Hylla
Författare/Namn
Titel Digitalisering , literacy och multimodalitet
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 114 sidor ; illustrationer ; 23 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004190cam a2201045 i 4500
*001301821
*00520180425175827.0
*008180120s2018 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-11736-2$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144117362
*035 $a(SE-LIBR)22330274
*08204$a371.334$223/swe
*084 $aEabx$2kssb/8
*1001 $aEdvardsson, Jenny,$d1975-
*24510$aDigitalisering , literacy och multimodalitet /$cJenny Edvardsson, Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson
*250 $aUpplaga 1
*260 $bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a114 sidor ;$billustrationer ;$c23 cm
*650 7$aDigital kompetens
*650 7$aDigitalisering
*650 7$aLäs- och skrivkunnighet
*650 7$apedagogisk metodik
*650 0$aComputer literacy
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aLiteracy
*650 4$aMultimodalitet
*7001 $aGodhe, Anna-Lena,$d1967-$4aut$0359612
*7001 $aMagnusson, Petra$d1963-$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Författarpresentation 9 1 Läraren, eleven och skolans digitalisering 11 Bokens disposition 13 2 Digitalisering 15 Samhällets digitalisering 16 Skolans digitalisering 19 Gränser suddas ut 21 Ett kritiskt förhållningssätt 22 Digitaliserade system i skolan 23 Generering och analys av data 25 Digital kompetens 26 3 Literacy 31 Literacy som social praktik 32 Digitala texter 33 Critical literacy 35 Nya villkor för kommunikation och kunskapsutveckling 37 Förändrade kommunikationsmönster 38 Förändrade förutsättningar för kunskapsutveckling 39 4 Multimodalitet och multiliteracies 45 Multimodal teoribildning 45 Meningsskapande och lärande 47 Mediers betydelse 51 Multiliteracies - ett förhållningssätt som främjar kritiskt multimodalt meningsskapande 52 5 Lärarens arbete - före 57 Att planera undervisningen 57 Planering i flera steg 58 Stöttning 60 Elevernas delaktighet 62 Reflektioner - lärarens planeringsarbete 64 Språket i fokus 65 Digital stöttning och planering 68 6 Lärarens arbete - under 71 Att genomföra undervisningen 71 Lektionen startar 72 Litteratursamtal 74 Genomgång av presentationstekniskt hjälpmedel 79 Reflektioner - klassrumsarbete 81 Elevernas lärande blir synligt 82 Digitala verktyg både stöttar och stör skolarbetet 84 Digitala och multimodala texter i undervisningen 87 7 Lärarens arbete - efter 91 Att efterarbeta undervisningen 91 Reflektera tillsammans med kollegor 94 Hålla sig uppdaterad 95 Reflektioner - lärarens efterarbete 96 Digitala lärplattformars roll i lärares efterarbete 97 Digitalt efterarbete av text 99 Det utvidgade kollegiet 100 Avslutning 103 Litteraturförteckning 109