Hylla
Författare/Namn
Titel Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Utgivning, förlag, etc. Wolters Kluwer, Stockholm : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän Tidigare utgåva av Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Margareta Westman
Term
Genre/Form
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00006078cam 12201525 i 4500
*001294929
*00520171119120955.0
*008170701s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-39-11580-9$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789139115809
*035 $a(SE-LIBR)20880902
*08204$a808.027$223/swe
*084 $aFc.061$2kssb/8
*084 $aAef$2kssb/8
*1001 $aEhrenberg-Sundin, Barbro,$d1942-
*24510$aAtt skriva bättre i jobbet :$ben basbok om brukstexter /$cBarbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Åsa Wedin
*250 $aSjätte upplagan
*260 $aStockholm :$bWolters Kluwer,$c[2017]
*300 $a191 sidor ;$c22 cm
*500 $aTidigare utgåva av Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Margareta Westman
*650 7$aSkriftlig framställning
*650 7$asvenska språket
*650 7$aSkriftspråk
*650 7$aStilistik
*650 7$aarbetsliv
*650 0$aWritten communication (¡ Written English)
*650 0$aSwedish language
*650 0$aWritten communication
*650 0$aLanguage and languages$xStyle
*655 7$aManualer, handböcker etc
*698 $5R$a201740$bKULTUR MEDIER
*7001 $aLundin, Kerstin,$d1946-$4aut$0405300
*7001 $aWedin, Åsa, $d1944-$4aut$0405298
*852 $hFc.06
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 15 En bok om klarspråk 16 TEXTEN SOM HELHET 17 Tre viktiga frågor: varför, vem och var 19 Varför skriver du? 19 Vem skriver du för? 20 Den genomsnittliga läsaren 20 En eller flera texter? 21 Använd din fantasi 21 Var ska texten läsas? 22 Skriv inkluderande 22 När du ska skriva extra lättläst 24 Klarspråk och lättläst - är det någon skillnad? 25 Använd rätt perspektiv 26 ... i språket 26 ... i innehåll, disposition och ton 27 Pröva olika perspektiv 27 Tonen i texten 29 Tonen påverkas av flera faktorer 29 Använd aktiva verb 30 Vänd dig direkt till läsaren 30 Jag, vi eller Företaget? 31 Hur personlig får man vara? 31 Planering gör skrivandet lättare 32 Systematisk textplanering 32 Så här textplanerar du systematiskt 32 Gör ett stolpmanus 33 ... eller en innehållskarta 33 Det oplanerade skrivandet planeras i efterhand 34 Den ofrånkomliga bearbetningen 35 Lånade delar måste hyfsas 35 Ta hjälp av Klarspråkstestet 35 Ta hjälp av en första läsare 35 De små, små detaljerna 36 Innehållet 37 Avgränsa innehållet 37 Mer att tänka på 38 Lagom är bäst 38 Se upp för luckor 38 Förklara svåra citat 38 Besvara läsarnas frågor 39 Redovisa inte ditt arbete i detalj 39 Stryk oklarheter och självklarheter 39 Dispositionen - hur innehållet ordnas 41 Välj den ordning som passar läsaren och syftet 41 Några vanliga dispositionsprinciper 42 Kronologi bra för instruktioner 42 Det viktiga först - bra i många sammanhang 43 Dela in i teman 43 Kontrastiv disposition i argumenterande texter 43 Andra systematiska principer 44 Den ena tanken efter den andra 45 Gör dispositionen synlig 45 Att börja och att sluta 46 Den viktiga inledningen 46 Sammanfatta innehållet 46 Ge läsanvisningar 47 Ange huvudtanken, avgränsa ämnet 47 Lyft fram en intressant detalj, knyt an till läsaren eller till en aktuell händelse 47 Gör ett djärvt påstående, ställ en fråga 47 Använd en bild, dra en parallell 48 Ge bakgrunden, tala om syftet, definiera problemet 48 Avslutningen 48 Sammanfatta det viktigaste 49 En sammanfattning har många fördelar 49 Alla texter kan