Hylla
Författare/Namn
Titel Barns rätt till rötter och fötter : berättande för samverkan i mångfaldens förskola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003570pam 12200949 i 4500
*001294035
*00520170818111928.0
*008170519s2017 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-47-12280-6$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147122806
*035 $a(SE-LIBR)20821796
*08204$a372.2109485$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKultti, Anne,$d1976-
*24510$aBarns rätt till rötter och fötter :$bberättande för samverkan i mångfaldens förskola /$cAnne Kultti & Niklas Pramling
*250 $aFörsta upplagan
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2017
*300 $a124 sidor ;$c19 cm
*650 7$aMångfald i förskolan
*651 4$aSverige$0163435
*7001 $aPramling, Niklas, $d1973-$4aut$0271772
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 3 Inledning 5 1. INTRODUKTION 9 Flerstämmigt samtal 10 Bokens innehåll 11 2. BERÄTTELSEN SOM MENINGSSKAPANDE OCH KOMMUNIKATIV FORM 14 Vikten av berättande 15 Berättelsen - ett kulturellt redskap 16 Språk och berättande som dialoga aktiviteter 17 Vad är en berättelse? 18 Kommunikation - att göra gemensamt 20 Metaforer för lärande 22 Introducera barn för kommunikativa praktiker och redskap 24 Från intervju till dialog 25 Verksamhetsutveckling 26 Språk och innehåll 27 3. UTVECKLINGSARBETE FÖR SAMVERKAN 29 Samverkan i förskolan 29 Erkännande av mångfald genom kunskap om språkanvändning 30 Forskning kring samverkan 31 Inskolning som första mötesplats 35 Utvecklingsarbete för samverkan 37 Del ett: enkät 37 Del två: fallstudie 38 Del tre: utvecklingsarbete 39 4. FÖRÄLDRARÖSTER 45 Sammanfattning 67 5. BARNRÖSTER 69 Förskollärares reflektioner 79 Sammanfattning 86 6. FÖRSKOLLÄRARRÖSTER 87 Interkulturellt förhållningssätt 87 Samverkan och samtal 92 Språklärande, modersmål, modersmålsstöd 98 Språkande genom läsaktiviteter 103 7. SLUTSATSER OCH UTBLICK 110 Generalisering av människor och skilda erfarenheter 112 Respektfulla möten 113 Avslutningsvis 114 REFERENSLISTA 116 BILAGA: AKTIVITETERNA 120 AKTIVITET 1: Samverkan mellan förskola och hem 120 AKTIVITET 2: Barns perspektiv på språkanvändning i och utanför förskolan 121 AKTIVITET 3: Bokanalys 122 AKTIVITET 4: Bokläsning/boksamtal 122 AKTIVITET 5: Verksamhetsutveckling 123