Hylla
Uniform titel Diversity in the early years. Svenska
Titel Mångfald i tidiga åldrar : interkulturellt lärande
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 191 sidor : illustrationer ; 23 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004430cam a2201093 i 4500
*001301484
*00520180314131156.0
*008180110t20182018sw a|||e |001 0 swe d
*020 $a978-91-44-12039-3$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)22269722
*0411 $aswe$heng
*08204$a370.117083$223/swe
*084 $aEab.076$2kssb/8
*084 $aEm.076$2kssb/8 (machine generated)
*24010$aDiversity in the early years.$lSvenska
*24510$aMångfald i tidiga åldrar :$binterkulturellt lärande /$cAnn Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson (red.) ; översättning: Anna Holmqvist
*250 $aUpplaga 1
*260 $bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a191 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*650 7$aMångfald i förskolan
*650 7$aInterkulturell pedagogik
*650 0$aMulticultural education
*7001 $aFarrell, Ann$4edt
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-$4edt$0204475
*7001 $aHolmqvist, Anna,$d1973-$4trl$0357555
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författarpresentationer 7 Om boken 11 Del I Yngre barn och interkulturellt lärande 1 Yngre barn i globala kontexter 15 Mångfald och interkulturella möjligheter under de tidiga åren ANN FARRELL OCH INGRID PRAMLING SAMUELSSON Yngre barn och globalisering 15 Yngre barn och ojämlikhet 17 Att förstå mångfald i förskolan och tidigare åldrar i skolan 21 Global policy 21 Att förstå interkulturellt arbete 23 Den här boken 25 Vidareläsning 27 Referenser 28 2 Undervisning och lärande i förskolan för social och kulturell hållbarhet 33 ANNE KULTTI OCH NIKLAS PRAMLING Att använda och lära sig flera språk i tidiga åldrar 35 Skilda teoretiska förståelser 41 Ett kulturhistoriskt perspektiv på språkundervisning och språklärande i förskolan 42 Slutsats: att styra och skapa förutsättningar för interkulturell undervisning i förskolan 49 Vidareläsning 51 Referenser 51 Del II Vuxna och interkulturellt lärande 3 Leka med mångfald 57 Lärandeberättelser under tidiga åldrar LINDA MITCHELL OCH AMANDA BATEMAN Forskningsbakgrund 59 Att arbeta med familjers kulturella värderingar och utbildningssyn: relationsbaserad undervisning 61 Att främja flerspråkig undervisning och flerspråkigt lärande 65 Tillhörighet och identitet 73 Slutsats 77 Tack 79 Vidareläsning 80 Referenser 81 4 Utmaningar och belöningar i arbetet med barn och familjer på flykt 83 Strategier för hanteringen av språklig och etnisk mångfald inom förskolan ANNA KIROVA Den globala kontexten 85 Skolans roll i integrationen av flyktingbarn och flyktingfamiljer 87 Förskolemiljöns roll som socialisationsagent 89 Teoretiska ramverk 90 Ett interkulturellt och flerspråkigt program för lärande 92 Programinformation 94 Relationell pedagogik och relationen mellan lärare och barn 97 Interkulturell dialog: en framväxande läroplan och kulturellt hållbar pedagogik 100 Kulturellt känslig bedömning 105 Slutsats 107 Vidareläsning 110 Referenser 111 5 Barns rätt till deltagande i två kulturer 119 Mayaguatemalanska och skandinaviska föräldrars syn på yngre barn Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer och Monica Berger González Ratificering av konventionen 120 Barnkonventionens nyckelelement: barnets rätt att delta och ge uttryck för sina åsikter 121 Kontexterna i korthet 122 Deltagare, metod och analys 125 Föräldrars kunskaper och uppfattningar om barns rättigheter 129 Slutsats 139 Vidareläsning 143 Referenser 144 Bilaga - mayanska och skandinaviska föräldrars syn på barns rättigheter och ansvar 148 Del III Utmaningar och implikationer 6 Interkulturell förskollärarutbildning 153 Mångfald och inkludering i globala och lokala kontexter Ann Farrell och Ingrid Pramling Samuelsson Mångfald i förskollärarutbildningen 155 Förskollärarutbildning: en global nödvändighet för att värna barns liv 156 Internationalisering och interkulturell utbildning 158 Interkulturell dialog i förskollärarutbildningen: en fallbeskrivning 159 Slutsats 166 Vidareläsning 167 Referenser 168 7 Prolog-vart är vi på väg? 173 NIKLAS PRAMLING Kommunikation 175 Utbildning 177 Coda: delad och diversifierad kommunikation 183 Referenser 185 Person- och sakregister 187