Hylla
Författare/Namn
Titel Anställdas integritetsskydd : och dataskyddsförordningen
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004376cam 12201201 i 4500
*001297983
*00520180110123115.0
*008170831s2017 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-39-01921-3$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789139019213
*035 $a(SE-LIBR)21386650
*08204$a342.4850858$223/swe
*0830 $a323.44809485$223/swe
*084 $aOhab-c$2kssb/8
*084 $aOcc.01$2kssb/8
*084 $aPu:oe$2kssb/8
*1001 $aGrahn, Erik
*24510$aAnställdas integritetsskydd :$boch dataskyddsförordningen /$cErik Grahn och Susanna Kjällström
*250 $aUpplaga 1
*260 $bWolters Kluwer,
*300 $a279 sidor ;$c24 cm
*650 7$aPersonlig integritet$xjuridik och lagstiftning
*650 7$aArbetsliv$xjuridik och lagstiftning
*650 7$aPersonregister$xjuridik och lagstiftning
*650 7$aPersonlig integritet
*650 7$aarbetsliv
*650 7$aAnställda
*650 7$aJuridik
*650 7$aLagstiftning
*651 4$aSverige$0163435
*698 $5R$a201751$bARBETSLIV
*7001 $aKjällström, Susanna$4aut
*852 $hOhab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Förkortningar 13 1 Inledning 15 1.1 Anställdas integritetsskydd 15 1.2 Dataskyddets historia och framtid 16 2 Det allmänna skyddet mot övervakning och kontroll 18 2.1 Lagstiftning utöver personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen 18 2.1.1 Europakonventionens skydd av den personliga integriteten 18 2.1.2 Kränkande fotografering, dataintrång och andra brottsliga förfaranden 25 2.1.3 Grundlagsskyddet för offentligt anställda 27 2.2 God sed på arbetsmarknaden 31 2.2.1 Utgångspunkter för bedömningen 31 2.2.2 Arbetsdomstolens domar 31 2.2.3 Betydelsen av Arbetsdomstolens domar 41 2.3 Avslutande synpunkter 44 3 Vem ansvarar för vad vid personuppgiftsbehandling? 45 3.1 Vem är personuppgiftsansvarig? 45 3.1.1 Personuppgiftslagen 45 3.1.2 Dataskyddsförordningen 50 3.2 Personuppgiftsbiträde 51 3.2.1 Personuppgiftslagen 51 3.2.2 Dataskyddsförordningen 54 3.3 Personuppgiftsombud och dataskyddsombud 56 3.3.1 Personuppgiftslagen 56 3.3.2 Dataskyddsförordningen 57 4 När är personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen tillämpliga? 60 4.1 Inledning 60 4.2 Det territoriella tillämpningsområdet 61 4.2.1 Personuppgiftslagen 61 4.2.2 Dataskyddsförordningen 64 4.3 Det materiella tillämpningsområdet 66 4.3.1 Personuppgiftslagen 66 4.3.2 Dataskyddsförordningen 71 4.4 Undantag från tillämpningsområdet 71 5 Strukturerad och ostrukturerad personuppgiftsbehandling 72 6 Behandlingen av personuppgifter i ostrukturerat material 74 6.1 Personuppgiftslagen 74 6.2 Dataskyddsförordningen 75 7 Grundläggande krav för att en personuppgiftsbehandling ska vara tillåten 76 7.1 Inledning 77 7.2 Efter samtycke 78 7.2.1 Personuppgiftslagen 78 7.2.2 Dataskyddsförordningen 80 7.3 Nödvändighetskravet i de andra behandlingsgrunderna 82 7.3.1 Personuppgiftslagen 82 7.3.2 Dataskyddsförordningen 84 7.4 För att fullgöra ett avtal eller inför slutande av avtal 84 7.4.1 Personuppgiftslagen 84 7.4.2 Dataskyddsförordningen 85 7.5 För att uppfylla en rättslig skyldighet 86 7.5.1 Personuppgiftslagen 86 7.5.2 Dataskyddsförordningen 86 7.6 Behandling för att skydda vitala intressen 88 7.6.1 Personuppgiftslagen 