Hylla
Författare/Namn
Uniform titel 7 veier til drama . Svenska
Titel 7 vägar till drama : grundbok i drama pedagogik för förskollärare och lärare
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Annan titel
ISBN
Antal i kö:
*00005570cam 12201441 a 4500
*001294236
*00520160311111616.0
*008140704s2014 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-09149-5
*035 $a(BOKR)9789144091495
*035 $a(SE-LIBR)16635439
*0411 $aswe$hnor
*08204$a372.66$223/swe
*084 $aEabik.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHeggstad, Kari Mjaaland,$d1946-
*24010$a7 veier til drama .$lSvenska
*24510$a7 vägar till drama :$bgrundbok i drama pedagogik för förskollärare och lärare /$cKari Mjaaland Heggstad ; översättning: Anita Erlandsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a255 s. ;$c25 cm
*650 7$aPedagogiskt drama
*650 7$aFörskolan
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aBarn och teater
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aDrama in education
*650 0$aTheatre and children
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*7400 $aSju vägar till drama
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till tredje norska utgåvan 7 Inledning 9 Kapitlen i boken 9 Arbetet med kapitlen 11 Styrdokumenten 12 Ämnets status i högre utbildning 14 KAPITEL 1 Drama - ett konstnärligt ämne 17 Begreppet drama 17 Rötter 18 Om teaterns formregister 22 Strömningar inom teatern 30 Dramabegrepp 34 Uppgifter 34 I - Att spela upp en liten scen 37 II - Klick-klick, plask-plask, sch-sch 37 KAPITEL 2 Lek och drama 41 Lekteorier, teaterformer och dramatraditioner 42 Dramatisk lek 47 Vad är lek och vad är drama? 52 När leken kommer farande 57 Dramabegrepp 58 Uppgifter 59 III - Först rummet - sedan leken 59 IV - Den magiska mattan 60 V - Lek ute 61 VI - Kungens nycklar 63 VII - Snödrottningen 67 KAPITEL 3 Byggstenar i dramaarbete 71 Dramaförlopp - en samlande form 71 Metoder, tekniker och konventioner 73 Lärare-i-roll - en utmaning för ledaren 84 Sagor - en källa till dramatik 95 Dramabegrepp 98 Att utgå från böcker 98 Drama i praktiken 99 VIII - Snövit 99 IX - Glupska zebran 101 X - Jørgen + Anne 107 XI - Pojken i randig pyjamas 112 KAPITEL 4 Barnteater 117 Några barnteatertraditioner 117 Barnteater i Skandinavien 125 Figurteater som egen genre 128 Myter om barnteater 130 Kort om forskning om teater för små barn 134 Diskussion efter en barnteaterföreställning 135 Dramabegrepp 136 Uppgifter 136 XII - En märklig figur 137 XIII - En stol, en telefon, ett papper 139 KAPITEL 5 Konstdidaktik och drama 143 Vad är konstdidaktik? 143 Konstdidaktik i förskola och klassrum 149 Att skapa egna dramaförlopp 151 Om exemplen 160 Planeringsuppgifter 161 Dramabegrepp 161 Exempel XIV - Sju spår i konsten 162 Exempel XV - Toxy AB 183 KAPITEL 6 Drama och progression 197 Om utveckling av dramatiska uttrycksformer i barndomen 198 Att studera dramatisk lek med teaterglasögonen på 202 Progression i olika metoder 205 Ett förlopp för de minsta där också resten av förskolan kan vara med 210 Ledarens uppgifter 213 Dramabegrepp 214 Praktiska uppgifter 214 Exempel XVI - Den lilla haren som försvann 215 Exempel XVII - Amerikakofferten 218 Exempel XVIII - DICE-ligan 220 KAPITEL 7 Drama och bedömning 227 Varför ska vi bedöma? 227 Hur kan vi bedöma? 228 Behövs en formell bedömning? 229 Några verktyg 229 Det sista exemplet 231 Dramabegrepp 234 Observationsuppgifter 234 Exempel XVIII - De gröna barnen 235 Första traditionen - personlighetsutveckling 235 Andra traditionen - teaterproduktion 238 Tredje traditionen - processdrama 240 Efterord 243 Rekvisitans betydelse 243 Dramapedagogen - ständigt på jakt efter det 243 Var och en på sin nivå 244 Till sist 244 Litteratur 245 Person- och sakregister 253