Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Business research methods. Svenska
Titel Företagsekonomi ska forskningsmetoder
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 716 sidor illustrationer 27 cm
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00013721cam a2202485 i 4500
*001305563
*00520180228091714.0
*008170414s2017 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9789147112074$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147112074
*035 $a(SE-LIBR)20574852
*0411 $aswe$heng
*08204$a658.0072$223/swe
*084 $aQb:dd$2kssb/8
*1001 $aBryman, Alan
*24010$aBusiness research methods.$lSvenska
*24510$aFöretagsekonomi ska forskningsmetoder /$cAlan Bryman & Emma Bell ; översättare: Björn Nilsson.
*250 $aUpplaga 3
*260 $bLiber,$c2017
*300 $a716 sidor$billustrationer$c27 cm
*650 7$aForskningsmetodik
*650 7$aFöretagsekonomi $xforskning$xmetodik
*7001 $aBell, Emma,$d1968-$4aut
*852 $hQb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 10 Författare och medverkande studenter/handledare 10 Tack och erkännanden till andra personer som bidragit 12 Bokens fokus 13 Varför ska man läsa den här boken? 15 Vad menas med "företagsekonomisk forskning"? 16 Varför ska man syssla med företagsekonomisk forskning? 17 Varför är det viktigt att lära sig vetenskaplig metod? 17 Viktiga inslag i boken 18 Bokens uppläggning 18 Hur boken kan läsas 20 Del I. Forskningsprocessen 23 Kapitel 1. Vad är företagsekonomisk forskning och hur genomförs den? 24 Kapitlets huvudsakliga innehåll 24 Inledning 24 Vad innebär företagsekonomisk forskning? 25 Varför ska man syssla med företagsekonomisk forskning? 25 Företagsekonomisk forskning i ett sammanhang 25 Relevans för praktiken 27 Gången i företagsekonomisk forskning 29 "Oredan" i företagsekonomisk forskning 35 Viktiga teman i kapitel 1 36 Repetitionsfrågor 37 Kapitel 2. Strategier inom företagsekonomisk forskning 38 Kapitlets huvudsakliga innehåll 38 Inledning 38 Teori och forskning 39 Kunskapsteoretiska synpunkter 47 Ontologiska synpunkter 52 Kunskapsteori, ontologi och företagsekonomisk forskning 55 Forskningsstrategi - kvantitativ och kvalitativ 58 Faktorer som påverkar hur företagsekonomisk forskning bedrivs 60 Viktiga teman i kapitel 2 66 Repetitionsfrågor, kapitel 2 66 Kapitel 3. Forskningsdesign 67 Kapitlets huvudsakliga innehåll 67 Inledning 67 Kvalitetskriterier för företagsekonomisk forskning 68 Forskningsdesign 72 Att koppla samman forskningsstrategi och forskningsdesign 94 Viktiga teman i kapitel 3 95 Repetitionsfrågor, kapitel 3 97 Kapitel 4. Att genomföra en mindre undersökning 98 Kapitlets huvudsakliga innehåll 98 Inledning 98 Vad kräver institutionen/lärosätet? 98 Idéer kring det egna forskningsarbetet 100 Handledning 100 Att hantera tid och resurser 100 Formulering av lämpliga forskningsfrågor 104 Att skriva ett PM eller en forskningsansökan 110 Förberedelser inför själva undersökningen 111 Genomförande av undersökningen och analys av resultaten 112 Checklista - planering av ett projekt 114 Viktiga teman i kapitel 4 114 Repetitionsfrågor, kapitel 4 114 Kapitel 5. Planering av en undersökning: litteraturgenomgång och forskningsfrågor 115 Kapitlets huvudsakliga innehåll 115 Inledning 115 Genomgång av existerande litteratur 115 Genomgång av existerande litteratur och ett sökande efter företagsekonomisk information 126 Referenshantering 133 Undvik plagiat! 