Hylla
Författare/Namn
Titel Programmera på riktigt : för lärare på högstadiet
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund: 2018
SAB Klassning
Omfång 136 sidor : illustrationer
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001934cam a22005297i 4500
*001301438
*00520180418160842.0
*008180214s2018 sw a|||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-44-12516-9$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144125169
*035 $a(SE-LIBR)22445528
*08204$a005.1$223/swe
*084 $aPubb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSkansholm, Jan,$d1949-
*24510$aProgrammera på riktigt :$bför lärare på högstadiet /$cJan Skansholm
*260 $aLund:$bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a136 sidor :$billustrationer
*650 7$aProgrammering
*650 0$aComputer programming
*852 $hPub
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 4 1 Program 6 1.1 Programmerade maskiner 6 1.2 Vad är ett program? 9 1.3 Olika slags program 10 2 Vi lägger grunden 14 2.1 Webbläsare 14 2.2 Texteditor 14 2.3 Hämta filer 18 2.4 Starta programmen 18 2.5 Kommentarer 21 3 Vi börjar programmera 22 3.1 Variabler och typer 22 3.2 Ett fullständigt program 25 3.3 Bilder 30 4 När det blir fel 32 4.1 Syntaxfel 32 4.2 Exekveringsfel 33 4.3 Logiska fel 35 5 Vi räknar 36 5.1 Typen Number 36 5.2 Literaler36 5.3 Att läsa in numeriska data 37 5.4 Att visa numeriska data 39 5.5 Aritmetiska uttryck 41 5.6 Objektet Math 45 6 Vi ritar 48 6.1 Objektet style 48 6.2 Elementtypen canvas 50 6.3 Rektanglar 52 6.4 Flytta och rotera 53 6.5 Skuggor 55 6.6 Genomskinliga figurer 56 6.7 Linjer och figurer 56 7 Vi väljer 60 7.1 if-satsen 60 7.2 Nästlade if-satser 63 7.3 Logiska uttryck 64 8 Vi upprepar 68 8.1 while-satsen 68 8.2 break-satsen 71 8.3 for-satsen 72 8.4 Nästlade repetitionssatser 77 9 Algoritmer 80 9.1 Vad är en algoritm 80 9.2 Pseudokod och strukturdiagram 80 9.3 Stegvis förfining 82 9.4 Ett exempel 83 10 Funktioner 86 10.1 Deklarationer av funktioner 86 10.2 Anrop av funktioner 89 10.3 Lokala variabler 93 11 Arrayer 96 11.1 Hur man skapar en array 96 11.2 Indexering 97 11.3 Inläsning till arrayer 100 11.4 Några metoder för arrayer 102 11.5 Arrayer och referenser 105 11.6 Arrayer och funktioner 107 12 Att hantera text 112 12.1 Tecken och teckenkoder 112 12.2 Mer om typen String 114 12.3 Några metoder för typen String 115 12.4 Datum och tid 119 12.5 Inläsning från textfiler 120 13 Vi ritar mera 123 13.1 Cirklar och bågar 123 13.2 Rörliga figurer 127 13.3 Rita texter 129 13.4 Arrayer och grafik 1 30 Sakregister 133