Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet
Titel Förskola ns arbete med tidig litteracitet : på barns villkor
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2018
SAB Klassning
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004395cam a22011537i 4500
*001301426
*00520180419113738.0
*008180120s2018 sw |||e 00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-11827-7$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144118277
*035 $a(SE-LIBR)22330303
*041 $aswe$hnor
*082 $a372.622$223/swe
*084 $aEaaca.01$2kssb/8
*084 $aEabf.01$2kssb/8
*1001 $aGjems, Liv
*24010$aBarnehagens arbeid med tidlig litterasitet
*24510$aFörskola ns arbete med tidig litteracitet :$bpå barns villkor /$cLiv Gjems ; översättning: Susanne Uhler
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a192 sidor ;$c22 cm
*650 7$aPedagogik
*650 7$aförskola
*650 7$aLitteracitet
*650 7$aSpråklig kommunikation
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Tidig litteracitet - och varför det är så viktigt 9 Teoretiska perspektiv på litteracitet 12 Om språk 15 Tidig litteracitet och språklärande på förskolans premisser 16 En blick på det västerländska litteracitetssamhället 19 Tidig start 20 Muntligt språk som utgångspunkt för att lära om skriftspråk 23 Bokens uppbyggnad 25 Kapitel 2 Det första språklärandet 25 Kapitel 3 Att lära att kommunicera och att lära ord 26 Kapitel 4 Att lära språk i socialt samspel 26 Kapitel 5 Att lära att samtala 26 Kapitel 6 Samband mellan lek och litteracitet 26 Kapitel 7 Att läsa böcker och att tolka bilder - att lära känna symboler och skrift 27 Kapitel 8 Tidig litteracitet 27 Referenser 27 2 Det första språklärandet 31 Det första året och det tidiga samspelet 31 Intersubjektivitet 33 Språkliga symboler 35 De goda rutinerna 36 Hur barn lär att ljud och ord representerar innebörd 38 Barnanpassat tal 40 Från de första orden och framåt 42 Grundprinciper för ordinlärning 43 1. Barn lär de ord de hör ofta 43 2. Barn lär ord för saker och händelser som intresserar dem 45 3. Vokabulär lärs i interaktion med responsiva vuxna 47 4. Barn lär ord i meningsfulla kontexter 48 5. Barn måste få tydlig information om ordens innebörd 49 6. Barn lär ord och grammatik samtidigt 50 Sammanfattning 51 Referenser 52 3 Att lära att kommunicera och att lära ord 55 Matteuseffekten - och varför de första levnadsåren är så betydelsefulla för barns språktillägnande och livslånga lärande 55 Kommunikation med ord och uttryck 57 Barn lär språk 61 Att lära många typer av ord 62 Konkreta och abstrakta ord 64 Språk som symbolisk mediering 66 Att lära i språkliga interaktioner 68 Ordinlärning och tidig litteracitet 73 Sammanfattning av centrala arbetssätt i barns tidiga språkutveckling 74 Referenser 76 4 Att lära språk i socialt samspel 79 Tidiga mönster för språklärande i samspel mellan barn och vuxna 80 Barn lär språk i socialt samspel med vuxna och andra barn 83 Att lära ord i olika situationer 83 Sofistikerade och abstrakta ord 86 Invitationer till språkligt samspel 88 Kvalitet i språkligt samspel 91 Intentionen och motivationens roll i språkligt samspel mellan vuxna och barn 94 Språklärande och tidig litteracitet - några konsekvenser i praktiken 97 Referenser 99 5 Att lära att samtala 101 Vad kännetecknar ett idealiskt samtal mellan erfarna samtalspartner? 101 Samtal mellan vuxna och barn i förskolan 103 Att lära att samtala 106 Grundläggande samtalsfärdigheter 108 Varför språk är viktigt och på vilket sätt man bör tala med varandra 112 Två centrala samtalsgenrer - narrativer och förklaringar 114 Narrativer 114 Förklaringar 119 Samtalserfarenhet och tidig litteracitet - några konsekvenser i praxis 126 Referenser 128 6 Sambandet mellan lek och litteracitet 131 Leken som arena för språklärande 131 Piagets och Vygotskijs teoretiska perspektiv på sambandet mellan lek och litteracitet 134 Vygotskij om lek och litteracitet 136 Lek som förutsättning för tidig litteracitet 139 Fantasi och föreställningsförmåga som del av tidig litteracitet 142 Förskolepersonalens roll i lek 145 Lek och tidig litteracitet - några konsekvenser i praxis 147 Referenser 148 7 Att läsa böcker och att tolka bilder - att lära känna symboler och skrift 151 Att läsa tillsammans med barnen 152 Boksidornas förlängning: att läsa tillsammans och att tala med varandra 153 Litteracitetsfrämjande erfarenheter av högläsning 155 Att läsa med de allra yngsta barnen 156 Att läsa med de äldsta småbarnen 160 Att läsa med tre- och fyraåringar 163 Att läsa med de äldsta förskolebarnen 167 Bokläsning och tidig litteracitet - några praktiska konsekvenser 170 Referenser 171 8 Tidig litteracitet 173 Orden och deras innebörd 174 Relation och samtal 177 Om att använda ordens rätta namn i stället för utpekande pronomen 178 De abstrakta orden 181 Aktiviteter som är direkt relaterade till texter och högläsningsaktiviteter 185 Språklig medvetenhet 186 Förskollärares kunskap om betydelsen av tidig litteracitet påverkar praxis 188 Referenser 189 Person- och sakregister 191