Hylla
Författare/Namn
Titel Offentlig upphandling : LOU och upphandlingsprocessen
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2018
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Institutionsnamn
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00004419cam a2201129 i 4500
*001302073
*00520180430170419.0
*008180303s2018 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-12104-8$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144121048
*035 $a(SE-LIBR)22486339
*08204$a346.485023$223/swe
*084 $aOdc $2kssb/8
*1001 $aLindahl Toftegaard, Eva,$d1967-
*24510$aOffentlig upphandling :$bLOU och upphandlingsprocessen /$cEva Lindahl Toftegaard
*250 $aUpplaga 1
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a319 sidor ;$c23 cm
*61014$aSverige.$tLagen om offentlig upphandling$0215378
*650 7$aOffentlig upphandling$xjuridik och lagstiftning
*651 4$aSverige$0163435
*698 $a201813$bOFFENTLIG FÖRVALTNING
*852 $hOdc
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Lagar, förordningar, EU-fördrag, direktiv och förordningar 13 Förkortningar 15 Upphandlingsbegrepp 17 Karta över upphandlingsprocessen 19 1 Inledning 21 1.1 Bakgrund 21 1.1.1 Definition av begreppet offentlig upphandling 21 1.1.2 En formaliserad inköpsprocess 22 1.1.3 Syftet med upphandlingsregelverket 23 1.2 Lagarna som rör offentlig upphandling 26 1.2.1 Vad finns det för regelverk? 26 1.2.2 Det svenska upphandlingsregelverket 29 1.1.1.1 Sammanställning av svenska lagar, förordningar och tillkännagivanden 29 1.3 Fokus på LOU och på upphandlingsprocessen 32 1.3.1 ÄLOU och nya LOU 32 1.3.2 Upphandlingsprocessen - ett bredare perspektiv 33 2 När ska LOU tillämpas? 35 2.1 Vem ska använda LOU? 35 2.1.1 Upphandlande myndigheter 35 2.1.2 Offentligt styrda organ 37 1.1.1.2 Rättsfall 39 2.2 När ska LOU användas? 41 2.2.1 Huvudregel 41 2.2.2 Undantag 42 2.2.3 Tröskelvärden 46 3 Principer för upphandling 49 3.1 Allmänt om principerna 49 3.2 Principen om icke-diskriminering 51 3.2.1 Rättsfall 52 3.3 Principen om likabehandling 53 3.3.1 Rättsfall 56 3.4 Principen om proportionalitet 57 3.4.1 Rättsfall 58 3.5 Principen om öppenhet 60 3.5.1 Rättsfall 62 3.6 Principen om ömsesidigt erkännande 63 4 Upphandlingsprocessen 65 4.1 Upphandling är mer än LOU 65 4.1.1 Flera steg 65 4.1.2 Flera rättsområden 66 4.2 Upphandlingsprocessens olika steg 67 5 Förbereda för upphandlingen 71 5.1 Identifiera behovet 71 5.1.1 Olika sätt att möta behovet 71 5.1.2 Anställa eller upphandla? 72 5.1.3 Avrop från ramavtal 72 5.1.4 Inköpscentraler och gemensam upphandling med myndigheter inom EU 73 5.1.5 Snedvridning av konkurrensen och risk för korruption 74 5.2 Bestäm syfte och mål med upphandlingen 75 5.2.1 Syfte och mål 75 5.2.2 Kännedom om marknaden 75 5.2.3 Kontrakt eller ramavtal? 76 5.3 Planera upphandling, leverans och uppföljning 77 5.3.1 Vilket regelverk ska tillämpas? 77 5.3.2 Budget och tidsplan 78 5.3.3 Interna funktioners ansvar 79 5.3.4 Jäv och intressekonflikter 80 5.3.5 Risk för korruption och annan ekonomisk brottslighet 82 5.3.6 Offentlighetsprincipen, sekretess och tillgång till kontrakt 85 5.4 Att välja upphandlingsförfarande 89 5.4.1 En upphandling kan göras på olika sätt 90 1.1.1.3 Upphandlingsförfaranden enligt 6 kap. LOU 90 1.1.1.4 Upphandlingsförfaranden enligt 19 kap. LOU 93 5.4.2 Hur beräknas upphandlingens värde? 94 5.4.3 Andra aspekter som kan påverka valet av upphandlingsförfarande 96 5.5 Besluta om att genomföra upphandlingen 97 5.6 Kommunikation och dokumentation 98 5.6.1 Kommunikation under upphandlingsprocessen 98 5.6.2 Dokumentation av upphandlingsförfarandet 99 5.7 Övriga frågor 100 5.7.1 Elektroniska metoder för upphandling och avrop 100 5.7.2 Kontrakt i separata delar och reserverade upphandlingar 100 5.7.3 Blandade kontrakt 101 5.7.4 Projekttävlingar 101 5.7.5 OPS, funktions- och innovationsupphandlingar och mellanhänder 102 5.7.6 Uppföljningsplan 103 6 Genomföra upphandlingen 105 6.1 Starta upphandlingen 105 6.2 Ta fram upphandlingsdokumenten 106 6.2.1 Innehåll i upphandlingsdokumenten 106 6.2.2 Krav på leverantören 108 1.1.1.5 Hur ska kraven utformas? 