88 7.6.2 Dataskyddsförordningen 88 7.7 Behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse 89 7.7.1 Personuppgiftslagen 89 7.7.2 Dataskyddsförordningen 90 7.8 Som ett led i myndighetsutövning 90 7.8.1 Begreppet myndighetsutövning i svensk rätt 90 7.8.2 Personuppgiftslagen 91 7.8.3 Dataskyddsförordningen 92 7.9 Behandling efter en intresseavvägning 92 7.9.1 Personuppgiftslagen 92 7.9.2 Dataskyddsförordningen 97 8 Grundläggande principer för personuppgiftsbehandling 102 8.1 Inledning 103 8.2 Krav på kvalitet i behandlingen 104 8.2.1 Personuppgifter får endast behandlas om det är lagligt 104 8.2.2 Behandling i enlighet med god sed och på ett korrekt sätt 105 8.2.3 Behandling ska ske på ett öppet och transparent sätt i förhållande till den registrerade 108 8.2.4 Behandling ska ske för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål 108 8.2.5 Behandling får inte ske för nya oförenliga ändamål, s.k. ändamålsglidning och ändamålsbegränsning 110 8.3 Krav på kvalitet hos personuppgifterna 118 8.3.1 Personuppgifterna ska vara adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen 118 8.3.2 Uppgifterna ska vara korrekta och om nödvändigt aktuella 119 8.3.3 Personuppgifter får inte behandlas längre än vad som är nödvändigt 120 8.3.4 Den personuppgiftsansvariges ansvar för att uppfylla behandlingskraven 123 8.3.5 Rimlig säkerhetsnivå 123 9 Känsliga personuppgifter 124 9.1 Som huvudregel förbjudet att behandla känsliga personuppgifter 124 9.1.1 Personuppgiftslagen 124 9.1.2 Dataskyddsförordningen 127 9.2 Tillåtet att behandla känsliga personuppgifter i vissa fall 128 9.2.1 Efter samtycke eller offentliggörande 129 9.2.2 Om behandlingen är nödvändig för specifika situationer 132 9.2.3 Ideella organisationer 140 9.2.4 För statistiska ändamål 142 10 Uppgifter om brott och lagöverträdelser 146 10.1 Personuppgiftslagen 146 10.2 Dataskyddsförordningen 147 11 Personnummer och samordningsnummer 150 12 Rättelse, blockering, begränsning av behandling och rätten till radering 152 12.1 Personuppgiftslagen 152 12.2 Dataskyddsförordningen 153 12.2.1 Rätt till rättelse 153 12.2.2 Rätten till radering (rätten att bli bortglömd) 154 12.2.3 Rätt till begränsning av behandling 156 13 Rätt till dataportabilitet 159 14 Hur den registrerades särskilda rättigheter ska hanteras 160 15 Information som ska lämnas 162 15.1 På den personuppgiftsansvariges initiativ 162 15.1.1 Information när personuppgifter samlas in från den registrerade 162 15.1.2 Information när personuppgifter samlas in från annan än den registrerade 163 15.1.3 Vilken information som ska lämnas och hur den ska lämnas 165 15.1.4 Följder av den information som lämnats på den personuppgiftsansvariges initiativ 171 15.2 Rätten till tillgång (registerutdrag) 171 15.2.1 Personuppgiftslagen 171 15.2.2 Dataskyddsförordningen 176 16 Säkerhet för personuppgifter 181 16.1 Personuppgiftslagen 181 16.1.1 Allmänt om bedömningen 181 16.2 Dataskyddsförordningen 182 16.2.1 Personuppgiftsincidenter 184 16.2.2 Konsekvensbedömning avseende dataskydd (dataskyddsanalys) 184 16.3 Åtgärder som bör vidtas 188 16.3.1 Åtkomstkontroll (behörighetsstyrning) 190 16.3.2 Behandlingshistorik 191 16.3.3 Funktionell separation av