Hylla
Författare/Namn
Titel Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel [Stockholm] : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004783cam 12201237 i 4500
*001290976
*00520170815075119.0
*008161123s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-27-81879-8 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127818798
*035 $a(SE-LIBR)19882741
*08204$a371.3028 $223/swe
*084 $aEm-c $2kssb/8
*1001 $aJarl, Maria,$d1973-$0https://libris.kb.se/0xbdgbcj5t7tkjh#it
*24510$aAtt organisera för skolframgång : $bstrategier för en likvärdig skola / $cMaria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
*250 $aFörsta upplagan
*260 $a[Stockholm] : $bNatur Kultur Läromedel$c[2017]
*300 $a180 sidor ; $c24 cm
*650 7$aSkoladministration
*650 7$aSkolutveckling
*650 7$aSkolledning
*650 0$aSchool management and organization
*698 $5R $a201726 $bUTBILDNING FORSKNING
*7001 $aBlossing, Ulf,$d1960-$4aut $0226764
*7001 $aAndersson, Klas$4aut
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 KAPITEL 1 Att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande 11 Bokens syfte 14 Tidigare forskning om skolframgång 17 Centrala resultat inom skoleffektivitetsforskningen 19 Utmaningar för skoleffektivitetsforskningen 20 Centrala resultat inom skolförbättringsforskningen 23 Utmaningar för skolförbättringsforskningen 28 Skolors lokala ansvar för verksamheten 31 Vid tiden för grundskolans införande 32 Grundskolans första kris och decentralisering som lösning 34 1990-talets decentraliseringsreformer 35 Ökad kontroll från statens sida 38 KAPITEL 2 Med fokus på den lokala skolorganisationen 41 Skolornas mål och uppdrag 41 Elevernas studieprestationer 43 Att studera skolor som organisationer ur ett nyinstitutionellt perspektiv 43 Organisationer och institutioner 44 Den sociologiska nyinstitutionalismen 45 Skolornas institutionella profiler 49 Forskningsdesign och metod 52 Urval: steg 1 - skolorna rangordnas 52 Urval: steg 2 - skolorna väljs ut 58 Skolorna kontaktades 63 Att analysera skolornas institutionella profiler 65 Intervjuernas genomförande 66 Analysen av intervjumaterialet 67 KAPITEL 3 Samförstånd och samordning på framgångsrika skolor 69 Organisering av ledningsfunktioner 71 Målinriktad ledning 71 Kollektiv organisering av ledningen 75 Målinriktad ledning på förvaltningsnivå 78 Organiseringen av lärarnas arbete 80 Samarbete med fokus på undervisning 80 Organiseringen av undervisningen 83 Höga förväntningar på eleverna 83 Kartläggning och uppföljning av elevernas kunskaper 85 Anpassning av undervisningen 86 Lärarledarskap i klassrummet 89 Sammanfattning av de framgångsrika skolorna 91 De framgångsrika skolornas utveckling över tid 93 Bokskolan 93 Daggrosskolan 96 Aspskolan 100 Cikoriaskolan 104 KAPITEL 4 Intresseskillnader och särordning på icke framgångsrika skolor 107 Organisering av ledningsfunktioner 109 Frekvent förändrad ledning 109 Implementeringsinriktad förvaltning/styrelse 115 Organisering av lärarnas arbete 118 Individuellt, alternativt självgrupperat lärararbete 118 Organisering av undervisningen 123 Fokus på annat än elevernas resultatutveckling 124 Uppfattningen att skolans resultat är avhängigt eleverna 125 Sammanfattning av de icke framgångsrika skolorna 127 De icke framgångsrika skolornas utveckling över tid 129 Ekskolan 129 Fläderskolan 132 Granskolan 134 Hasselskolan 137 KAPITEL 5 Varför lyckas vissa skolor bättre än andra? 140 Skilda institutionella profiler 141 Vissa likheter framträder också 143 Skolornas verksamhet sett ur elevernas perspektiv 144 Institutionell stabilitet 147 Förändring i små steg 149 Ledarens betydelse 150 Hur tillförlitliga är studiens resultat? 151 Alternativa förklaringsfaktorer 151 Definitionen av skolframgång 154 Studiens generaliserbarhet och rekommendationer till fortsatt forskning 155 KAPITEL 6 Så kan kunskapsutvecklingen i den svenska skolan stärkas 157 Bilden av en skola i kris 157 I ljuset av de senaste decenniernas reformer 158 Vikten av att sätta lärandeuppdraget i fokus 160 Skolans samarbetsstrukturer 162 Rekommendationer 163 Vad kan skolhuvudmännen göra? 164 Vad kan lärarna och rektorerna göra? 167 Referenser 173