110 1.1.1.6 Exempel på krav 110 1.1.1.7 Rättsfall 111 6.2.3 Krav på det som ska upphandlas 112 1.1.1.8 Hur ska kraven utformas? 113 1.1.1.9 Exempel på krav 115 1.1.1.10 Rättsfall 115 6.2.4 Grund för utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt 118 1.1.1.11 Rättsfall 119 6.2.5 Kontraktsförslag 119 1.1.1.12 Kontraktets form och innehåll 120 1.1.1.13 Standardavtal 122 1.1.1.14 Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt enligt 17 kap. LOU 123 6.2.6 Inkludera frågor om uppföljning 124 6.2.7 Standardiserade upphandlingsdokument 125 6.3 Annonsera och bjuda in anbudssökande 125 6.3.1 Var ska annonsering ske? 127 6.3.2 Annonsens innehåll 128 6.3.3 Innehåll i inbjudan till anbudssökande 129 6.4 Svara på frågor från leverantörer 129 6.5 Anbudsöppning 130 6.6 Kontroll och prövning av anbud 131 6.6.1 Formaliakontroll 131 6.6.2 Rättelse, förtydligande och komplettering 132 6.6.3 Uteslutning av leverantörer 133 6.6.4 Kvalificering av leverantörer 137 6.6.5 Utvärdering av anbud 138 1.1.1.15 Rättsfall 140 6.6.6 Eventuell förhandling 141 6.7 Besluta om tilldelning av kontrakt 142 6.7.1 Beslutets innehåll 143 6.7.2 Skicka underrättelse om tilldelningsbeslutet 144 6.7.3 Upplysningar på begäran av en leverantör 146 6.7.4 Begäran om utlämnande av allmänna handlingar 147 6.7.5 Ändring av tilldelningsbeslutet 147 6.8 Underteckna kontrakt och avsluta upphandlingen 148 6.9 Efterannonsera, bevara och arkivera handlingar 149 6.9.1 Efterannonsera resultatet av upphandlingen 149 6.9.2 Bevara och arkivera handlingar 149 6.10 Avbryta eller göra om upphandlingen 150 7 Leverera det som upphandlats 153 7.1 Utgå från kontraktet 153 7.1.1 Kontraktets innehåll 154 7.1.2 Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt 154 7.2 Följ upp kontraktet 155 7.2.1 Vad ska följas upp? 156 7.2.2 Hur ska uppföljningen göras? 157 7.2.3 När ska uppföljningen göras? 158 7.2.4 Vem ska göra uppföljningen? 158 7.2.5 Agera vid misstänkt kontraktsbrott 159 7.2.6 Risk för korruption och annan ekonomisk brottslighet 160 7.3 Ändring av kontrakt 161 7.3.1 I vilken utsträckning får kontraktet ändras? 161 1.1.1.16 Upphandlingar som omfattas av 19 kap. LOU 164 1.1.1.17 Ändring av varukontrakt 164 1.1.1.18 Ändring av tjänste-och byggentreprenadkontrakt 164 8 Följa upp upphandlingen 167 8.1 Syfte med uppföljningen 168 8.2 Uppföljning av det som upphandlats 169 8.3 Uppföljning av upphandlingsprocessen 170 8.4 Upphandlingsstrategi och upphandlingsplan 171 9 Ramavtal 177 9.1 Vad är ramavtal? 177 9.2 Olika typer av ramavtal 178 9.2.1 Ramavtalsparter 179 9.3 Avropa från ramavtal 180 9.3.1 Ramavtal med endast en leverantör 181 9.3.2 Avrop utan nya anbud 181 9.3.3 Förnyad konkurrensutsättning 182 9.3.4 En kombination av modell 2 och 3 182 9.4 Upphandla egna ramavtal eller använda andras 183 9.4.1 Inköpscentraler 183 9.5 Frågor vid upphandling av ramavtal 184 10 Direktupphandlingar 189 10.1 Vad är direktupphandling? 189 10.2 När får direktupphandling användas? 190 10.2.1 När värdet inte överstiger direktupphandlingsbeloppet 190 10.2.2 Vid förhandlat förfarande utan föregående annonsering 192 10.2.3 När det finns synnerliga skäl 195 10.3 Krav på riktlinjer och dokumentation 196 10.3.1 Riktlinjer 197 10.3.2 Dokumentation 197 10.4 Annonsering av direktupphandling 199 11 Överträdelser av LOU med mera 201 11.1 Konsekvenser av att agera i strid med LOU 201 11.2 Klaga på upphandlingar, kontrakt och ramavtal 202 11.2.1 Överprövning av upphandlingar 203 11.2.2 Överprövning av ramavtal och kontrakt 204 11.2.3 Skadestånd 207 11.3 Tillsyn och stöd 208 11.3.1 Konkurrensverket 208 1.1.1.19 Upphandlingsskadeavgift 210 11.3.2 Upphandlingsmyndigheten 212 Källor 213 Bilaga 1: Lag (2016:1145) om offentlig upphandling 221 Bilaga 2: Upphandlingsförfaranden i LOU 317 Bilaga 3: Tröskelvärden och direktupphandlingsbelopp i LOU 319