Hylla
Författare/Namn
Titel Lek, lärande och lycka : lekande och utforskande i förskolan
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 128 sidor : illustrationer
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002039cam a22005777i 4500
*001301434
*00520180405114503.0
*008180117s2018 sw ||||e |00| 0|swe d
*020 $a978-91-40-69735-6$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789140697356
*035 $a(SE-LIBR)22285104
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aNilsson, Monica$d1955-
*24510$aLek, lärande och lycka :$blekande och utforskande i förskolan /$cMonica Nilsson, Anna-Karin Grankvist, Elin Johansson, Jeanette Thure & Beth Ferholt
*250 $aFörsta upplagan
*260 $bGleerup,$c2018
*300 $a128 sidor :$billustrationer
*7001 $aGrankvist, Anna-Karin$4aut
*7001 $aJohansson, Elin$4aut
*7001 $aThure, Jeanette$4aut
*7001 $aFerholt, Beth$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. Inledning 9 Förskoledidaktik 10 Bokens upplägg 12 2. Vad är lek och varför leker vi? 15 Typer av lek 16 Lekteorier 17 Vygotskij om lek, fantasi och kreativitet 21 Lekens ställning i dag 24 Lekande pedagoger 27 3. Ett lekvärldsprojekt i en Reggio Emilia-inspirerad förskola 35 Lekvärldar 35 Lyssnandets pedagogik och utforskande arbetssätt 37 Likheter och skillnader 40 Forskningsprojektet på Förskolan och Avdelningen 41 "Dating": Att etablera en relation 42 4. Avdelningens lekvärldsarbete 47 Avdelningen 47 Avdelningen före lekvärldsprojektet 48 Lek och språkande 49 Monsterleken 56 Från att gestalta Rödluvan till att leka Prinsessan och källartrollet 61 Rödluvan 62 Vuxnas kulturella erfarenheter som redskap för barns kreativitet 63 Prinsessan och källartrollet 65 Barnens förändrade kunnande 73 Leken och ateljéarbetet berikar varandra 75 Återbesök leder till nya aktiviteter 76 Hajar har vassa tänder 80 Rhizomatiska processer 84 Utforskande lek och lekfullt utforskande med estetik och konst som kitt 85 5. Pedagogernas förändrade kunnande 91 Dialogen 100 6. Förskoledidaktik och förskoledidaktisk forskning 113 Förskoledidaktisk forskning "inifrån" 113 Förskoledidaktik byggd på lek och utforskande 115 Referenser 121