Hylla
Författare/Namn
Titel Svenska valrörelser : väljare, medier och partier under 2000-talet
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång 205 sidor illustrationer 22 cm
Fysiskt medium
Kronologisk term
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00007126cam a2201417 i 4500
*001304056
*00520180709120800.0
*008180117s2018 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789173591256$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789173591256
*035 $a(SE-LIBR)22283102
*041 $aswe
*08204$a324.709485$223/swe
*084 $aOcc.07$2kssb/8
*1001 $aNord, Lars,$d1958-
*24510$aSvenska valrörelser :$bväljare, medier och partier under 2000-talet /$cLars Nord & Jesper Strömbäck.
*260 $bSantérus,$c2018
*300 $a205 sidor$billustrationer$c22 cm
*340 $b22 cm
*648 7$a2000-talet$0https://id.kb.se/term/sao/2000-talet
*650 7$aValrörelser
*650 7$aKommunikation i politiken
*650 7$aPolitik och mass media
*650 0$aPress and politics
*650 0$aCommunication in politics
*650 4$aElections
*650 4$aPress and politics
*650 4$aCommunication in politics
*650 4$aSverige
*651 4$aSverige$0163435
*698 $a201814$bSTATSKUNSKAP POLITIK
*7001 $aStrömbäck, Jesper,$d1971-$4aut$0https://libris.kb.se/pm135bp712mgmp0#it
*852 $hOcc
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1. Fyra valrörelser som förändrade Sverige 9 2000-talets svenska valrörelser 13 Valrörelsen 2002 14 Valrörelsen 2006 15 Valrörelsen 2010 16 Valrörelsen 2014 18 Valrörelsen och demokratin 19 2. Valrörelser som en kamp om opinionen 22 Strukturernas och den nationella kontextens betydelse 24 Betydelsen av faktorer kopplade till det politiska systemet 24 Betydelsen av faktorer kopplade till mediesystemet 26 Valkontextens betydelse 29 Teoretiska utgångspunkter: Partier och medier som strategiska aktörer 31 De politiska partierna som strategiska aktörer 32 Medierna som strategiska aktörer 34 Medialisering 39 Professionalisering 43 Journalistikens professionalisering 44 Politikens professionalisering 46 Marknadsorientering 48 Nyhetsmediernas marknadsorientering 49 Politikens marknadsorientering 52 Diskussion och slutsatser 54 3 Väljarna i svenska valrörelser 56 Allt mer rörliga väljare 57 Medieanvändning och vägar till information om politik 60 Mobiliseringseffekter under svenska valrörelser 73 Väljarrörlighet under valrörelser 80 Medieeffekter under svenska valrörelser 84 Diskussion och slutsatser 93 4. Medierna i svenska valrörelser 97 Medialisering, professionalisering och marknadsorientering 99 Valjournalistikens gestaltningar av politik 101 Att spegla eller forma opinioner 108 Beskrivande eller tolkande journalistik 110 Hur mycket får politiker komma till tals? 115 Den partiska valrörelsejournalistiken? 118 Diskussion och slutsatser 125 5. Partierna i svenska valrörelser 129 Från masskommunikation till en massa kommunikation 131 Idealtyper av valkampanjer 132 Vad formar valkampanjen? 137 De svenska partiernas professionalisering 145 De svenska partiernas medialisering 149 De svenska partiernas marknadsorientering 155 De svenska partiernas förändrade kampanjer 158 Valkampanjer och valresultat 162 Diskussion och slutsatser 164 6. Framtida valrörelser 168 Appendix. Metodbeskrivningar 182 Panelundersökning 182 Innehållsanalyser 183 Partistudier 184 Referenser 185