Hylla
Författare/Namn
Titel Barnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbete t
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 148 sidor : illustrationer ; 23 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003326cam 12200889 i 4500
*001294170
*00520170915130808.0
*008170720s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-11256-5$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144112565
*035 $a(SE-LIBR)20902323
*08204$a371.0833$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*084 $aEm$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEriksson Bergström, Gunilla,$d1968-
*24510$aBarnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbete t /$cGunilla Eriksson Bergström, Helena Yourston
*250 $aUpplaga 1
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*300 $a148 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*650 7$aKvalitetsarbete
*650 7$aFörskolan
*650 7$aFörskolebarn
*650 0$aPreschool children
*650 0$aEducation, Preschool
*7001 $aYourston, Helena,$d1973-$4aut$0404200
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 9 Bokens disposition 11 1 Systematiskt kvalitetsarbete 15 Reviderad läroplan och ny skollag 15 Uppdraget i dag: uppföljning, utvärdering och utveckling 16 Ett komplext uppdrag 17 Kunskap behövs hos personalen 17 Faser i kvalitetsarbetet 19 Var är vi? 20 Vart ska vi? 21 Hur gör vi? 21 Hur blev det? 23 Verksamheten ska utvärderas - inte barnet 23 Komplexiteten - en styrka 25 Reflektionsfrågor 26 2 Faktorer som har betydelse för förskolans kvalitet 27 Förskolechefens roll i kvalitetsarbetet 27 Arbetslagets roll i kvalitetsarbetet 31 Kvalitet i förskolan 33 Är och blir - utifrån begreppet kvalitet 38 Avslutande reflektion 39 Reflektionsfrågor 39 3 Bedömning 41 Styrdokument och bedömning 41 Att följa barns lärande 43 Proximala utvecklingszonen 47 Bedömning av barn 48 Pedagogisk/didaktisk bedömning i förskolan 49 De didaktiska frågorna varför, vad och hur? 51 Olika teorier om lärande som redskap för bedömning 51 Reflektionsfrågor 53 4 Dokumentation 55 Dokumentation 55 Pedagogisk dokumentation 57 Att vara observant på ... 58 En utvecklingspsykologisk vinkel 59 "Det kompetenta barnet" och barns behov 60 Makt och normkritik 62 Begreppen är och blir har betydelse 63 Etik 63 Barns delaktighet i dokumentationen 66 Informera vårdnadshavare om hur och varför vi dokumenterar 67 Vad ska vi dokumentera och hur mycket? 67 Avslutande reflektion 69 Reflektionsfrågor 71 5 Att utgå från barnet i det systematiska kvalitetsarbetet 73 Förskolans uppdrag 73 Barnperspektiv och barns perspektiv 74 Barns perspektiv 75 Barnperspektiv 77 Demokrati, barns delaktighet och inflytande i förskolan 78 Demokrati 79 Barns delaktighet och inflytande 81 Relationskompetens hos personalen 85 Att utgå från barnet när vi utvecklar förskolans verksamhet 86 Avslutande reflektion 87 Reflektionsfrågor 88 6 Barnkonventionen i förskolan 91 Förskolans uppdrag 91 FN:s konvention om barnets rättigheter 92 Artiklarna i barnkonventionen 93 Förskolan och barnkonventionen 94 Barnkonsekvensanalys 96 Ett arbetslags berättelse 99 Arbetslagets analys 100 Resultat av arbetslagets analys 101 Avslutande reflektion 102 Reflektionsfrågor 103 7 Reflektionens betydelse för kvalitetsarbetet 105 Reflektion 105 Tid till reflektion 106 Vad innebär egentligen reflektion? 107 Reflektion hos arbetslaget 109 Samtalsledare utanför arbetslaget 113 Avslutande reflektion 113 Reflektionsfrågor 114 8 Utvärdering och analys 115 Utvärdering 115 Analys 117 Under arbetets gång 119 I praktiken 120 Barnens och vårdnadshavarnas röster i utvärderingarna 121 Avslutande reflektion 122 Reflektionsfrågor 123 9 Årshjul - en hjälp i kvalitetsarbetet 125 Varför årshjul? 125 Upptakt i augusti 127 Närgranskning 128 Tidiga utvecklingssamtal 130 Fördjupningsdag 133 Organisation av fördjupningsdagen 134 Utvärdering och analys (personal) 135 Analys, planering, nya mål (ledning) 136 Tid för reflektion 136 Reflektionsfrågor 137 Avslutande diskussion 139 Referenser 145