Hylla
Författare/Namn
Titel Miljö strategiskt arbete : företaget i det nya strategiska landskapet
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003213cam 12200877 i 4500
*001288558
*00520170519151034.0
*008161125s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-47-11265-4 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147112654
*035 $a(SE-LIBR)19886102
*08204$a658.4083 $223/swe
*084 $aQbcem $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aMårtensson, Kjell,$d1949-
*24510$aMiljö strategiskt arbete : $bföretaget i det nya strategiska landskapet / $cKjell Mårtensson, Karin Westerberg
*250 $aFörsta upplagan
*300 $a195 s. : $bill. ; $c21 cm
*650 7$aMiljö ledning
*650 0$aSustainable development
*650 0$aIndustrial management$xEnvironmental aspects
*650 0$aEnvironmental management
*7001 $aWesterberg, Karin$4aut
*852 $hQba
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 6 KAPITEL 1 Inledning: Företaget i ett nytt strategiskt landskap 9 Ett nytt strategiskt landskap 9 Företagande i det nya strategiska landskapet 12 Naturen som central intressent 14 Företagets direkta och medierade relationer till naturen 16 Att arbeta strategiskt med företagets naturrelationer 17 Miljöstrategiskt arbete som förändringsprocess 21 Bokens disposition 23 Förslag på vidare läsning 24 KAPITEL 2 Hållbarhet som grund för det miljöstrategiska arbetet 26 Tre perspektiv på hållbar utveckling 27 Ekonomisk tillväxt som grund för hållbarhet 28 Balanserad utveckling som grund för hållbarhet 34 Ekologisk bärkraft som grund för hållbarhet 41 Perspektiv på relationen mellan ekonomi och hållbarhet 48 Förslag på vidare läsning 51 KAPITEL 3 Naturen som central intressent 53 Företagets nätverk av intressenter 53 Företagets beroende av naturen 55 Att interagera med naturen som central intressent 59 Företagets mångfacetterade relationer till naturen 62 Naturrelationernas komplexitet kräver samverkan 63 Förslag på vidare läsning 63 KAPITEL 4 Företagets medierade naturrelationer 65 Företagets intressentnätverk som viktig resurs i miljöarbetet 65 Det politiska systemet som medierare av naturrelationer 67 Marknaden som medierare av naturrelationer 78 Medierade naturrelationer som resurs i företagets miljöarbete 84 Förslag på vidare läsning 85 KAPITEL 5 Materialflödet som företagets kontaktyta mot naturen 86 Företagets värdekedja 87 Företaget och materialflödet 89 Materialflödets olika transformationssteg - en analysmodell 91 Ekostrategihjulet - ett designverktyg 99 En tredelad designmodell för kretsloppssamhället 109 Förslag på vidare läsning 110 KAPITEL 6 Miljöaktiviteter: Miljöstrategins minsta beståndsdelar 111 Ett resursperspektiv på företagets miljöarbete 111 Strategiska förändringar i fysiska resurser 113 Strategiska förändringar av personalresurser 119 Strategiska förändringar av sociala resurser 127 Strategiska förändringar av organisationsresurser 130 Strategiska aktiviteter för att minska belastningen på naturen Förslag på vidare läsning 135 KAPITEL 7 Miljöstrategier 137 Processtänkande som grund för miljöstrategisk förändring 138 Miljöstrategi inriktad på produktionssystemet 141 Miljöstrategi inriktad på produkten 150 Miljöstrategi inriktad på systeminnovationer 156 Tre miljöstrategier med olika inriktning 171 Förslag på vidare läsning 173 SLUTORD: Miljöstrategiskt arbete i ett förändrat landskap 174 Företagets nya strategiska landskap 175 Företagets relation till naturen 177 Miljöstrategiskt arbete i det nya strategiska landskapet 179 Naturen i centrum för företagandet 181 REFERENSLISTA 182 SAKREGISTER 192