Hylla
Författare/Namn
Titel Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
Varianttitel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 212 sidor illustrationer 21 cm
Personnamn
Term
ISBN
Antal i kö:
*00013929cam a2202485 i 4500
*001299143
*00520190128142325.0
*008171230s2017 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9789144125473$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144125473
*035 $a(SE-LIBR)22176452
*041 $aswe
*08204$a370.15$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*084 $aEaa$2kssb/8
*1001 $aStrandberg, Leif,$d1950-
*24510$aVygotskij i praktiken :$bbland plugghästar och fusklappar /$cLeif Strandberg.
*2461 $aVygoskij i praktiken
*250 $aTredje upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*300 $a212 sidor$billustrationer$c21 cm
*60014$aVygotskij, Lev Semenovič,$d1896-1934
*650 7$aPedagogisk metodik
*650 7$aKognitiva processer
*650 0$aTeaching - Methodology
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Plugghästar och andra hästar 7 INUTI HUVUDET? 7 AKTIVITET "MELLAN HUVUDEN" 10 Lärande som socio-kulturell-historisk praxis 11 Sociala 11 Medierade 11 Situerade 11 Kreativa i2 DENNA BOK 14 Lärande i rum - Lärandets situerade natur 18 MÄNNISKAN OCH VÄRLDEN 18 MÄNNISKAN I VÄRLDEN 18 LIVETS RUMSLIGA ASPEKTER 21 RUM FÖR LÄRANDE 22 ATT UTVECKLA "STÖDSTRUKTUR" 22 LÄRANDERUM - EN CHECKLISTA 23 Interaktioner 23 Aktivitet 24 Artefakter 24 Utvecklingshopp 24 Kreativitet 24 Tillgång till 25 Tillgång till interaktioner 27 Tillgång till aktivitet 28 Tillgång till verktyg och tecken 30 Tillgång till hopp om. utveckling 32 Tillgång till kreativitet 35 ATT BYGGA NYTT 35 FEMTE DIMENSIONEN 36 KLASSLÖSA RUM 36 Rum for samtal och diskussioner 37 Rum för dialoger mellan elever 38 Rum för dialog mellan elev och lärare 39 RUM FÖR ENSKILT TANKEARBETE 39 Verktygsrummet 41 Rum för utställning 43 Rum. for perspektiv och komplexitet 43 Uterummen 44 NÅGRA SLUTORD OM RUM 46 Interaktioner och social kompetens 47 SAMSPEL GRUNDLÄGGER KOMPETENS 47 SAMSPEL GRUNDLÄGGER INTELLEKT 48 BARNET PRATAR INNAN DET KAN PRATA 50 DET ENKLA MÖTER DET SVÅRA 52 GÖR DET TILLSAMMANS! ATT PRAKTISERA... 54 Infor ett nytt tema - Gör det tillsammans! 55 Lärarens berättelse - Gör det tillsammans! 55 Reflektioner - Gör det tillsammans! 56 Grupperingar - Gör det tillsammans! 56 Knepiga problem - Gör det tillsammans! 56 Växelspelet mellan yttre och inre aktiviteter 56 Prov - Gör det tillsammans! 57 EN NY STUDIETEKNIK 58 Lathund i studieteknik 60 BARN GÖR INTE SOM VI SÄGER 61 ARBETSLAGETS INTERAKTIONER - LÄRANDE SAMTAL 62 ELEVERNAS DELAKTIGHET 66 Dialogisk kvalitet 68 Tänkandets metoder 73 SPRÅKSPEL 76 AVSLUTANDE RÄTTESNÖREN 79 Verktyg för lärande - Fusklappens psykologi 80 MEDIERAD AKTIVITET 80 FUSKLAPPENS PSYKOLOGI 84 Pennor och papper 86 Anteckningsteknik 87 Böcker, uppslagsverk, lexikon 87 Miniräknare 88 Bilder, former, färger 89 Ledtrådar, ramsor, ljud och andra minneslappar 91 Prototyper och tredimensionella konstruktioner 91 LKT 93 KREATIVITET OCH VERKTYG 97 MÄNNISKAN I GIVEN KULTUR 98 MÄNNISKAN I DEN PÅGÅENDE HISTORIEN 99 VYGOTSKIJ OM KREATIVITET 99 BEHÖVS KREATIVITET I SKOLAN? 102 DEN KREATIVA VERKSTADEN 103 Kreativitet och kontext 104 Kreativitet och interaktion 105 Kreativitet och språk 106 Kreativitet och verktyg 107 Kreativa tankar överordnas givna strukturer 108 Kreativitet och kombinerande 109 Kreativitet och kreativitetens produkter 110 TECKNET, DET INRE SAMTALET OCH PORTFOLIOARBETET 112 KULTURELLA TECKEN 112 TILLGÅNG TILL TECKEN OCH VÄXELSPELET MELLAN YTTRE OCH INRE AKTIVITET 113 DET INRE SAMTALET 116 FÖR ANDRA - FÖR MIG SJÄLV 120 JAGET OCH MIGET 121 DEN VIKTIGA AKTIVITETEN 122 PORTF OLI OARBETE 124 TIO ASPEKTER PÅ PORTFOLIOARBETE 125 1. Bilder, fotografier och rörliga bilder 125 2. Elevprodukter och alster 126 5. Digital portfolio 127 4. Redovisningar 127 5. Igen och igen - upprepningens pedagogik 128 6. Dagbok 128 7. Tid till portfolioarbete 128 8. Självförtroende och portfolio 129 9. Portfolio och den personliga knorren 131 10. Portfolio och elevernas samarbete med varandra 131 DET INRE SAMTALET OCH PORTFOLIOARBETET 132 MEDIERAD AKTIVITET - EN SAMMANFATTNING 132 Lärandets progression och utvecklingszoner 133 ÖNSKAD UTVECKLING 133 RÖDA TRÅDEN 135 VAD ÄR UTVECKLING? 136 NIVÅER 137 INTELLIGENSNIVÅER 138 HUR PRÄGLAS RÖDA TRÅDEN AV UTVECKLINGSTANKEN? 144 UTVECKLINGSTANKEN OCH LÄRMOMENTEN 146 MÅL OCH KRITERIER 147 VYGOTSKIJ OM UTVECKLINGSZONER OCH LÄRANDETS PROGRESSION 149 INSTRUKTIONER, IMITATIONER OCH UTVECKLINGSZONER 151 Rusty Springs Railroad Corporation 154 Klassrummet och vinden 158 Att dra i kronbladen? 158 LEKENS METODER SOM UTVECKLINGSZONER 159 En stol är en stol är inte en stol 161 Självkontroll och självbestämmande 165 Problem, med uppmärksamhet 167 AVSLUTANDE ORD OM UTVECKLINGSTANKAR OCH UTVECKLINGSZONER 167 Frågor och funderingar om Vygotskij 169 PLUGGHÄST? 169 MINIRÄKNAREN OCH DATORN 169 PROV OCH BETYG 171 SKA BARN VARA LÄRARE? 173 FINNS DET INGET MEDFÖTT? 174 FUNKTIONSHINDER OCH INTELLIGENS 175 KROPPSLÄNGD OCH INTELLIGENS 177 VYGOTSKIJS LIV 178 VYGOTSKIJ I SVENSKA SKOLOR 195 LÄRARROLLER 197 VARFÖR ÄR VYGOTSKIJ "INNE" IDAG? 197 Ordlista 199 Referenslista 203 Andra källor: 207 Register 209