Hylla
Författare/Namn
Titel Kritiskt förhållningssätt : en vetenskaplig, etisk attityd och ett högskolepedagogiskt mål
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2017]
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001289666
*00520220915113015.0
*008170410s2017 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144115764$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144115764
*035 $a(OCoLC)1016230607
*035 $a(SE-LIBR)20402499
*041 $aswe
*08204$a160$223/swe
*1001 $aStenbock-Hult, Bettina,$d1951-
*24510$aKritiskt förhållningssätt :$ben vetenskaplig, etisk attityd och ett högskolepedagogiskt mål /$cBettina Stenbock-Hult.
*250 $aAndra upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*300 $a228 sidor$c23 cm
*650 7$aKritiskt tänkande
*650 7$aProblemlösning
*650 2$aThinking
*650 2$aProblem solving
*650 2$aProfessional competence
*650 2$aEducation$xmethods
*852 $hDd
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till första upplagan 7 Förord till andra upplagan 9 1 Introduktion 11 Kritiskt tänkande, demokrati och bildning 11 Kritiskt tänkande som mål för högskoleutbildningen 14 Begreppet 'kritiskt tänkande' 16 Bokens syfte och uppläggning 17 2 Den kritiska traditionen 19 Den kritiska traditionens utveckling 19 Poppers kritiska rationalism 22 Karl Popper 23 Rationalism: tro på den mänskliga gemenskapen 24 Kunskap 26 Den vetenskapliga metoden - kritik 28 Kritisk rationalism som moraliskt beslut och livshållning 30 Den informella logiken 33 Kritiskt tänkande och rationalitet 34 Akademiska discipliner och vardagslivet 36 Färdigheter, dispositioner och emotioner 39 Sammanfattning 43 Det kritiska förhållningssättet 44 3 Rationaliteten och dess betydelse för det kritiska förhållningssättet 47 Rationalism 47 Rationalism, rationalitet, rationell 47 Den rationalistiska traditionen 49 Immanuel Kant 51 Etik: förnuftet som grund för moralen 52 Autonomi och rationalitet - Sapere aude! 54 Känsla och utvidgat medvetande 56 Reflexioner över Kants etik 58 Rationalitet i tanke och handling 59 Kriterier för rationalitet 60 Skäl och goda grunder 61 Värden och principer ger livet sammanhang 63 Mål och medel - en snäv rationalitet 69 Sammanfattning: kritiskt förhållningssätt - normativt, objektivt, rationellt och optimistiskt 72 4 Emotionerna och deras betydelse för det kritiska förhållningssättet 77 Begreppet 'emotion' 78 Emotionernas rationalitet 80 Emotioner som kunskapsprocesser 83 Emotionernas värderande funktion 86 Perception och värderingar 87 Emotioner, insikt och moral 90 Sammanfattning 92 5 Det kritiska förhållningssättet ur ett genusperspektiv 95 Tänkande, moral och kritiskt förhållningssätt ur ett kvinnligt och manligt perspektiv 96 Eko från det förflutna 96 Omsorg 114 Omsorg och principer 118 Empati 120 God omsorg och mogen empati som förutsättningar för ett kritiskt förhållningssätt 129 Sammanfattning 131 6 En person med ett kritiskt förhållningssätt 135 Aspekter hos personen som är centrala för ett kritiskt förhållningssätt 135 Dygder, förnuft och känsla hos den kritiska personen enligt Aristoteles 142 Själsdistinktioner och dygder 142 Dygder och kritiskt förhållningssätt 143 Förnuft, plikt och dygd hos den kritiska personen enligt Kant 145 Plikt, rättigheter och dygder 146 Plikter mot en själv och andra 147 Moralisk känsla, samvete och respekt 148 Det kritiska förhållningssättets grund i plikt, dygd och omdöme 150 Jämförelse och syntes av Aristoteles och Kant 150 Det kritiska omdömet - ett gott omdöme 152 Självmedvetenhet, självaktning och kritiskt förhållningssätt 157 Självmedvetenhet och sårbarhet 158 Självuppfattning och självaktning 159 Självaktningens betydelse för det kritiska förhållningssättet utifrån empiriska undersökningar 165 Identitet, självuppfattning och kritiskt förhållningssätt 170 Identiteten 170 Horneys utvecklingsstrategier som grund för självkännedom och kritiskt förhållningssätt 173 Självuppfattning, identitet och tänkande som produkter av samhälleliga och kulturella normer 179 Sammanfattning: förutsättningar och hinder för ett kritiskt förhållningssätt 180 7 Pedagogiska reflexioner 185 Några pedagogiska utgångspunkter för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt 185 Kritiskt tänkande och kritisk pedagogik 185 Det kritiska förhållningssättets utveckling 187 Läraren och studeranden i den kritiska processen 191 Dialogen som en väg till ett kritiskt förhållningssätt 196 Dialog 197 Olika typer av dialog 201 Dialog och dygder 203 Svårigheter i en dialog 205 Engagemang - det gemensamma i kritiskt förhållningssätt, dialog och kreativitet 208 Sammanfattning 210 Litteratur 213 Sakregister 225