Hylla
Författare/Namn
Titel Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Utgivning, förlag, etc. Gothia Fortbildning AB, 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002831cam 12200757 i 4500
*001288618
*00520170511173331.0
*008170330s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-88099-95-2 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099952
*035 $a(SE-LIBR)20213576
*08204$a372.622019 $223/swe
*084 $aEabf.02 $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSandin, Daniel,$d1973-
*24510$aTalrädsla i skolan : $batt förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala / $cDaniel Sandin
*250 $aFörsta upplagan
*260 $bGothia Fortbildning AB,$c2017
*300 $a140 sidor ; $c24 cm
*650 7$aTalängslan
*650 7$aMuntlig framställning$xpsykologiska aspekter
*650 7$aPedagogisk psykologi
*650 0$aSpeech anxiety
*650 0$aEducational psychology
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1. En talande framtid 9 Målgrupp 10 Bokens innehåll och disposition 10 2. Talrädsla och samhället 12 Att höras i samhället 13 Att höras i skolan 14 Att hjälpa elever med talrädsla 15 Elevens rättigheter 15 Kunskap och okunskap om talrädsla 16 Möjlighet att öva 19 Sammanfattning 20 3. Talrädsla och social fobi 21 Talrädsla eller social fobi? 21 Vad är social fobi? 22 Olika former av social fobi 26 Skillnad mellan killar och tjejer 28 Sammanfattning 29 4. Orsaker till talrädsla 31 Påverkan av miljön 31 Kognitiv utveckling 33 Ärftlighet 34 Sammanfattning 39 5. Symptom vid talrädsla 40 Fakta eller fly? 40 Nervsystemet 41 Symptom vid talrädsla 44 Symptom i samverkan 48 Sammanfattning 49 6. Kognitiv beteendeterapi 50 KBT i skolan? 50 Kognition - vi är vad vi tänker 51 Att förändra tankar 54 Beteende - vi gör det vi lärt 61 Att förändra beteende 62 Sammanfattning 67 7. Retorik som hjälpmedel 69 Partesmodellen 69 Att påverka sin publik 84 Sammanfattning 88 8. En kurs för talrädda 89 En kurs utanför timplanen 89 En kurs inom timplanen 90 Organisatoriskt stöd 92 Pedagogiska utgångspunkter 95 Sammanfattning 105 9. Övningar 107 A. Andas med magstöd 107 B. Uppvärmningsövningar 109 C. Kom igång och prata 110 D. Lugnt och säkert 113 E. Interaktion med åhörarna 115 F. Redovisa i grupp 117 G. Visa och instruera 119 H. Kropp, röst och mimik 120 I. Berätta och återberätta 124 J. En retoriskt snygg redovisning 126 K. Målgruppsanpassning 128 L. Att tycka till 129 Tack 133 Referenser 135 Register 137