Hylla
Författare/Namn
Titel Barn av vår tid : ett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004683cam 12201237 i 4500
*001291840
*00520170912165854.0
*008170706s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-11447-7$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144114477
*035 $a(SE-LIBR)20891804
*08204$a155.424$223/swe
*084 $aDofab$2kssb/8
*084 $aEaae$2kssb/8
*1001 $aWesterlund, Jenny
*24510$aBarn av vår tid :$bett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan /$cJenny Westerlund
*250 $aUpplaga 1
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2017
*300 $a220 sidor ;$c23 cm
*650 7$aElever med särskilda behov $xpsykologiska aspekter
*650 7$aProblembarn
*650 7$aLärare och elever
*650 0$aProblem children
*650 0$aTeacher-student relationships
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författarpresentation 9 Förord 11 Inledning 15 Bokens upplägg 17 1 Det autonoma subjektet 23 Descartes cogito 25 Descartes logiska resonemang 26 Synen på jaget förändras 27 Descartes dualism 28 Descartes kulturella arv 29 Hegels kritik av Descartes cogito 32 Det autonoma subjektets omöjliga existens 33 Intersubjektivitet och medling 35 Vikten av erkännande 38 Kampen på liv och död 44 Fenomenologi 45 Det sociala leder till konflikt 47 Det falska självmedvetandet 49 Förgörande av det materiella 52 Dikotomin mellan herre och slav 56 Omvända roller 57 Sammanfattning 60 2 Det bråkiga barnet 63 Anknytningsteori 64 Evolutionsbiologisk anknytning 64 Rädsla styr vår överlevnadsinstinkt 67 Olika former av anknytning 69 Differentiering 71 När anknytningen brister 74 Samarbetsbaserad problemlösning 76 Plan A 78 Plan B 79 Plan C 83 Barnet beter sig väl om det kan 83 Lågaffektivt bemötande 85 Humanistiska rötter 87 Sammanfattning 90 3 Performativ autonomi 93 Evolutionsteorin 97 Evolutionsteorins människobild 98 Evolutionsbiologisk anknytningsteori 100 Anknytningsteorins jag 102 Samarbetsbaserad problemlösning och lågaffektivt bemötande 103 Greenes och Hejlskov Elvéns människosyn 104 Interpellativ subjektformation 108 Ideologi skapar subjektet 109 Det moderna subjektet som ideologisk norm 111 Subjektets fenomenologi 114 Sammanfattning 116 4 Att vara eller inte vara 119 Adam 119 Elina 124 Emmanuel 127 Den humanistiska pedagogikens subjekt 129 Skolans människosyn 130 Kampen på liv och död 135 Vi är alla barn av vår tid 141 Sammanfattning 143 5 Medlad existens 145 Det paradoxala jaget 145 Slavens existentiella position 147 Bekräftelsens performativa natur 150 Förstå maktkampens motivation 151 Att ta oss an slavrollen 157 Undvik inte konflikten 160 Existentiellt ansvarstagande 166 Elina 171 Emmanuel 180 Vi = jag 183 Sammanfattning 190 6 Konsekvent ansvarstagande 191 Ett fenomenologiskt möte 191 Adam 195 Elina 199 Emmanuel 201 Sammanfattning 203 Slutord 205 Ordlista 213 Referenser 215 Sakregister 219