Hylla
Författare/Namn
Titel Att möta människor i trauma : om ensamkommande unga
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2018
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004844aam a2201273 i 4500
*001302966
*00520180528105621.0
*008180315s2018 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-11922-9$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144119229
*035 $a(SE-LIBR)22511333
*08204$a362.2083$223/swe
*084 $aVle$2kssb/8
*084 $aOhfhc$2kssb/8
*084 $aOhdfb-c $2kssb/8
*1001 $aCajvert, Lilja,$d1949-
*24510$aAtt möta människor i trauma :$bom ensamkommande unga /$cLilja Cajvert
*250 $aUpplaga 1
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a200 sidor ;$c23 cm
*541 $5Li$aPliktex.
*650 7$aEnsamkommande barn
*650 7$aPsykiska trauman
*650 7$aSamtalsmetodik
*650 0$aUnaccompanied refugee children
*650 0$aPsychic trauma
*852 $hVle
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Inledning 13 Läsanvisningar 17 Bokens målgrupp 18 1 Bemötande och samtal 19 Att tillsammans skapa ett nytt sammanhang för förståelse 20 Konsten att göra den andra delaktig 20 Grunder för förståelse 24 Dilemma - hur mycket ska man "lämna ut" av sig själv 27 Ett privat förhållningssätt 28 2 Trauma 31 Vad är ett trauma? 32 Olika typer av trauman 33 Traumas konsekvenser för individen 33 Barn och trauma 35 Traumabearbetning 38 Vad fungerar vid trauma? 44 Stöd från omgivningen 45 Posttraumatiskt stressyndrom 47 Hur reagerar barn som uppvisar PTSD? 48 Självskadebeteende 49 Efter sjukhusvistelse 51 3 Samtal och kommunikation 53 Samtal i ett professionellt sammanhang 53 Språket är en ram för vår värld 56 Det professionella samtalets faser och former 59 Samtalets faser 60 Olika samtalsformer 65 4 Att ställa frågor 71 Olika sätt att ställa frågor 72 Frågornas utgångspunkter 75 Att utgå från ett teoretiskt perspektiv 75 Att utgå från situationen 76 Att utgå från sig själv 76 Syftet med frågorna 77 Att uppfinna och utforska tillsammans 77 Att diagnostisera 77 Att bekräfta sina föreställningar eller attityder 78 Att påverka klienten och sätta igång processer 78 Att utvärdera 79 Frågornas inverkan på klienten 79 Att fråga om en viss händelse 80 Låt uppdraget bestämma frågorna 81 5 Förutsättningar för det goda samtalet 83 Tillit och förtroende 83 Arbetsalliansen och att bygga en trygg bas 85 Alliansen och de ensamkommande unga 86 Aktivt lyssnande 87 Att kommunicera empati 90 Att kommunicera med empati 93 Avslut och separation 95 Att avsluta relationen med den enskilda 97 Ritualer vid avslut 98 6 Svåra samtal 103 Svåra samtal handlar om känslor 103 Att ta en risk och bryta en tung stämning 106 7 Interaktiva processer 115 De interaktiva processerna - ett teoretiskt perspektiv 120 Projektion 121 Resonans 122 Induktion 124 Överföring 126 Motöverföring 126 Projektiv identifikation 139 Det krävs tillit för att arbeta med projektiva processer 142 Parallellprocesser 144 Parallellprocesser i handledningen 146 8 Utvecklingsfaser och processer i arbetsgrupper 149 Vad är en grupp? 150 Gruppidentitet 151 Utvecklingsfaser i gruppen 157 Gruppen formas - initial trygghet 159 Positioneringsfasen 159 Struktur och tillit 162 Separation och upplösning 163 Processer i arbetsgruppen 166 Gruppens janusansikte: arbetsinriktad - grundantagande 166 Valens och grundantagandegrupper 167 Grundantagandegrupper i handledning 175 Processen är mer komplex än det som beskrivs med begrepp och teorier 178 9 Motståndskraft -resiliens 179 Vikten av stöd, samhörighet och gemenskap 179 Aktiviteter och lek ökar resiliensen 183 Lek kontra spel och idrott 184 Känslan av sammanhang - KASAM 184 10 Ett professionellt förhållningssätt 189 Det "patogena" och det "terapeutiska rummet" 192 Och till slut 195 Referenser 197