sammanfattas 49 Så skriver du en bra sammanfattning 50 Den ska stå först 50 Den ska vara kort 50 Den ska redogöra för huvudtankarna i texten 50 Den ska kunna läsas fristående 51 Allt måste ha stöd i huvudtexten 51 Sammandrag 51 Exempel 51 ... på en sammanfattning i ett yttrande över ett förslag 51 ... på en sammanfattning av ett avsnitt i en rapport, följt av en läsanvisning 52 Rubriker som vägvisare och intresseväckare 53 Huvudrubriken avgränsar ämnet 53 Underrubrikerna talar om vad som står i texten 54 Formulera som påstående, uppmaning eller fråga 54 Gör rubrikerna lättlästa 55 Även kant- och radrubriker kan användas 56 Hur rubrikerna markeras grafiskt 56 Styckeindelningen hjälper läsaren att tolka texten 58 Stycket som skiljetecken 58 Texttypen styr styckeindelningen 58 Att tänka på vid styckeindelning 59 En tankeenhet - ett stycke 59 Tydliga samband 59 Det viktiga först eller sist 59 Nyckelmeningar underlättar läsningen 60 Markera nya stycken tydligt 60 Några råd till dig som skriver alltför korta stycken 61 Visa sambanden 63 Så här gör du din text sammanhängande 63 Ge texten en konsekvent struktur 63 För ett resonemang utan luckor 63 Gör temat tydligt 63 Använd en normal informationsstruktur i meningarna 64 Skapa sammanhängande textblock 64 Använd bindeord och sambandsord 65 Övertyga - inte bara redogöra 67 Retoriken ett arv från antiken 67 Tre medel för att övertyga 67 Steg för steg mot målet 68 Argumentera för att övertyga 68 En analysmodell 69 Punktlistor, tabeller, diagram och andra illustrationer 71 Att tänka på vid punktlistor 71 Bilder uppmärksammas 72 Att presentera statistik 72 Tabeller 73 Diagram 75 De tre arbetsstegen för att skapa diagram 76 Tänk på utskriften 79 Lättläst grafisk utformning 79 Skriv inte för långa rader 79 Välj läsbart typsnitt och läslig storlek 80 Att framhäva ord och textpartier 80 Skrivtecken 81 SPRÅKET 83 Rätt och fel - bra och dåligt språk 85 Olika slags normbrott i språket 85 Kollision mellan talspråk och skriftspråk 85 Kollision mellan ålderdomligt och nutida språk 86 Fel som uppstår vid ändringar 86 Fel ord 86 Generellt och specifikt 86 Abstrakt och konkret 87 Mångordighet och koncentration 88 Opersonligt språk - befolkade texter 88 Några språkriktighetsfrågor 91 Var och vart: Vart skickar man paketen? 91 Adjektiv på -e och -a: Förtroendevalda Anders Ek? 91 De, dem och dom 92 Större än mig eller större än jag? 94 Kommer (att)? 94 Innan eller före: Vi tar en kopp kaffe innan mötet 95 Dubbelt supinum: Det var inte alltid ledamöterna hunnit läst alla papper 95 Kongruens: Utskottet blir arga när de får se budgeten, folk blir upprörda, man är oroliga 96 Sammansättning eller två separata ord: Grönsak eller grön sak? 97 S i sammansättningsfog: Dagbok men dagstidning? 97 Könsneutralt pronomen: Om en elev vill överklaga ett betyg bör hen först vända sig till rektor 98 Könsneutrala yrkesbeteckningar: Taleskvinna och manlig barnmorska? 100 Bisatsordföljd: Det står nu klart att de kommer inte att resa några skadeståndskrav. Man undrar hur ska regeringen få råd 100 Satsradning: Vi vet inte när bron blir klar, någon tidsplan har inte presenterats 101 Att börja en mening med och eller men: Och hyresgästerna har inte underrättats 102 Ofullständig mening: Detta trots att de redan var antagna 102 Meningsbyggnaden 104 Vi minns bara information som säger oss något 104 Så här skriver du lättlästa meningar 104 Håll på regeln "en tanke - en mening" 104 Börja med huvudmeddelandet 105 Håll ihop ord som hör ihop 105 Låt verben förbli verb 106