Hylla
Författare/Namn
Titel Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2017
Natur Kultur Läromedel [Stockholm] : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 305 sidor illustrationer 21 cm
Anmärkning: Allmän Översättning från författarens engelska originalmanuskript
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00021032cam a2203649 i 4500
*001290737
*00520180529115000.0
*008161126s2017 sw a|||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127818750$qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127818750
*035 $a(SE-LIBR)19889445
*0411 $aswe$heng
*08204$a371.826912$223/swe
*084 $aEm.076$2kssb/8
*084 $aEab.076$2kssb/8
*1001 $aCummins, Jim, $d1949-
*24510$aFlerspråkiga elever :$beffektiv undervisning i en utmanande tid /$cJim Cummins, University of Toronto ; översättning: Patricia Wadensjö.
*250 $aFörsta utgåvan
*264 1$aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2017
*264 1$a[Stockholm] :$bNatur Kultur Läromedel$c[2017]
*300 $a305 sidor$billustrationer$c21 cm
*500 $aÖversättning från författarens engelska originalmanuskript
*650 7$aFlerspråkighet
*650 7$aTvåspråkig undervisning
*650 7$aMångfald i skolan
*650 7$aInvandrarundervisning
*650 0$aMultilingualism
*650 0$aMulticultural education
*650 0$aEducation, Bilingual
*653 $aFlerspråkighet
*653 $aInvandrarelever
*653 $aMångfald i skolan
*653 $aförskolor
*7001 $aWadensjö, Patricia,$d1969-$4trl$0https://libris.kb.se/sq47g88b59ggfsf#it
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Tack 12 Kapitel 1: Befolkningsrörlighet - vad innebär det för skolan? 13 Centrala idéer 13 Utbildning i samhällen präglade av mångfald: utmaningar och möjligheter 16 Svenska skolors resultat i Pisa-mätningarna 20 Skolprestationer bland nyanlända 25 Orsaker till svaga prestationer 27 Avslutande tankar 36 Del 1 Forskningsevidens - Vilken kunskapsbas ligger till grund för riktlinjer och praktik inom utbildningen? 41 Kapitel 2: Kunskapsspråkets karaktär 43 Centrala idéer 43 Bakgrunden till distinktionen mellan vardags- och kunskapsspråk 48 Vardagsspråk och kunskapsrelaterad språkkompetens: utmärkande drag 52 Utveckling av distinktionen mellan BICS och CALP 56 Modellens innebörd för undervisning 59 Separata språkfärdigheter 62 Avslutande tankar 63 Kapitel 3: Nyanlända elevers språkutveckling 67 Centrala idéer 67 Kanada 69 Sverige 74 USA 77 Israel 82 Avslutande tankar 83 Kapitel 4: Skolframgång och engagemang för läsande och skrivande 89 Centrala idéer 89 Var hittar vi det kunskapsrelaterade språket? 92 Engagemang för läsande och skrivande: genomgång av evidens 93 Sommarläsning förebygger tillbakagång i läsning bland socioekonomiskt svaga elever 102 Att gå med i läs- och skrivklubben 108 Ramverket för läs- och skrivengagemang 111 Avslutande tankar 115 Kapitel 5: Tvåspråkighet, tvåspråkig utbildning och tvärspråklig transfer 121 Centrala idéer 121 Sveriges språkpolitik: Utveckling, nyckelperioder och nuläge 126 Tvåspråkighetens effekter på kognitiva och kunskapsmässiga funktioner 136 Förhållandet mellan tvåspråkigas första- och andraspråk 138 Förlust av modersmål bland barn med invandrarbakgrund 141 Är användning av förstaspråket i hemmet och förskolan något som stör inlärningen av andraspråket i skolan? 146 Avslutande tankar 150 Kapitel 6: Maktförhållanden, identitetsförhandling och skolresultat 159 Centrala idéer 159 Relationer är skolans kärna 163 Tvingande maktförhållanden: erfarenheter bland Kanadas ursprungsfolk 166 Bygga eller begränsa identiteter: budskap som elever tar till sig 167 Lärares identiteter när maktförhållandena är ojämlika 171 Makten att välja 176 Avslutande tankar 178 Del 2 Evidensbaserad undervisning i skolan 183 Kapitel 7: Effektiv förskola för flerspråkiga barn 187 Centrala idéer 187 Varför är förskolan viktig? 189 Assimilering kontra inkludering: olika syn på modersmål i förskolan 192 Förskola på modersmålet: förstaspråket främjas utan negativa effekter på andraspråket 195 Carpinteria-programmet 196 The Foundation Centers förskolor i Kalifornien 196 Initiativ vid förskolor med flerspråkiga barngrupper 201 Avslutande tankar 211 Kapitel 8: Evidensbaserad pedagogik för flerspråkiga elever: förskolan till årskurs 6 219 Centrala idéer 219 Bygga kapacitet inom skolor genom samarbetsinriktad planering 221 Avslutande tankar 250 Kapitel 9: Pedagogik för delaktighet genom kommunikation: årskurs 7 till 9 255 Centrala idéer 255 Segregationens utmaningar 257 Identitetstexter 262 Undervisning med flerspråkiga glasögon 265 Utforska olika synsätt på aktuella händelser 272 Skapa tvåspråkiga böcker 272 Identitetstexter skrivna av elever som tillhör ett ursprungsfolk 276 Avslutande tankar 281 Kapitel 10: Framsteg, utmaningar och vägar för framtiden 287 Centrala idéer 287 Sammanfattning av bokens huvudteman 288 Det svenska skolsystemets framsteg avseende jämlikhet 290 Hinder mot ett effektivt genomförande av den svenska utbildningspolitiken 292 Vägar för framtiden: Inse flerspråkiga elevers utbildningspotential 295 Avslutande tankar 303