136 Checklista - litteraturgenomgång och forskningsfrågor 138 Viktiga teman i kapitel 5 138 Repetitionsfrågor, kapitel 5 139 Kapitel 6. Etik och politik i företagsekonomisk forskning 140 Kapitlets huvudsakliga innehåll 140 Inledning 140 Etiska principer 146 Etiska och juridiska överväganden 156 Svårigheter med att fatta etiska beslut 159 Företagsekonomins politik 160 Checklista - etiska frågeställningar 163 Viktiga teman i kapitel 6 163 Repetitionsfrågor, kapitel 6 164 Del II. Kvantitativ forskning 165 Kapitel 7. Vad innebär kvantitativ forskning? 166 Kapitlets huvudsakliga innehåll 166 Inledning 166 De viktigaste stegen i en kvantitativ undersökning 167 Begrepp och deras mätning 169 Reliabilitet 174 Validitet 175 Några reflektioner angående reliabilitet och validitet 178 Kvantitativa forskares huvudsakliga fokus 179 Kritiken av kvantitativ forskning 183 Är det alltid så här? 184 Viktiga teman i kapitel 7 186 Repetitionsfrågor, kapitel 7 187 Kapitel 8. Urval (sampling) i kvantitativ forskning 188 Kapitlets huvudsakliga innehåll 188 Inledning 188 Introduktion till urval (sampling) 190 Urvals-eller samplingsfel 192 Olika typer av sannolikhetsurval 193 Utmärkande drag för sannolikhetsurval 200 Urvalets storlek 200 Olika typer av icke-sannolikhetsurval 203 Begränsningar vid generalisering 207 Fel och felkällor vid surveyforskning 208 Viktiga teman i kapitel 8 210 Repetitionsfrågor, kapitel 8 210 Kapitel 9. Strukturerade intervjuer 212 Kapitlets huvudsakliga innehåll 212 Inledning 212 Den strukturerade intervjun 213 Intervjusituationer 216 Att genomföra intervjuer 219 Andra tillvägagångssätt vid strukturerade intervjuer 226 Problem med strukturerade intervjuer 233 Viktiga teman i kapitel 9 236 Repetitionsfrågor, kapitel 9 236 Kapitel 10. Enkäter 238 Kapitlets huvudsakliga innehåll 238 Vad är en enkät? 238 Bedömning av enkäter i förhållande till strukturerade intervjuer 238 Utformning av enkäten 243 Dagbok som en form av enkät 246 Viktiga teman i kapitel 10 251 Repetitionsfrågor, kapitel 10 252 Kapitel 11. Att ställa frågor 253 Kapitlets huvudsakliga innehåll 253 Inledning 253 Öppna eller slutna frågor? 253 Olika typer av frågor 257 Regler för formulering av frågor 258 Vinjettfrågor 265 Pilotstudier och prövning av frågor i förväg 266 Användning av redan existerande frågor 267 Checklista - strukturerade intervjuer och enkäter 268 Viktiga teman i kapitel 11 269 Repetitionsfrågor, kapitel 11 270 Kapitel 12. Strukturerade observationer 271 Kapitlets huvudsakliga innehåll 271 Inledning 271 Problem med surveyforskning om människors beteende 271 Varför inte använda observationer som ett alternativ? 273 Observationsschemat 276 Strategier vid observation av beteenden 277 Urval 277 Reliabilitet och validitet vid strukturerad observation 279 Andra former av strukturerad observation 281 Kritik av strukturerade observationer 285 Checklista - strukturerade observationer 286 Viktiga teman i kapitel 12 286 Repetitionsfrågor, kapitel 12 286 Kapitel 13. Innehållsanalys 288 Kapitlets huvudsakliga innehåll 288 Inledning 288 Vilka är forskningsfrågorna? 290 Att skapa ett urval 291 Vad ska räknas? 