Hylla
Författare/Namn
Uniform titel The stupidity paradox : the powers and pitfalls of functional stupidy at work. Svenska
Titel Dumhetsparadoxen : den funktionella dumhetens fördelar och fallgropar
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008050cam a2202077 i 4500
*001302963
*00520180425163843.0
*008171010s2018 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-88589-01-9$qinbunden
*035 $a(BOKR)9789188589019
*035 $a(SE-LIBR)21675095
*0411 $aswe$heng
*08204$a158.7$223/swe
*084 $aQbaab $2kssb/8
*084 $aDoka$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aAlvesson, Mats,$d1956-
*24004$aThe stupidity paradox : the powers and pitfalls of functional stupidy at work.$lSvenska
*24510$aDumhetsparadoxen :$bden funktionella dumhetens fördelar och fallgropar /$cMats Alvesson och André Spicer ; översättning: Linn Åslund
*260 $bFri tanke,$c2018
*300 $a271 sidor ;$c24 cm
*650 7$aEnfald
*650 7$aarbetsliv
*650 7$aIntelligens
*650 7$aOrganisationspsykologi
*650 7$aOrganisationssociologi
*650 0$aStupidity
*650 0$aOrganizational behavior
*650 0$aIntellect
*650 0$aOrganizational sociology
*650 7$aProfessionalism
*698 $a201816$bFILOSOFI PSYKOLOGI
*7001 $aSpicer, André$4aut
*7001 $aÅslund, Linn,$d1978-$4trl$0402037
*852 $hQba
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Arbetslivet präglas ofta av dumhet; annars smarta personer slutar tänka och ställa kritiska frågor och komplexiteten ersätts av en organisation styrd av floskler och tomt prat. Författarna, forskare inom ekonomi och organisatorisk beteendevetenskap, menar att en viss dumhet kan vara konstruktiv och ge snabba resultat, men för att uppnå tillfredställelse på längre sikt - både för den enskilde och organisationen - krävs en ifrågasättande intelligens
Förord 9 Introduktion 13 DEL 1: DUMHET IDAG Kunskapsmyten 35 Inte så smarta 59 Funktionell dumhet 81 DEL 2: FEM TYPER AV FUNKTIONELL DUMHET Ledarskapsgenererad dumhet 111 Strukturgenererad dumhet 136 Imitationsgenererad dumhet 157 Varumärkesgenererad dumhet 175 Kulturgenererad dumhet 193 DEL 3: DUMHETSLEDNING Dumhetsledning och hur du motverkar den 215 Författarnas tack 247 Noter 249 Register 265