Hylla
Författare/Namn
Titel Våga se signaler på sexuella övergrepp : vägledning och främjande integritetsarbete
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001294924
*00520220902101144.0
*008170818s2017 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789188099846$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099846
*035 $a(OCoLC)1016178443
*035 $a(SE-LIBR)21139823
*041 $aswe
*08204$a372.1786$223/swe
*084 $aVndpb$2kssb/8
*084 $aEm-c.01$2kssb/8
*084 $aDofaa$2kssb/8
*1001 $aLingåker, Mia,$d1980-
*24510$aVåga se signaler på sexuella övergrepp :$bvägledning och främjande integritetsarbete /$cMia Lingåker.
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$aStockholm :$bGothia fortbildning,$c[2017]
*300 $a111 sidor$c21 cm
*650 7$aFörskolan
*650 7$aSexuella övergrepp mot barn$xprevention
*852 $hVndp
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 7 Bakgrund 8 Vad är sexuella övergrepp mot barn? 10 Mer kunskap behövs 12 Barns sexualitet 13 Naturligt för barn att utforska kroppen 15 Prata med barnen om sexualitet 16 Diskutera barns sexualitet 17 4 Tecken och signaler 19 Fysiska tecken 19 Signaler som kan visa att barn utsatts för övergrepp 21 Hur kan vi göra för att upptäcka barnens signaler? 25 Anmälan 28 Anmälningsplikt 28 Hur går en anmälan till? 32 Efter anmälan 33 Anmälningsplikten i punktform 34 Om övergreppen skett i förskolan 36 Att ge information 38 7 Krishantering 40 Krisens faser 42 Rätt till stöd 44 Arbete innan krisen 45 8 Möta barnen 47 Barn som berättar 47 Samtal i barngruppen 50 Möta barn som blivit utsatta 50 Sök stöd 57 9 Möta vårdnadshavare 59 Hur fungerar familjer där övergrepp sker? 60 Krisreaktioner 61 När andra vårdnadshavare ställer frågor 63 När övergreppen skett i förskolan 64 Att tänka på i mötet med familjen 65 10 Vad säger styrdokumenten? 67 Skollagen 67 Läroplanen 69 FN:s konvention om barnets rättigheter 71 11 Främjande och förebyggande arbete med barns integritet 74 Varför arbeta med barns integritet? 75 Riktlinjer i arbetet med barns integritet 76 Den viktiga anknytningen 85 12 Praktiskt arbete 89 Övningar 90 Barnbokstips 94 Avslutande ord 99 Källor och litteratur 101 Stöd för pedagoger och anhöriga 105