293 Kodning 296 Innehållsanalysens starka sidor 302 Innehållsanalysens svaga sidor 304 Checklista - innehållsanalys 305 Viktiga teman i kapitel 13 305 Repetitionsfrågor, kapitel 13 305 Kapitel 14. Sekundäranalys och offentlig statistik 307 Kapitlets huvudsakliga innehåll 307 Inledning 307 Andra forskares data 308 Offentlig statistik 321 Viktiga teman i kapitel 14 324 Repetitionsfrågor, kapitel 14 325 Kapitel 15. Kvantitativ dataanalys 326 Kapitlets huvudsakliga innehåll 326 Inledning 326 Ett mindre forskningsprojekt 327 Olika typer av variabler 330 Univariat analys 333 Bivariat analys 337 Multivariat analys 342 Statistisk signifikans 343 Checklista - kvantitativ dataanalys 346 Viktiga teman i kapitel 15 347 Repetitionsfrågor, kapitel 15 347 Kapitel 16. Användning av IBM SPSS-Statistics 349 Kapitlets huvudsakliga innehåll 349 Inledning 349 Att komma i gång med SPSS 350 Analys av data med hjälp av SPSS 356 Fler operationer med hjälp av SPSS 366 Viktiga teman i kapitel 16 368 Repetitionsfrågor, kapitel 16 369 Del III. Kvalitativ forskning 371 Kapitel 17. Kvalitativ forskning 372 Kapitlets huvudsakliga innehåll 372 Inledning 372 De viktigaste stegen i en kvalitativ undersökning 375 Teori och forskning 376 Begrepp inom kvalitativ forskning 378 Reliabilitet och validitet i kvalitativ forskning 378 Kvalitativa forskares huvudsakliga fokus 384 Kritik av kvalitativ forskning 393 Är det alltid så här? 395 Några skillnader mellan kvantitativ och kvalitativ forskning 395 Några likheter mellan kvantitativ och kvalitativ forskning 396 Förhållandet mellan forskare och undersökningssubjekt 397 Viktiga teman i kapitel 17 403 Repetitionsfrågor, kapitel 17 404 Kapitel 18. Urval i samband med kvalitativ forskning 405 Kapitlets huvudsakliga innehåll 405 Inledning 405 Urvalsnivåer 406 Urvalsstorlek 413 Inte bara människor 414 Att använda mer än en urvalsmetod 415 Viktiga teman i kapitel 18 416 Repetitionsfrågor, kapitel 18 417 Kapitel 19. Etnografi och deltagande observation 418 Kapitlets huvudsakliga innehåll 418 Inledning 418 Organisatorisk etnografi 419 Global etnografi och etnografi på flera platser 421 Tillträde till ett fält 422 Etnografens roller 430 Fältanteckningar 434 Att avsluta ett etnografiskt fältarbete 436 Feministisk och institutionell etnografi? 438 Visuell etnografi 439 Att rapportera om etnografi 444 Viktiga teman i kapitel 19 449 Repetitionsfrågor, kapitel 19 450 Kapitel 20. Intervjuer i kvalitativ forskning 451 Kapitlets huvudsakliga innehåll 451 Inledning 451 Skillnader mellan strukturerade och kvalitativa intervjuer 452 Att ställa frågor i en kvalitativ intervju 453 Intervjuer som rör livsberättelser och muntlig historia 471 Feministisk forskning och kvalitativa intervjuer 473 Kvalitativa intervjuer kontra deltagande observation 474 Checklista - kvalitativa intervjuer 478 Viktiga teman i kapitel 20 478 Repetitionsfrågor, kapitel 20 479 Kapitel 21. Fokusgrupper 480 Kapitlets huvudsakliga innehåll 480 Inledning 480 Användning av fokusgrupper 481 Att genomföra fokusgruppsintervjuer 483 Samspelet under fokusgruppsträffarna 490 Fokusgrupp som en feministisk metod 491 Fokusgruppsmetodens begränsningar 492 Checklista - fokusgruppsmetoden 493 Viktiga teman i kapitel 21 494 Repetitionsfrågor, kapitel 21 494 Kapitel 22. Språkets roll i kvalitativ forskning 495 Kapitlets huvudsakliga innehåll 495 Inledning 495 "Detaljfokuserade" tillvägagångssätt 495 Narrativ analys 506 Retorisk