Hylla
Författare/Namn
Titel Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004648cam 12201249 i 4500
*001297981
*00520171219162302.0
*008171019s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-7741-020-1$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789177410201
*035 $a(SE-LIBR)21756308
*08204$a155.40833$223/swe
*084 $aDofa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEdfelt, David,$d1967-$0391226
*24510$aHjärna i förskolan :$bvägen till barns lärande och utveckling /$cDavid Edfelt
*250 $aFörsta upplagan
*260 $bGothia fortbildning,$c2017
*300 $a223 s. :$bill.
*650 7$aHjärna$xpsykologiska aspekter
*650 7$aFörskolebarn
*650 7$aBarns utveckling
*650 0$aChild Development
*650 0$aPreschool children
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
6 Inledning 13 Kapitel 1. Början 15 Inget oskrivet blad 15 Den genetiska koden 17 Genetiken i praktiken 19 Det kompetenta barnet 20 Hjärnans tillväxt och kommunikation 22 Gener påverkas av miljön 23 Hjärnans struktur 25 Hjärnans belöningssystem 27 Kapitel 2. Funktioner, förmågor, färdigheter 31 Förmågor och färdigheter 33 Den stora variationen 34 Normalfördelning 36 Förväntningar är kopplade till förmågor 37 Temperament 40 Blyghet 40 Temperament i förskolan 41 Konsten att styra sig själv 47 Överkrav 49 Utveckling 51 Kapitel 3. Mat och sömn 57 Den nödvändiga sömnen 64 Kapitel 4. Trygghet och stress 66 Trygghet och tillit 68 Anknytning 75 Stress i förskolan 80 Kapitel 5. Känslor 81 Grundaffekter 87 Varma och kalla känslor 88 Hjärnhuset 104 Kapitel 6. Socialt samspel, språk och kommunikation 105 Blicken och ansikten 107 Delad uppmärksamhet 108 Den sociala hjärnan avancerar 109 Sociala sammanhang 112 Inlevelseförmåga 114 Rättvisa 115 Tal- och språkstart 116 Människa och djur 116 Tal- och språkutvecklingen spurtar 117 Var sitter språket? 119 Mönster och mångfald 120 Kommunikation är mer än ord 120 Språkexponering med kvalitet 121 Delad uppmärksamhet och språk 123 Musik och socialt samspel 127 Kapitel 7. Lek och lärande 130 Djur leker 131 Förutsättningar för lek 132 Leksignaler 132 Olika typer av lek 137 Initiativ och makt 138 Minne 141 Kreativitet och utvecklingspotential 142 Lärande i och utan lek 148 Kapitel 8. Trauma och barn som far illa 148 Trauma 154 Att anmäla när barn far illa 157 Kapitel 9. Utmaningar och funktionsnedsättningar 159 Funktionsnedsättningar och vardagens hinder 160 Utredningar och diagnoser 162 Essence 163 Gener och funktionsnedsättningar 164 Utmaningar i förskolevardagen 170 Autism 182 Adhd 191 Tal-och språkstörning 198 Efterord. 20 år senare 199 Studiematerial 214 Ordlista 218 Referenser