Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Literacy i skolen. Svenska
Titel
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005114cam a2201021_i 4500
*001305192
*00520180820112746.0
*008180426s2018 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144120836$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144120836
*035 $a(SE-LIBR)22616715
*0411 $aswe$hnob
*08204$a372.6044$223
*084 $aEaaca$2kssb/8
*1001 $aBlikstad-Balas, Marte
*24010$aLiteracy i skolen.$lSvenska
*24510$aLiteracy i skolan /$cMarte Blikstad-Balas ; översättning: Susanne Uhler.
*250 $aUpplaga 1
*260 $bStudentlitteratur,$c2018
*300 $a154 sidor$c23 cm
*5411 $5Li$cPliktex.
*650 7$aLäs- och skrivkunnighet
*650 7$aDigital kompetens
*650 7$aläsinlärning
*650 0$aLiteracy
*650 0$aComputer literacy
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 7 1 Literacy - vad är det? 13 Literacy som kognitiva färdigheter 17 Literacy som social praktik 18 Literacy som tillgångskompetens och samhällsdeltagande 21 Olika sorters literacy 26 Tidig literacy 26 Ämnesspecifik literacy 28 Media literacy och digital literacy 30 Kritisk literacy 33 New literacies 36 Kort konklusion 37 2 Språklig socialisering 39 Shirley Brice Heath - om hur barn från olika sociala miljöer socialiseras in i texternas värld 42 James Paul Gee - om hur skolan systematiskt belönar vissa bestämda sätt att använda språk 44 Sylvi Penne - om hur elever med olika social bakgrund läser samma texter 46 Texthändelser och textpraktiker 51 3 Literacy i den digitaliserade vardagen 57 Från linjär till modulbaserad läsning 61 Multimodala (internet-)texter 62 Ändrade maktförhållanden mellan författare och läsare 66 Sociala medier - ett narrativ om dig själv 69 Digitala spel 74 4 Skolans literacy 79 Att återge ämnesinnehåll "med egna ord" 82 Läsning av pedagogiska texter - särskilt läroböcker 86 Otydliga allvetande avsändare och otydliga mottagare 88 Tematiskt indelad och uppdelad läsning 89 Terminologi och ämnenas centrala begrepp 91 Allmänt akademiskt språk 93 Nominalisering 94 Hur läses läroböckerna? 95 Textsamtal 96 Nya tendenser i skolans literacy 103 Mer individuella textpraktiker 104 Textpraktiker som är mindre förankrade i skolan 109 Vad betyder dessa förändringar i skolans literacy? 113 5 Hur kan vi ge eleverna allsidiga textpraktiker? 115 1. Lyft fram hela processen knuten till läsning, skrivande och tolkning 117 2. Användning av fackbegrepp och fackspråk 119 3. En mångfald av texter - också från elevernas fritid 125 4. Arbete med genre i alla ämnen 127 5. Användning av exempeltexter och skrivramar 129 6. Kritisk literacy 131 7. Samtala om texter - också gränsöverskridande 133 Avslutande kommentar 134 Om författaren 135 Litteratur 137 Sakregister 153