Hylla
Titel En rosa pedagogik : jämställdhet spedagogiska utmaningar
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008340cam 12201765 a 4500
*001290810
*00520160526073504.0
*008110809s2011 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-47-09951-1
*035 $a(SE-LIBR)12280090
*08204$a372.21 $222
*084 $aEab.01 $2kssb/8
*084 $aEab.01 $5La $2kssb/8
*24513$aEn rosa pedagogik : $bjämställdhet spedagogiska utmaningar / $cHillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén och Kajsa Ohrlander [red.]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2011
*300 $a212 s. : $bill. ; $c23 cm
*500 $a2. tr., 2013
*650 7$ajämställdhet
*650 7$aPedagogik$xgenusaspekter
*650 7$aförskolepedagogik
*650 4$aGenuspedagogik
*650 7$aPedagogik$xförskolan$xgenus$zSverige
*650 0$aEquality
*650 7$aPedagogics$xpreschool$xgender$zSweden
*650 7$aEquality
*7001 $aLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-$4edt $070840
*7001 $aBodén, Linnea,$d1981-$4edt $0349771
*7001 $aOhrlander, Kajsa$d1943-$4edt
*852 $hOhj
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord En inledning ... om vågrörelserna i den här boken och i ett jämställdhetsarbete ... DEL 1. Den rosa pedagogiken - nutidshistoriska perspektiv Kapitel 1. Den rosa pedagogiken - återtagandet KAJSA OHRLANDER Kapitel 2. Genuspedagogik och förskolan som jämställdhetspolitisk arena CHRISTIAN EIDEVALD OCH HILLEVI LENZ TAGUCHI DEL 2. Vad görs i namn av genuspedagogik? Ett synliggörande och ett dekonstruktivt "trubblande" av vad vi sett Vad är det som är problemet? Två dikotoma kön och en stabil identitet Kapitel 3. Könsneutralitet och kompensatorisk pedagogik. Dominerande föreställningar i förskolans jämställdhetsarbete LINNEA BODEN Kapitel 4. Genuspedagogiskt trubbel. Från en kompensatorisk till en komplicerande och normkritisk genuspedagogik KLARA DOLK Kapitel 5. Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan. Nedslag i Australien och Sverige KLARA DOLK DEL 3. Ett kärleksfullt "komplicerande" av samspelet mellan barn och vuxen i en strävan efter jämställdhet Det dikotoma könsskillnadsspöket och verklighetens motsträvighet Kapitel 6. "Du kan inte ha alla kuddar själv" Vardagsrutinernas könskonstituera(n)de kraft CHRISTIAN EIDEVALD Kapitel 7. Språkande som vägvisare i förskolan. Pedagogers språkbruk - en genuspedagogisk fråga om hur vi gör skillnad genom vårt språkliga bemötande CALLA WIKLUND, INGELA PETRUSSON-NAHLIN OCH HEDDA SCHÖNBÄCK Kapitel 8. Att sätta könsnormer i gungning MARIKA HÄMEENNIEMI Kapitel 9. Att "trubbla" genusnormer utifrån en bilderbok MAGDALENA HULTH OCH HEDDA SCHÖNBÄCK DEL 4. Dekonstruktioner av matematikämnet och minnen från förskolan 137 Vår sköna könade och maktproducerande verklighet - den går att utmana! Kapitel 10. Kropp, knopp och matematik. Matematiskt lärande och feministisk pedagogik i lärarutbildningen och förskolan ANNA PALMER Kapitel 11. "Ta det lugnt, tänk på att Lina är en tjej ..." Kollektivt minnesarbete som verktyg för att utmana vårt tänkande om kön i pedagogisk praktik KAJSA OHRLANDER, ANNA PALMER OCH LINA THELANDER DEL 5. Nya teoretiska utmaningar för genus- och normkritiskt arbete i förskola och skola Det går att tänka och göra på nya sätt! Stora framsteg och en alltmer komplicerande pedagogisk diskussion Kapitel 12. Materialitet och subjektskapande KARIN HULTMAN Kapitel 13. Jämställdhetspedagogiska trender och en introduktion till en rosa pedagogik HILLEVI LENZ TAGUCHI Till sist ... Om författarna Referenser Register