Hylla
Författare/Namn
Uniform titel The learning challenge. Svenska
Titel Utmaningsmodellen : ge rätt motstånd och stöttning genom lärandegropen
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 321 sidor illustrationer 24 cm
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*00007920cam a2201525 i 4500
*001293143
*00520170915152122.0
*008170517s2017 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789127818866$qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127818866
*035 $a(SE-LIBR)20815780
*0411 $aswe$heng
*08204$a370.154$223/swe
*084 $aEaacb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aNottingham, James
*24014$aThe learning challenge.$lSvenska
*24510$aUtmaningsmodellen :$bge rätt motstånd och stöttning genom lärandegropen /$cJames Nottingham ; översättning: Eva Sundmyr ; med förord av John Hattie.
*250 $aFörsta utgåvan
*260 $c2017
*300 $a321 sidor$billustrationer$c24 cm
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aElever
*650 7$aUndervisning$xmetodik
*650 0$aStudents
*650 0$aSchool children
*650 7$apedagogisk metodik
*650 7$aÅterkoppling (psykologi)
*650 7$aUndervisning$xforskning
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 5 FIGURER 13 FÖRFATTARENS FÖRORD 16 TACK 18 ORD FÖR ATT TALA OM LÄRANDE 21 1. PRESENTATION AV UTMANINGSMODELLEN 25 1.0 Inledning 25 1.1 Introduktion 25 1.2 Utmaningsmodellen: en snabbguide 29 1.3 Grundläggande värderingar 32 1.4 Gropen är central i utmaningsmodellen 43 1.5 Sammanfattning 45 2. ATT ARBETA PRAKTISKT MED UTMANINGSMODELLEN 47 2.0 Inledning 47 2.1 Steg 1: Begrepp 48 2.2 Steg 2: Konflikt 51 2.3 Steg 3: Konstruera 54 2.4 Steg 4: Reflektera 58 2.5 När, var och hur? 59 2.6 Sammanfattning 61 3. ATT SKAPA EN KULTUR FÖR UTMANINGSMODELLEN 63 3.0 Inledning 63 3.1 Handledarens roll 64 3.2 Tillit och respekt 66 3.3 Att lära sig lära 67 3.4 Grundläggande regler 70 3.5 Egenskaper för utmaningsmodellen 72 3.6 Sammanfattning 74 4. BEGREPP 77 4.0 Inledning 77 4.1 Betydelsen av begrepp 77 4.2 Att urskilja begrepp 80 4.3 Att välja ut begrepp 86 4.4 Att formulera frågor 93 4.5 Att välja ut den bästa frågan 104 4.6 Att berätta om sina första tankar 105 4.7 Sammanfattning 108 5. KOGNITIV KONFLIKT 111 5.0 Inledning 111 5.1 Vad är kognitiv konflikt? 111 5.2 Varför är kognitiv konflikt bra? 113 5.3 Att skapa kognitiv konflikt 118 5.4 Att skapa kognitiv konflikt genom dialog 118 5.5 Att skapa kognitiv konflikt genom jämförelser 129 5.6 Att skapa kognitiv konflikt i ett sammanhang 133 5.7 Att skapa kognitiv konflikt genom frågor 141 5.8 Sammanfattning 147 6. ATT SKAPA MENING 151 6.0 Inledning 151 6.1 Att konstruera mening 151 6.2 Att använda dialog för att skapa mening 153 6.3 De tio bästa gropverktygen 158 6.4 Olika typer av tänkande i gropen 184 6.5 Heureka! 189 6.6 Sammanfattning 191 7. TÄNK ÖVER DITT LÄRANDE 193 7.0 Inledning 193 7.1 Metakognition 193 7.2 Granskande frågor 197 7.3 FFK-modellen 201 7.4 Sammanfattning 206 8. MINDSET HAR BETYDELSE 209 8.0 Inledning 209 8.1 Utmaningsmodellens mindset 209 8.2 Självförmåga 211 8.3 Lärandegropen och beröm 216 8.4 Sammanfattning 218 9. KOPPLINGAR OCH PERSPEKTIV 221 9.0 Inledning 221 9.1 SOLO-taxonomin 221 9.2 Filosofi med barn och utmaningsmodellen 229 9.3 Utmaningsmodellen och elever med behov av särskilt stöd 231 9.4 Att leda utmaningsmodellen i din skola 242 9.5 Hjälpmedel till utmaningsmodellen 251 9.6 Sammanfattning 252 10. UTMANINGSMODELLEN I PRAKTIKEN 255 10.0 Inledning 255 10.1 Färg 255 10.2 Droger 261 10.3 Att döda 266 10.4 Husdjur 271 10.5 Socialt nätverkande 277 10.6 Bevis och indicier 282 10.7 Risk 287 BEGREPPSREGISTER 296 REFERENSER 298 BILAGA 305