Hylla
Författare/Namn
Titel Demokratiuppdraget i skolan : metodhandbok med undervisningsexempel
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 267 sidor : illustrationer ; 21 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003681cam a2200925 i 4500
*001301485
*00520180226161555.0
*008170609s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-523-5044-7$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789152350447
*035 $a(SE-LIBR)20846504
*08204$a372.83044$223/swe
*084 $aEabo.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGranath, Charlotta,$d1979-
*24510$aDemokratiuppdraget i skolan :$bmetodhandbok med undervisningsexempel /$cCharlotta Granath
*250 $aFörsta upplagan
*300 $a267 sidor :$billustrationer ;$c21 cm
*650 7$aSamhällskunskapsundervisning
*650 7$aDemokrati
*650 0$aSocial sciences$xStudy and teaching
*650 0$aDemocracy
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 16 Bokens syfte 16 Bokens struktur 17 Del 1 Teorier och forskning 21 Introduktion 23 Kapitel 1 Skolans demokratiuppdrag 25 Definition av demokrati 25 Demokrati, utbildning och inflytande 27 Från skolledning till klassrummet 30 Demokratiska deliberativa samtal 32 Arbete i demokratiska former 34 Resultat från ett praktiskt exempel 35 Kapitel 2 Forskningsläge och demokrati i skolans styrdokument 41 Det forskningsbaserade arbetssättet 41 Internationella studier om demokrati 43 Demokrati berör alla ämnen 45 Demokrati - i skolans målformuleringar och centrala innehåll 47 Ämnesfortbildning för lärare 51 Kapitel 3 Metoder för framgångsrik undervisning 55 Vad är framgångsrik undervisning? 55 Verklighetsbaserad och ämnesövergripande undervisning 58 Förslag på arbetsgång i fyra steg vid ämnesövergripande arbete 61 Organisatoriska förutsättningar 66 Del 2 Från teori till praktik - didaktiska exempel i skolan 71 Introduktion 73 Kapitel 4 En skolas verksamhetsplan 75 Ett systematiskt kvalitetsarbete 75 Exempel på arbetsgång i fyra steg för att nå en gemensam målbild 78 Demokrati som huvudområde i verksamhetsplanen 82 Skolledningens roll 83 Konkret arbete med skolans demokratiuppdrag 84 Kapitel 5 Skapa aktivt elevinflytande 95 Vad innebär elevinflytande? 95 Skapa ett elevråd 97 Det pedagogiska verksamhetsåret 104 Integration som exempel 109 Skolval 112 Politikerdebatt lokalt i en kommun 119 Kapitel 6 Arbete med FN:s barnkonvention och mänskliga rättigheter 127 Internationella barndagen 127 Projektet "Barn möter barn" 128 FN-dagen 134 Fredsvecka 145 Kapitel 7 Skola och arbetsliv 153 Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning 153 Studie- och yrkesvägledning - ett ansvar för hela skolan 156 Nationell, europeisk och global arbetsmarknad 158 Meningsfull undervisning 163 Övningar som är en del av undervisningen 164 Del 3 Undervisningsexempel 175 Introduktion 177 Kapitel 8 Undervisningsexempel: Samhällskunskap 179 Arbetsområden 179 Samhällskunskap, årskurs 6: Demokrati och hur Sverige styrs 181 Samhällskunskap, årskurs 9: Hur Sverige styrs och samhällets ekonomi 187 Kapitel 9 Undervisningsexempel: Geografi 201 Arbetsområden 201 Geografi, årskurs 7: Kartkunskap, fältstudier med samhällsplanering 203 Geografi, årskurs 9: Rika och fattiga länder och sårbara platser 208 Kapitel 10 Undervisningsexempel: Religionskunskap 219 Arbetsområden 219 Religionskunskap, årskurs 6: Världsreligionerna och livsfrågor 221 Religionskunskap, årskurs 9: Nyandlighet och etik 229 Kapitel 11 Undervisningsexempel: Historia 239 Arbetsområden 239 Historia, årskurs 8: Revolutioner, nya ideologier och första världskriget 241 Historia, årskurs 9: Från 1900 till i dag, mellankrigstiden, andra världskriget och efterkrigstiden 247 Slutord 257 Referenser 259 Webbplatser/elektroniska källor 262 Övriga publikationer 263 Sakregister 264 Författarpresentation 267