Hylla
Författare/Namn
Titel Programmering i förskolan : utveckla digital kompetens
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 117 sidor : illustrationer ; 21 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005475cam 12201429 i 4500
*001294941
*00520171121124652.0
*008170819s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-7741-038-6$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789177410386
*035 $a(SE-LIBR)21144471
*08204$a372.34044$223/swe
*084 $aEabpubb.01$2kssb/8
*084 $aPubb$2kssb/8
*1001 $aSönnerås, Karin,$d1962-
*24510$aProgrammering i förskolan :$butveckla digital kompetens /$cKarin Sönnerås
*250 $aFörsta upplagan
*260 $bGothia fortbildning,$c2017
*300 $a117 sidor :$billustrationer ;$c21 cm
*650 7$aFörskolan
*650 7$aförskolepedagogik
*650 7$aDigital kompetens
*650 7$aBarn och datorer
*650 7$aProgrammering
*650 0$aComputers and children
*650 0$aComputer programming
*650 0$aComputer literacy
*650 0$aEducation, Preschool
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 5 INLEDNING 7 DEL 1 DIGITAL KOMPETENS OCH PROGRAMMERING 11 STYRDOKUMENT OCH FORSKNING 11 Digital kompetens i läroplanen 11 Nya möjligheter med digitala verktyg 13 Sveriges digitaliseringsstrategi 14 Forskning om digitala verktyg i förskolan 15 Digitala vanor och källkritik 16 VAD ÄR PROGRAMMERING? 18 Programmeringsbegrepp 18 Blockprogrammering 21 DEL 2: PROGRAMMERING I FÖRSKOLAN 23 KOM IGÅNG MED PROGRAMMERING 23 PROGRAMMERING PÅ LÄRPLATTA 24 APPEN LIGHTBOT JR 29 Appen Osmo Coding 38 Appen Loopimal - för förskolans yngsta 41 UNPLUGGED PROGRAMMERING 44 Tydliggör med flödesschema 46 Programmeringsbegrepp i vardagen 48 Kommandolekar 50 Skapa en fysisk bana 52 UTFORSKA VIDARE 56 Lek med exakta instruktioner 56 Sortera data med flödesschema 60 Prova på dansprogrammering 61 Problemlösning med förskolans yngsta 65 PROGRAMMERING MED ROBOTAR OCH ANDRA TILLBEHÖR 68 Bee-Bot 70 Blue-Bot 82 Ollie 88 Robotar med förskolans yngsta 91 DEL 3. FÖRDJUPAT ARBETE MED DIGITAL KOMPETENS 93 VAD ÄR PROGRAMMERAT? 93 Programmerade saker i vardagen 94 ETIK OCH KÄLLKRITIK 96 Konkretisera digitala frågor 98 QR-KODER 100 Att använda QR-koder i förskolan 102 SLUTORD 114 REFERENSER 116