Hylla
Författare/Namn
Titel Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00004869cam 12201273 i 4500
*001297685
*00520171114085750.0
*008171019s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-12113-0$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144121130
*035 $a(SE-LIBR)21758008
*08204$a371.009485$223/swe
*084 $aEm-c$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHåkansson, Jan,$d1959-$0230396
*24510$aSystematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem :$bstrategier och metoder /$cJan Håkansson
*250 $aAndra upplagan
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2017
*300 $a173 sidor ;$c23 cm
*650 7$aKvalitetsarbete
*650 7$aFörskolan
*650 7$aSkolan
*650 7$aFritidshem
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aEducation
*650 0$aSchool-age child care
*651 4$aSverige$0163435
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till den andra upplagan 6 KAPITEL 1 Introduktion 7 Motiv för det systematiska kvalitetsarbetet 8 Erfarenheter och forskning på området 9 Delar i ett systematiskt kvalitetsarbete 11 Kraven på ett systematiskt kvalitetsarbete 15 Planering, ledarskap och inflytande 18 Att förvänta sig av den fortsatta läsningen 21 KAPITEL 2 Praktisk bearbetning av mål och kunskapskrav 23 Integrera målen 27 Forskningsstöd för tydliga mål 29 Tydliga mål och kunskapskrav i praktiken 32 Skilj på mål och medel 32 Skilj på måltyper 35 Uppmärksamma vilken nivå målet formuleras på 41 Målkriterier 44 Vanliga felkällor 50 Mål och icke-mål förväxlas 50 Måltyper och målkriterier används på fel sätt 52 "Övertäckning" och "undertäckning" 52 "Ekorrhjulet" 53 En tydlig planering 54 Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 54 KAPITEL 3 Uppföljning och utvärdering av mål och kunskapskrav 57 Likheter och skillnader 58 Kännetecken på uppföljning 61 Kännetecken på utvärdering 61 Styrdokumenten om uppföljning och utvärdering 63 Olika utvärderingsansatser 67 Uppföljnings- och utvärderingsplanering 68 Så här kan en utvärdering läggas upp 73 Planering, genomförande och värdering 77 Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 78 KAPITEL 4 Att skapa underlag 79 Enkäter 81 Frågekonstruktion 84 Svarsalternativen 87 Intervjuer 89 Dokument 92 Observationer 95 Etik i arbetet med insamling av underlag 98 Sammanställning och bearbetning 100 Bedömning av måluppfyllelse 102 Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 103 KAPITEL 5 Analys 105 Viktiga beståndsdelar 106 Analysbegreppet 107 Analysens förutsättningar 108 Analysens referensramar 111 Analysens olika former 112 Analysens innehåll 116 Analysens arbetsgång 124 Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 127 KAPITEL 6 Förbättringsarbetets teori och praktik 129 Prioritera förbättringar 129 Formulera förväntningar 131 Strategier och metoder i utvecklingsarbetet 135 Strategier beroende på nuvarande status 135 Undervisning och lärande i fokus 136 Kollegialt lärande och annan kompetensutveckling 139 Styrning och ledning 140 Att koppla ihop vad och hur 142 Kvalitetsbedömning efter genomförda analyser 143 Utvecklingsbehov i förhållande till nationella mål 143 Förväntade effekter av utvecklingsarbetet 144 Planerade insatser 144 Organisationens förutsättningar att genomföra insatserna 145 Uppföljning och utvärdering av insatserna 145 Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 145 KAPITEL 7 Skiljelinjer mellan nivåer och skolformer 147 Huvudmannen 148 Förskolan 150 Förskoleklassen 151 Fritidshemmet 155 Grundskoleutbildningen 157 Grundsärskolan 158 Sameskolan och specialskolan 158 Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan 160 Vuxenutbildningen 161 Resultat och måluppfyllelse efter läsningen 162 Några avslutande ord 164 Litteratur 165 Person-och sakregister 171