Hylla
Författare/Namn
Titel Special pedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00006625cam 12201717 a 4500
*001292950
*00520160119181028.0
*008130504s2013 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-47-10564-9
*035 $a(BOKR)9789147105649
*035 $5Bo$a(Bo)529387
*035 $a(SE-LIBR)14180386
*08204$a371.909485$223/swe
*084 $aEu.01$2kssb/8
*084 $aEu.02$2kssb/8
*1001 $aLutz, Kristian,$d1966-
*24510$aSpecial pedagogiska aspekter på förskola och skola :$bmöte med det som inte anses lagom /$cKristian Lutz
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2013
*300 $a139 s. ;$c21 cm
*650 7$aSpecial undervisning
*650 0$aSpecial education
*651 4$aSverige$0163435
*852 $hEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 6 Prolog 8 Bokens disposition 11 Kapitel i. Gränsdragningar kring barns normalitet 14 Att definiera vad som ar normalt 15 Normalitet som ett uttryck för disciplinering, enligt Foucault 16 Normalitetsbedömningar i forskolans kontext 18 Att fa syn på det som ska kompenseras 20 Integrering av barn med funktionsnedsättningar 22 Definitioner av barn i behov av särskilt stod 24 Okar antalet barn i behov av särskilt stod i förskolan? 27 Kapital 2. Skolans organisation som ideologisk arena 31 Skolans organisation och legitimitet 32 Rattighetsdiskursen och institutionell styrning 34 Skolan som ideologisk arena 36 Inkludering som en ideologisk tankefigur for skolans verksamhet 38 Särskilda skal och skolledarens ansvar 40 Kapitel 3. Specialpedagogiska insatser och dokumentation 44 Specialpedagogiska insatser i en decentraliserad skolorganisation 44 Socialt ingenjörskap - den amerikanska styrningsmodellen 45 Decentralisering, individualisering och dokumentation 47 Åtgärdsprogrammens funktion i organisationen 50 Individuella utvecklingsplaner (IUP) - bedömning eller planeringsverktyg? 52 Kapitel 4. Professioner i möte eller kollision 56 I mötet mellan psykologer och pedagoger 58 Behaviorism och Nannypedagogik 60 Pedagogen som en länk for att synliggöra barns svårigheter 64 Utredning, kategorisering och diagnos som legitimitetsskapare 65 Kapitel s. Diagnostisering och medikalisering 70 Att ställa neuropsykiatriska diagnoser 71 Exemplet adhd 73 Medicinering for att motverka avvikelser 75 Diagnostiseringens betydelse i skolans kontext 77 Diagnoser, rättvisa och administrativ styrning 78 Kapitel 6. Vem äger problemet? 81 Personaltäthet och pedagogers rustning 83 Individualiseringens janusansikte 86 Det särskilda stödets innehåll och konsekvens 89 Att söka det generella i stället for det speciella 90 Att tidigarelägga specialpedagogiska insatser 92 Kapitel 7, Relationer, bemötande och etik 95 Små barn små problem 95 Sekretessen som ett hinder för samverkan 98 Att bemöta det som inte är lagom 100 Personlig men inte privat 103 Kapitel a. Forskningens roll, vad kan sociologiska och kritiska perspektiv bidra med? 106 Normativitet - ett problem inom pedagogisk forskning? 107 Nordiskt perspektiv inom specialpedagogisk forskning 109 Internationell utblick, specialpedagogisk forskning om förskola 111 Kritiska perspektiv inom forskningen 112 Några kritiska svenska förskolestudier 114 Framtida forskningsområden 117 Epilog 120 Diskussionsfrågor 124 Referenser 127 Register 138