Hylla
Författare/Namn
Titel När krisen drabbar förskolan
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 82 sidor : illustrationer ; 23 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003176cam a2200865 i 4500
*001301779
*00520180423102729.0
*008180315s2018 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-12546-6$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144125466
*035 $a(SE-LIBR)22511231
*08204$a372.1$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8
*1001 $aHellberg, Anna ,
*24510$aNär krisen drabbar förskolan /$cAnna Hellberg
*250 $aUpplaga 1
*260 $bStudentlitteratur,
*300 $a82 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*541 $5Li$aPliktex.
*650 7$aKatastrofberedskap
*650 7$aFörskolan
*650 0$aEmergency management
*650 0$aEducation, Preschool
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 1 Inledning 11 Vad säger forskningen om krisreaktioner? 11 Varför ska vi krishantera? 12 2 En god krisberedskap 15 Värdet av krisplaner och handlingsplaner 15 Att bygga en god krisberedskap 16 Krisgruppen 16 Vad kan ingå i en krisplan? 16 Fördjupning kring de olika rubrikerna i krisplanen 18 Krisgruppen 18 Kontaktuppgifter 18 När något allvarligt inträffar 18 Vid misstanke om brott 19 Kriskommunikation 19 Uppgifter om olika resurser som finns att tillgå 19 Handlingsplaner för olika allvarliga händelser 20 Checklistor 20 Information 20 Mallar för informations- och kondoleansbrev 21 3 Krisen i ett organisations- och ledarskapsperspektiv 23 Ett organisationsperspektiv på kriser 23 Krisen drabbar olika nivåer 24 Förtroendet för organisationen och chefen påverkar medarbetarnas upplevelse av krisen 24 Förskolechefens hantering av krisen 25 I det skarpa läget 26 Kriskommunikation 26 Sammanfattningsvis 28 4 En kris sker på förskolan 29 Vad kan skapa kris i förskolan? 29 Att hantera det akuta skedet 30 Barns behov i krisens akuta skede 31 Att vara en trygg vuxen 31 Att få stöd från andra 32 Checklista för pedagoger i krisens akuta skede 33 Direkt efter det akuta skedet 34 Föräldrars reaktioner 34 Vikten av att informera föräldrar 35 Checklista när det akuta skedet lagt sig 36 Om någon dött 37 Sorgelåda 37 Fortsatt arbete när läget stabiliserats 37 Att möta barns behov av bearbetning 38 Att sätta punkt för krisen 39 Reflektionsfrågor 39 5 Att själv påverkas av krisen 41 Vad händer i hjärnan vid en hotfull situation? 41 Ett hot upptäcks, analyseras och hanteras 42 Att förstå starka reaktioner med utgångspunkt i hjärnans funktion 43 Individens förmåga att bemästra en svår händelse 44 Exponeringsgrad 44 Skydds- och riskfaktorer 45 Den svåra händelsens karaktär 46 Krisreaktioner i ett akut skede 46 Krisreaktioner på sikt 47 Pedagogernas omsorg om sig själva vid krishändelser 48 6 Barns reaktioner vid kris och svåra påfrestningar 51 Hur påverkas barn av svåra händelser och starka påfrestningar? 51 När händelsen går att förbereda 52 Barns reaktioner i att akut krisskede 52 Reaktioner efter det akuta skedet 53 Barns förståelse för döden 54 När barnets efterreaktioner inte avtar 55 Resiliens 56 Reflektionsfrågor 57 7 Att möta ett barn som upplevt svåra påfrestningar utanför förskolan 59 Svåra händelser som kan medföra krisreaktioner 59 Bör barnet vara hemma eller på förskolan när något svårt hänt? 60 Föräldrasamverkan när ett barn varit med om en svår händelse 61 Vad behöver man som pedagog få veta från föräldern/föräldrarna? Hur besvarar man frågor från utomstående om det som hänt? 62 Att stödja ett drabbat barn i förskolans vardag 63 Goda relationer är ofta välgörande för barnets återhämtning 64 När krisen blir ett trauma 65 Ett traumamedvetet förhållningssätt i förskolan 66 De tre kärnområdena i förskolans vardag 66 Ett utmanande arbete 68 Reflektionsfrågor 69 Avslutningsvis 69 Referenser 71 Bilagor 73 Bilaga 1 Mall för informationsbrev - en olycka har inträffat 74 Bilaga 2 Mall för informationsbrev - ett barn har blivit allvarligt sjukt 75 Bilaga 3 Mall för informationsbrev - vårdnadshavare har avlidit 76 Bilaga 4 Mall för informationsbrev - personal har avlidit 77 Bilaga 5 Mall för kondoleansbrev 78 Bilaga 6 Mall för informationsbrev till personal när en allvarlig olycka, katastrof eller samhällsföreteelse har inträffat 79 Person- och sakregister 81