Hylla
Författare/Namn
Titel Medierna och etiken : ansvar i ett nytt medielandskap
Utgivning, förlag, etc. Sanoma utbildning, Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Kronologisk term
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003803cam 122010457i 4500
*001291234
*00520170815075740.0
*008170427s2017 sw ||||e |00| 0|swe d
*020 $a978-91-523-3939-8 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789152339398
*035 $a(SE-LIBR)20774906
*08204$a174.907 $223/swe
*084 $aBs $2kssb/8
*084 $aDgbs $2kssb/8
*1001 $aAhlqvist, Martin,$d1971-
*24510$aMedierna och etiken : $bansvar i ett nytt medielandskap / $cMartin Ahlquist, Tommy Borglund
*250 $aFörsta upplagan
*260 $aStockholm : $bSanoma utbildning,$c2017
*300 $a191 s. : $bill. $c21 cm
*648 7$a2000-talet
*650 7$aPressetik
*650 7$aMedier$xetik och moral
*650 0$aJournalistic ethics
*651 4$aSverige$0163435
*698 $5R $a201727 $bKULTUR MEDIER
*7001 $aBorglund, Tommy,$d1968-$4aut $0268819
*852 $hBs
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING 11 KAPITEL 1 ETT MEDIELANDSKAP l FÖRÄNDRING 15 Digitaliseringen som hot och möjlighet 15 Traditionella mediers ställning 17 Nya fenomen inom journalistiken 18 Förändrade medievanor 24 Ekonomiska förutsättningar i förändring 27 Dagspressen mest utsatt 31 Förändrad arbetssituation för journalister och ansvariga utgivare 34 Ekonomijournalistiken som exempel 36 Sammanfattning 38 Diskussionsfrågor 38 Intervju: Hanna Stjärne 39 KAPITEL 2 UTGÅNGSPUNKTER FÖR ETIK OCH ANSVAR 43 Det etiska i pressetiken 43 En modell för etik 46 Yrkesetik 47 En moralfilosofisk grund 48 Etik och ansvar i näringslivet 52 Hållbara affärsstrategier 54 Medieföretagens ansvar 56 Medier som pådrivare av ansvar 61 Sammanfattning 64 Diskussionsfrågor 64 Intervju: Thomas Peterssohn 65 KAPITEL 3 LÄSARNA SOM STYR JOURNALISTIKEN 69 Unikt skydd för journalistiken 69 Världens äldsta tryckfrihetsförordning 71 Intervju: Mårten Schultz 72 Vad innebär tryckfrihetsförordningen? 76 Yttrandefrihetsgrundlagen 77 Offentlighetsprincipen 79 Censurförbud 79 Meddelarfriheten 80 Brott mot TF och YGL 80 Ansvarig utgivare - ett enmansansvar 81 Hoten mot tryckfriheten 82 Sammanfattning 84 Diskussionsfrågor 84 Intervju: Lisa Bjurwald 85 KAPITEL 4 DET FRIVILLIGA RENHÅLLNINGSARBETET 89 Lagligt är inte detsamma som etiskt 89 Pressetikens födelse 89 Pressens opinionsnämnd 90 Strängare regler växer fram 91 Så fungerar det pressetiska systemet 94 Publicitetsregler 96 Yrkesregler 99 Riktlinjer mot textreklam - nya etiska utmaningar 101 Granskningsnämnden 103 Pressetik blir medieetik 104 Sammanfattning 104 Diskussionsfrågor 105 Intervju: Sofia Olsson Olsén 106 KAPITEL 5 FÄLLNINGAR OCH FRIANDEN I PON 111 Allmänintresset vägs mot rätten till privatliv 111 Har kändisar rätt till privatliv? 112 Gränsdragningen mellan privatperson och företag 116 Den lilla människan 121 Få fall om yrkesetik 122 Sammanfattning 124 Diskussionsfrågor 124 Intervju: Ola Sigvardsson 125 KAPITEL 6 ETIK SOM KONKURRENSFÖRDEL 129 Journalistikens grundläggande uppgift 129 Stärka demokratin 132 Ansvar för andra 134 Intervju: Nicklas Lundblad 137 Dilemman att förhålla sig till 140 Regelbrott 143 Förtroende för journalistiken 144 Kritik mot svensk pressetik 147 Journalister som makthavare 152 Sammanfattning 154 Diskussionsfrågor 154 Intervju: Jesper Strömbäck 155 KAPITEL 7 MEDIEETIK I EN DIGITAL VÄRLD - SLUTSATSER OCH REFLEKTIONER 159 Ökat ansvar i ett nytt medielandskap 159 1. Medierna har fortfarande makt - och därmed ansvar 160 2. Synen på ansvar förändras - från tvångströja till konkurrensfördel 161 3. Alla blir publicister - ansvaret breddas 164 4. Nya aktörer - vilken etik styrs de av? 166 5. Sociala medier - nya utmaningar och möjligheter 169 6. Nya kommersiella frestelser 170 Samling kring lägerelden 172 LAGSTIFTNING 171 Tryckfrihetsförordning 175 Yttrandefrihetsgrundlag 176 Offentlighets- och sekretesslag 176 Brottsbalk 177 SPELREGLER FÖR PRESS, RADIO OCH TV 181 Publicitetsregler 181 Yrkesregler 183 KÄLLON 185 SAKREGISTER 189