Hylla
Författare/Namn
Titel Handledning för kollegialt lärande
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2016]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001309101
*00520221125151225.0
*008160806s2016 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144112541$qflexband
*035 $a(BOKR)9789144112541
*035 $a(SE-LIBR)19592303
*041 $aswe
*08204$a370.715$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*084 $aEmia$2kssb/8
*1001 $aCederberg-Scheike, Annika,$d1955-
*24510$aHandledning för kollegialt lärande /$cAnnika Cederberg-Scheike.
*250 $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2016]
*300 $a148 sidor$c23 cm
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aLärare
*650 7$aFortbildning
*650 7$aHandledning
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Introduktion 9 Om handledning som metod 10 Syftet med boken 10 Bokens disposition 11 1 Synen på fortbildning i skolans värld 15 Fortbildning av hela lärarkollektivet 15 Tillbakablick på fortbildningskulturen 17 Reflektion leder till lärande 19 Reflektion genom samtal 20 Sammanfattning 22 2 Kollegialt lärande genom handledning 25 En socialkonstruktivistisk syn på lärande 25 Hur bidrar handledning till det kollegiala lärandet? 28 Gruppen som resurs 28 Att identifiera och utveckla den praktiska teorin 30 Om handledning som en del av ett större system 32 Sammanfattning 34 3 Handledning - form, syfte och aktörer 35 Handledning - när, hur och varför? 35 Handledningens syfte 37 Handledningens aktörer 39 Handledaren 40 Om handledarens olika roller 42 Handledning och gruppers utveckling 44 Medhandledare 46 Sakägaren 46 Sammanfattning 47 4 Struktur för handledande samtal 49 Varför struktur i handledningen? 50 Klassisk handledningsstruktur i punkter 51 Arbeta i rundor 55 Presentation av ett exempel/dilemma 56 Dilemmat/exemplet omformuleras i jagform 57 Sakfrågan är den problematik som ska utforskas 58 Rundor med klargörande och utforskande frågor 59 Vad tar jag med mig från dagens handledning? 64 Ett konkret exempel på handledning 66 Sammanfattning 73 5 Handledningsprocessens olika faser ur ett helhetsperspektiv 75 Inför uppstarten - om handledningens ramar 76 Handledningens syfte 77 Gruppens sammansättning 77 Tid och plats, ett ostört rum 78 Sekretess 79 Hur chefen hålls informerad 80 Utvärdering 80 Handledningsprocessen i tre faser 81 Inledningsfasen 82 Mellanfasen 84 Avslutningsfasen 86 Att möta motstånd 86 Dokumentation av handledning 89 Etiken i handledningen 90 Sammanfattning 93 6 Hur handledning bidrar till lärande 95 Handledning utifrån olika syften 95 Att utveckla praktiken 96 Att förstå grunderna till sitt handlade 101 Att ta till sig forskning och andra rön 104 Att undersöka ett perspektiv 110 Att träna förmågan till reflektion 111 Att utbyta erfarenheter 117 Sammanfattning 118 7 Handledning som metod för lärande 119 En metod för hur vi samtalar 120 Vinster med handledning 123 Handledning i ett större sammanhang 124 Appendix 1 127 Verktyg i handledning 127 Samtal med stöd av en dubbellogg 127 Samtal med stöd av en grafisk bild 129 Rutmodellen 132 Rutmodellen som verktyg i grupphandledning: 132 Appendix 2 137 Att träna handledning/samtalsövningar 137 Övning 1 137 Övning 2 138 Övning 3 139 Appendix 3 141 Lathund med handledningsfrågor 141 Klargörande frågor 142 Utforskande/perspektivvidgande 142 Fördjupande frågor 143 Perspektivbyten 143 Utmana för att ställa sakägarens tänkande "på huvudet" 143 Undvik frågan varför? 144 Referenser 145 Sakregister 147