personuppgifter 192 16.3.4 Kryptering 192 16.3.5 Utplåning av uppgifter 193 17 Skyldighet att anmäla behandlingar eller föra register 194 17.1 Personuppgiftslagen 194 17.1.1 Anmälningsplikt 194 17.1.2 Undantag från anmälningsskyldigheten 194 17.1.3 Anmälans innehåll 195 17.1.4 Förhandsanmälan 196 17.2 Dataskyddsförordningen 196 18 Påföljder 198 18.1 Skyldighet att betala skadestånd 198 18.1.1 Personuppgiftslagen 198 18.1.2 Dataskyddsförordningen 199 18.2 Administrativa sanktionsavgifter 201 18.3 Straffansvar 201 18.3.1 Personuppgiftslagen 201 18.3.2 Dataskyddsförordningen 202 19 Vissa särskilda kontrollåtgärder 203 19.1 Inledning 203 19.2 Alkohol- och drogtester 203 19.3 Anställningsprocesser 204 19.3.1 Allmänna frågor 204 19.3.2 Kontroller på sociala medier 206 19.3.3 Registerutdrag och uppgifter om brott 207 19.4 Automatiserat beslutsfattande 208 19.4.1 Personuppgiftslagen 209 19.4.2 Dataskyddsförordningen 209 19.5 Biometriska uppgifter (fingeravtryck m.m.) 211 19.6 E-post och internetanvändning 213 19.6.1 Inledning och något om Europakonventionen 213 19.6.2 Personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen 215 19.6.3 Särskilt om data loss prevention-tools 217 19.7 Information från arbetsgivare till facket 219 19.7.1 Utlämnande till följd av en rättslig förpliktelse 219 19.7.2 Utlämnande efter en intresseavvägning 220 19.8 Inspelning av samtal och prestationsmätning m.m. 222 19.9 Kameraövervakning 223 19.9.1 Praxis angående kameraövervakning 224 19.10 Kompetensdatabaser 226 19.11 Kontroll av arbetstid 228 19.11.1 Direktregistrering av arbetstid 229 19.11.2 Kontroll vid misstanke om missbruk arbetstiderna 229 19.12 Planera och följa upp arbetet 231 19.13 Positioneringsteknik, GPS, färdskrivare m.m. 232 19.13.1 Allmänt 232 19.13.2 Stöd för arbetstagaren, t.ex. feedback om körstil 233 19.13.3 Redovisning till Skatteverket, s.k. elektronisk körjournal 235 19.13.4 Arbetsledning i realtid, s.k. fleet management 237 19.13.5 Prestationsmätning, effektivisering och handledning med hjälp av positioneringsteknik 238 19.13.6 Kontroll av anställdas arbetstider 238 19.13.7 Färdskrivare 238 19.13.8 Privat användning 239 19.14 Prestationsmätning och realtidsövervakning 239 19.14.1 Två beslut om prestationsmätning och realtidsövervakning på lager 240 19.14.2 Prestationsmätning med grund i individuell lönesättning 242 19.14.3 Reflektioner över Datainspektionens praxis 243 19.15 Rehabilitering av arbetstagare 243 19.15.1 Allmänt 243 19.15.2 Beslut från Datainspektionen 244 19.16 Svartlistning, spärrlistor och "utlasning" 246 19.17 Whistleblowing (visselblåsning) 247 19.17.1 Säkerhet för personuppgifter i system för whistleblowing 250 19.17.2 Information som ska lämnas vid system för whistleblowing 251 20 Aktörerna 253 20.1 Datainspektionen 253 20.1.1 Tillsynen 253 20.2 Artikel 29-gruppen 260 20.3 Europeiska dataskyddsstyrelsen 260 20.4 Arbetsmarknadens parter 261 20.4.1 Uppförandekoder enligt dataskyddsförordningen 261 Checklista vid införande av kontrollåtgärd avseende anställda (personuppgiftslagen) 263 Checklista vid införande av kontrollåtgärd avseende anställda (dataskyddsförordningen) 266 Källförteckning 269 Rättsfallsregister 271 Sakregister 277