Hylla
Författare/Namn
Titel Programmera i teknik : kreativa projekt med Arduino
Utgivning, förlag, etc. Natur & Kultur Läromedel, Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga Första upplagans första tryckning
Omfång 150 sidor : illustrationer ; 24 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008487cam 122019457i 4500
*001294551
*00520171027125652.0
*008170517s2017 sw ||||e |00| 0|swe d
*020 $a978-91-27-44869-8$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127448698
*035 $a(SE-LIBR)20815727
*08204$a005.1$223/swe
*084 $aEabpubb$2kssb/8
*084 $aPubb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBlom Skavnes, Martin
*24510$aProgrammera i teknik :$bkreativa projekt med Arduino /$cMartin Blom Skavnes, Staffan Melin
*250 $aFörsta upplagans första tryckning
*260 $aStockholm :$bNatur & Kultur Läromedel,$c2017
*300 $a150 sidor :$billustrationer ;$c24 cm
*650 7$aProgrammering
*650 7$aundervisning
*650 7$aDatorer i skolan
*650 4$aArduino
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aComputer programming
*7001 $aMelin, Staffan$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
DEL 1: ARDUINO I SKOLAN 7 Kapitel 1 Programmera elektronik 8 Att styra verkligheten 8 Arduino 9 Projekten 10 Kom igång 12 Gå vidare 12 Kapitel 2 Planera din undervisning 14 Utrustning 14 Tidsåtgång 15 Beskriva elektronik och kod 16 Koden på papper eller digitalt 17 Med eller utan kommentarer 17 Att arbeta tillsammans eller ensam 18 Ämnesintegrering 19 Kapitel 3 Bedömning 20 Så säger styrdokumenten 20 Förmågan att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion 21 Förmågan att identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar 22 Förmågan att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer 23 DEL 2: ELEKTRONIK 25 Kapitel 4 Arduino - signaler, spänning och ström 26 Portar - ingångar och utgångar 26 Spänning och ström 27 Kapitel 5 Elektriska komponenter 28 Kopplingsdäck 28 Kopplingssladdar 31 Lysdioder 32 Motstånd 33 Högtalare 34 Strömbrytare 34 Pull down-motstånd 35 Servon 36 Kondensatorer 37 Sensorer 38 Motorer 39 DEL 3: PROGRAMMERING 41 Kapitel 6 Att programmera 42 Programspråk 42 Grafiska programspråk 43 Programmeringens byggstenar 43 Exempel 1 - Funktioner 43 Exempel 2 - Flera funktioner på rad 44 Exempel 3 - Variabler och if-satser 45 Exempel 4 - Slingor 48 Exempel 5 - En egen funktion 52 Kapitel 7 Att programmera Arduino 56 Funktionerna setup() och loop() 56 Att skriva in och köra ett program 57 Bibliotek 61 Kapitel 8 Felsökning 62 Allmänna råd 62 Checklista vid felsökning 62 Gå igenom felmeddelandena 62 Är Arduinon rätt ihopkopplad med datorn? 63 Är programkoden rätt inskriven? 64 Är kopplingarna korrekta? 64 Få Arduinon att prata med datorn 64 Resurser på nätet 65 DEL 4: KREATIVA PROJEKT 67 Kapitel 9 Inledning 68 Grundläggande projekt 68 Tillämpningar 68 Projektbeskrivningarnas upplägg 69 Gör så här 70 Förberedelser 71 Kapitel 10 Grundläggande projekt 72 Projekten i korthet 72 Projekt Ljus 75 Projekt Ljud 80 Projekt Strömbrytare 85 Projekt Motstånd 89 Projekt Servo 95 Projekt Sensor 99 Projekt Motorstyrning 103 Kapitel 11 Tillämpningar 111 Projekten i korthet 111 Projekt Vandrande penna 116 Projekt Flipperspel 120 Projekt Lyftkran 124 Projekt Robotfotboll 128 Projekt Bil 132 Projekt Robot 138 Utrustning 146 Datorer, Arduino och elektronik 146 Byggmaterial 149 Verkstad 150