Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Challenging learning through feedback . Svenska
Titel Utmanande återkoppling : som för dina elevers lärande framåt
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00009313cam 12202101 i 4500
*001288060
*00520170406104200.0
*008161122s2017 sw a|||e 00| 0 swe c
*020 $a978-91-27-81779-1 $qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127817791
*035 $a(SE-LIBR)19873462
*0411 $aswe $heng
*08204$a371.102 $223/swe
*084 $aEab$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aNottingham, James
*24010$aChallenging learning through feedback .$lSvenska
*24510$aUtmanande återkoppling : $bsom för dina elevers lärande framåt / $cJames Nottingham, Jill Nottingham ; med bidrag av Mark Bollom [och nio andra] ; översättning: Christian Nilsson ; faktagranskare: Bosse Larsson
*250 $aFörsta utgåvan
*260 $aStockholm : $bNatur Kultur Läromedel$c2017
*300 $a238 sidor ; $c24 cm
*650 7$aundervisning
*650 7$apedagogisk metodik
*650 7$aÅterkoppling (psykologi)
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aFeedback (Psychology)
*7001 $aNottingham, Jill$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 INTRODUKTION 12 ORD FÖR ATT TALA OM LÄRANDE 14 1. ÅTERKOPPLING - EN FÖRSTA ORIENTERING 19 1.0 Varför läsa ännu en bok om återkoppling? 19 1.1 Vad är återkoppling? 21 1.2 Bedömning: att sitta bredvid 27 1.3 Fyra nivåer av återkoppling 29 1.4 Att anpassa återkopplingen till olika nivåer av förståelse (utifrån SOLO-taxonomin) 31 1.5 Beröm versus återkoppling 32 1.6 Bör betyg betraktas som återkoppling? 33 1.7 Andra typer av återkoppling 35 1.8 Återblick 40 1.9 Nästa steg 41 2. LÄGET JUST NU 43 2.0 Hur fungerar din återkoppling just nu? 43 2.1 Vad kännetecknar riktigt bra återkoppling? 43 2.2 Korrigerande, utvecklande och övergripande återkoppling 48 2.3 Att utvidga återkopplingen 55 2.4 Återblick 60 2.5 Nästa steg 62 3. ATT SKAPA EN ÅTERKOPPLINGSKULTUR 65 3.0 Återkopplingsutopin 65 3.1 Tio steg i riktning mot återkopplingsutopin 67 3.2 Återblick 73 3.3 Nästa steg 74 4. MÅLEN FÖREGÅR ÅTERKOPPLINGEN 77 4.0 Återkoppling bör hänvisa till lärandemål 77 4.1 Långsiktiga och kortsiktiga mål 85 4.2 Lärandemål (LM) och framgångskriterier (FK) 87 4.3 Att formulera effektiva LM och FK 98 4.4 Exempel på LM och FK för 7-11-åringar 106 4.5 Exempel på LM och FK för 11-19-åringar 119 4.6 Lärandemål inriktade på samarbete 127 4.7 Återblick 128 4.8 Nästa steg 129 5. TAXONOMIER SOM STÖD FÖR FORMULERANDET AV MÅL 133 5.0 Att lära sig hur man lär sig 133 5.1 Att använda taxonomin på ett klokt sätt 134 5.2 Blooms taxonomi (och vidare därifrån) 138 5.3 EDUCERE-taxonomin över tänkandeförmågor 146 5.4 FFK-modellen 149 5.5 Anmärkning om taxonomier: Akta dig! 156 5.6 Återblick 158 5.7 Nästa steg 159 6. ÅTERKOPPLING OCH SOLO-TAXONOMIN 161 6.0 SOLO-taxonomin 161 6.1 Hur SOLO-taxonomin hänger samman med Utmaningsmodellen 162 6.2 Hur SOLO-taxonomin hänger samman med återkoppling 170 6.3 Hur SOLO-taxonomin hänger samman med lärande 174 6.4 SOLO-trädkojan 180 6.5 Återblick 181 6.6 Nästa steg 182 7. ÅTERKOPPLINGENS SJU STEG 185 7.0 Bakgrund 185 7.1 Att arbeta med Återkopplingens sju steg i praktiken 186 7.2 Återkopplingens sju steg - några avslutande reflektioner 199 7.3 Men hur skulle jag hinna det? 200 7.4 Återblick 201 7.5 Nästa steg 202 8. VERKTYG FÖR ÅTERKOPPLING 205 8.0 Att använda Utmaningsmodellen för att generera återkopplingsfrågor 205 8.1 Återkopplingsfrågor utifrån Utmaningsmodellen: Steg 1 207 8.2 Återkopplingsfrågor utifrån Utmaningsmodellen: Steg 2 208 8.3 Återkopplingsfrågor utifrån Utmaningsmodellen: Steg 3 208 8.4 Återkopplingsfrågor utifrån Utmaningsmodellen: Steg 4 209 8.5 Lärandedetektiver 210 8.6 Exempel på "spår" lärandedetektiverna kan söka efter 211 8.7 Återblick 220 8.8 Nästa steg och vidare läsning 221 VERKTYG OCH OMDÖME 223 Plats för egna anteckningar 223 LITTERATUR 233