analys 508 Kontextsensitiva tillvägagångssätt 510 Sammanfattning 513 Viktiga teman i kapitel 22 514 Repetitionsfrågor, kapitel 22 515 Kapitel 23. Dokument som datakälla 516 Kapitlets huvudsakliga innehåll 516 Inledning 516 Personliga dokument 517 Offentliga dokument 520 Dokument från organisationer 522 Massmedieprodukter 523 Visuella dokument 525 Virtuella dokument 527 Verkligheten som text 528 Dokumentens verklighet 528 Tolkning och analys av dokument 529 Checklista - bedömning av dokument 535 Viktiga teman i kapitel 23 535 Repetitionsfrågor, kapitel 23 536 Kapitel 24. Kvalitativ dataanalys 537 Kapitlets huvudsakliga innehåll 537 Inledning 537 Generella strategier för en kvalitativ analys av data 539 Fler synpunkter på kodning 551 Tematisk analys 556 Sekundäranalys av kvalitativa data 558 Viktiga teman i kapitel 24 561 Repetitionsfrågor, kapitel 24 561 Kapitel 25. Kvalitativ dataanalys med hjälp av NVivo 562 Kapitlets huvudsakliga innehåll 562 Inledning 562 Liknar CAQDAS de program som är avsedda för kvantitativ dataanalys? 562 Att lära sig NVivo 564 Viktiga teman i kapitel 25 578 Repetitionsfrågor, kapitel 25 578 Del IV. Flermetodsforskning ("mixed methods research") och andra synpunkter 579 Kapitel 26. Att överbrygga klyftan mellan kvantitativt och kvalitativt 580 Kapitlets huvudsakliga innehåll 580 Inledning 580 Den naturvetenskapliga modellen och kvalitativ forskning 581 Kvantitativ forskning och interpretativism 583 Kvantitativ forskning och konstruktionism 584 Epistemologiska och ontologiska frågeställningar 584 Problem med uppdelningen kvantitativt-kvalitativt 585 Reciprok analys 588 Kvantifiering i kvalitativa studier 589 Viktiga teman i kapitel 26 590 Repetitionsfrågor, kapitel 26 591 Kapitel 27. Flermetodsforskning - en kombination av kvantitativ och kvalitativ forskning 592 Kapitlets huvudsakliga innehåll 592 Inledning 592 Argument mot flermetodsforskning 593 Två versioner av debatten om kvantitativ och kvalitativ forskning 593 Utvecklingen av en flermetodsforskning 594 En klassifikation av flermetodsforskning i termer av prioritet och ordningsföljd 595 Olika typer av design avseende flermetodsforskning 597 Angreppssätt när det gäller flermetodsforskning 598 Kvalitetsfrågor i samband med flermetodsforskning 609 Viktiga teman i kapitel 27 610 Repetitionsfrågor, kapitel 27 610 Kapitel 28. E-forskning - forskningsmetoder med hjälp av internet 611 Kapitlets huvudsakliga innehåll 611 Inledning 611 Internet som analysobjekt 612 Att använda webbplatser för att samla in data från individer 614 Virtuell etnografi 616 Kvalitativ forskning med hjälp av fokusgrupper online 619 Kvalitativ forskning med individuella intervjuer online 622 Surveyundersökningar online 624 Etiska överväganden i samband med e-forskning 631 Läget för e-forskningen 636 Viktiga teman i kapitel 28 636 Repetitionsfrågor, kapitel 28 637 Kapitel 29. Att skriva en forskningsrapport i företagsekonomi 638 Kapitlets huvudsakliga innehåll 638 Inledning 638 Att skriva forskningsrapporten 639 Att skriva en rapport utifrån kvantitativ forskning, kvalitativ forskning och flermetodsforskning 645 Reflexivitet 659 Att skriva akademiskt 660 Checklista - att skriva en forskningsrapport 662 Viktiga teman i kapitel 29 663 Repetitionsfrågor, kapitel 29 664 Ordlista 665 Referenser 675 Register 711