 Hur mänga gånger ska man testa varje kunskapskrav? 113 December-jullovet nalkas 117 Hur ska Shirin få syn på vad eleverna kan? 118 Shirins dilemma: kontroll kontra frihet 126 Hur sätter vi terminsbetygen? 132 Januari - nya tag och nya idéer 136 Anders vill införa ankaruppgifter 136 Vid säger eleverna om betygen? 141 Peter och Anders lär sig Universal Design for Learning 149 Peter vill utveckla UDL i praktiken 151 Uppgifter med flera ingångar enligt UDL 155 Att dokumentera elevernas kunnande 160 Februari - oxveckor och sportlov 167 Hur kan matteprovet förberedas bättre? 168 Barbapapamodellen 173 Vad är en bra extra anpassning? 175 Extra anpassningar - en genväg till betyg? 180 Mars - dagsmeja, ansträngningarna börjar synas 186 Relationer och reflektionsloggar 187 Kollegiet tränar på sambedömning 193 Tiden - vän eller fiende? 205 April - bergochdalbana i känslor och prestationer 210 Hur ska Peter använda de nationella proven? 211 Att pysa eller inte pysa - det är frågan 216 Kan man låta datorn räkna ut D eller C? 221 Maj - dags att väga samman all information 226 Hur kommer vi nu fram till rättvisa och likvärdiga betyg? 226 Fem sorters bedömningar i processen 231 Dokumentation med tydligt syfte 232 Juni - syrener, sammanfattningar och slutord 236 Sista kollegiemötet för året: Hur håller vi balansen? 237 Nycklarna till framgången 243 Efterord 253 Tack 256 Källor 258 Bilaga 1: Ankaruppgifter som främjar studiero 260 RAFT 261 Bilaga 2: Belägg och hur man kan dokumentera dem 265 Bilaga 3: Ledstångsmall för uppföljning av skolans övergripande mål 272