Hylla
Författare/Namn
Titel Särskilt begåvade elever : pedagogens utmaning och möjlighet
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004386aam 12201165 i 4500
*001289883
*00520170615101954.0
*008170425s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-7741-001-0 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789177410010
*035 $a(SE-LIBR)20719312
*08204$a371.95 $223/swe
*084 $aEm.075 $2kssb/8 (machine generated)
*084 $aDofa$2kssb/8
*1001 $aLiljedahl, Mona,$d1966-
*24510$aSärskilt begåvade elever : $bpedagogens utmaning och möjlighet / $cMona Liljedahl
*250 $aFörsta upplagan
*260 $aStockholm :$bGothia fortbildning,$c2017
*300 $a148 sidor ; $c21 cm
*650 7$aBegåvade barn
*650 7$aSpecialundervisning
*650 0$aSpecial education
*650 0$aGifted children
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 7 INLEDNING 12 Definitioner av särskilt begåvade elever 13 IQ och begåvning 14 Spring i huvudet 17 Med nya glasögon ser man nya möjligheter 18 UPPTÄCKA OCH IDENTIFIERA 21 Vad expertisen säger om att upptäcka särbegåvade elever 22 Svårigheter att upptäcka särbegåvade elever 40 Kännetecken på särbegåvning 41 Generella kännetecken 42 Kontextuella kännetecken 46 PEDAGOGISKT ABC - ATT UNDERVISA SÄRBEGÅVADE ELEVER 66 Acceleration 68 Berikning 79 Coachning 84 Vad särbegåvade elever själva säger 90 KUNSKAPSKARTLÄGGNING 99 Pedagogisk utredning kontra kunskapskartläggning 100 Kunskapskartläggningens grunder 101 Kartläggningsmaterial 110 Återkoppling av kartläggning 113 TWICE EXCEPTIONAL 116 Konsekvenser av att vara twice exceptional 116 Att undervisa elever som är twice exceptional 119 ELEVHÄLSAN 124 Skolpsykologen rekommenderar 125 FRÅGOR OCH SVAR 129 Särbegåvad eller ADHD? 129 Särbegåvad eller svagbegåvad? 132 Flytta upp eller inte? 135 Föräldrarna skyller på särbegåvning 138 Hur ska jag veta vilka de särbegåvade eleverna är? 142 Jag är med i Mensa och har aldrig haft problem i skolan 145