Hylla
Författare/Namn
Titel Nyanlända i förskolan : barnets bästa mottagande
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001288496
*00520230314125226.0
*008170304s2017 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789188099884$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099884
*035 $a(SE-LIBR)20122563
*041 $aswe
*08204$a372.182$223/swe
*084 $aEm-c.01$2kssb/8
*084 $aOhdib-c$2kssb/8
*1001 $aWångersjö, Maria,$d1968-
*24510$aNyanlända i förskolan :$bbarnets bästa mottagande /$cMaria Wångersjö.
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$aStockholm :$bGothia fortbildning,$c[2017]
*300 $a119 sidor$c21 cm
*650 7$aFlyktingbarn
*650 7$aInterkulturell pedagogik
*650 7$aMångfald i förskolan
*650 7$aFörskolan
*650 7$aUtbildning
*650 7$aIntroduktion
*650 7$aNyanlända
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Projektet Barnets bästa 8 Barnets bästas modell i korthet 12 Nyanlända - vilka är de? 15 Vilka är det som kommer till Sverige? 17 Styrdokumentens definitioner av nyanlända 18 Forskningens definitioner av nyanlända 21 Hur länge är man nyanländ? 22 Migrationsprocessen 23 Reflektion 26 De nyanlända barnen 27 Barn på flykt 28 Hälsosam bearbetning 30 När behöver barnet få hjälp? 31 Förskolans roll 32 Förskolans uppdrag 34 Interkulturellt förhållningssätt 36 Det interkulturella förhållningssättet i Barnets bästas modell 38 Inget tomt ark 39 Svenskheten som norm 40 Föreställningar om integration 42 Vad är kultur? 43 Är kulturen föränderlig? 45 Kultur och etnicitet 46 Ett interkulturellt förhållningssätt 47 Ett monokulturellt förhållningssätt 49 Interkulturellt förhållningssätt på avdelningen 51 Interkulturell kommunikation 54 Interkulturellt förhållningssätt i styrdokumenten 56 Exempel från verkligheten: Matstunden 58 Reflektion 1: Ett livslångt lärande 59 Reflektion 2: Anpassning och rättvisa 60 Modersmålets roll 63 Den första tiden 64 Stötta modersmålet 64 Kartläggning 68 Kartläggningssamtalet i projektet 70 Vill föräldrarna verkligen berätta? 72 Tänk om vi rör upp svåra minnen 73 Hur får man tid? 75 Kartläggning i styrdokumenten 78 Kartläggningssamtalet - hur gör man? 78 Det professionella samtalet 84 Vad händer efter kartläggningssamtalet? 88 Identitetsstärkande pedagogik 89 Behovet av ett sammanhang 89 Collaget om mig själv 90 Boken om mig 93 Bearbetning i leken och skapande verksamhet 94 Ge alla barn möjlighet att uttrycka sig 96 Ett kulturarv som speglar barngruppen 100 Att våga ta plats och berätta 101 Reflektion 1: Traditioner och högtider 104 Reflektion 2: Flaggor och svenskhet 105 Familjesamverkan 106 Förälder i ett nytt land 107 Inskolning 109 Låt alla delta på sina villkor 111 Att vara välkomnande 112 Föräldramöten och information 113 Efterord 115 Referenser 117