Hylla
Författare/Namn
Titel Omvårdnad på akademisk grund : att utvecklas och ta ansvar
Utgivning, förlag, etc. Natur & kultur, Stockholm : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001312839
*00520230911164216.0
*008160116s2016 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127141469$qflexband
*035 $a(BOKR)9789127141469
*035 $a(OCoLC)943216571
*035 $a(SE-LIBR)19088153
*041 $aswe
*08204$a610.73069$223/swe
*084 $aVpg$2kssb/8
*084 $aVpd$2kssb/8
*1001 $aForsberg, Anna,$d1969-
*24510$aOmvårdnad på akademisk grund :$batt utvecklas och ta ansvar /$cAnna Forsberg.
*250 $a1. utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2016
*300 $a176 s.$c24 cm
*500 $5Ufa$aEj fjärrlån
*650 7$aOmvårdnad
*650 7$aSjuksköterskor
*650 2$aNursing Care
*650 2$aHealth Personnel
*650 2$aNurse's Role
*8528 $cVpg
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till dig som är student eller sjuksköterska 11 Förord till dig som undervisar och handleder 14 Tack 17 DEL I: HUR BLIR MAN EN SJUKSKÖTERSKA PÅ AKADEMISK GRUND? 19 KAPITEL I. OMVÅRDNAD SOM AKADEMISKT ÄMNE 21 En mer humanistisk vård 22 Sjuksköterskans vetenskapliga och teoretiska grund 24 Omvårdnadens praktik 26 Omvårdnadens fokus 27 Forskning om omvårdnad 30 KAPITEL 2. VAD INNEBÄR DET ATT TILLHÖRA EN PROFESSION? 34 Professionsbegreppet 35 Den organisatoriska aspekten - hur professioner organiseras och kontrolleras 37 Den performativa aspekten - hur man uppträder när man har en profession 40 KAPITEL 3. PROFESSIONSETIK - VILJA, MOD OCH FÖRMÅGA ATT TA ANSVAR 44 Professionell trovärdighet 44 Den etiska koden 47 Det personliga ansvaret 48 Vad innebär det att ta ansvar? 49 Vikten av att välja 52 Mod kan se ut på olika sätt 53 KAPITEL 4. KONSTRUERA EN YRKESIDENTITET 55 En modell för professionell kompetens 56 Särskiljning och makt 59 Respektabilitet - den goda sjuksköterskan 60 KAPITEL 5. UTVECKLA ETT VÅRDANDE SPRÅK 62 Begreppen som formar vår yrkesidentitet 63 Perspektiv på kroppen 64 KAPITEL 6. TÄNK KRITISKT 67 Egenskaper som främjar kritiskt tänkande 68 Sju färdigheter i kritiskt tänkande 70 Tekniker för att utveckla ett kritiskt tänkande 72 Kännetecken på kritiskt tänkande 73 KAPITEL 7. ARBETA PROCESSORIENTERAT 76 Omvårdnadsprocessen som stöd 76 Omvårdnadsprocessens fem faser 79 SUMMERING AV BOKENS FÖRSTA DEL 89 DEL II: VILKA KÄRNKOMPETENSER BEHÖVER EN AKADEMISK VÅRDARE? 93 Kärnkompetenser - vad är det? 94 KAPITEL 8. PERSONCENTRERAD VÅRD 97 Därför är personcentrerad vård viktigt 98 Vad är personcentrerad vård? 99 När patienten blir en person 100 Skillnaden mellan patient och person 102 Berättelsen som en del av vårdandet 104 Partnerskap och ömsesidig förståelse 104 Vad krävs för att införa personcentrerad vård? 105 Byggstenar för att skapa en personcentrerad vård 106 KAPITEL 9. SAMVERKAN I TEAM 110 Hur uppstår fungerande team? 111 Sjuksköterskan och teamet 112 Att arbeta mot gemensamma mål 114 Sjuksköterskans roll som samordnare 114 Kommunikation och teamarbete 115 Arbetsplatsens kultur och hur vi förhåller oss till varandra 117 KAPITEL 10. EVIDENSBASERAD VÅRD 120 Barriärer för att utöva evidensbaserad praktik 121 Vad menas med evidens? 122 Att förhålla sig till evidens 123 Olika perspektiv på evidens 125 KAPITEL II. FÖRBÄTTRINGSKUNSKAP FÖR KVALITETSUTVECKLING 134 Nationella kvalitetsindikatorer 134 Standardiserade vårdplaner 135 Förbättringsarbete 136 Implementering 138 Mäta och följa upp kvalitet 140 KAPITEL 12. SÄKER VÅRD 143 Patientsäkerhetslagen 144 En stark patientsäkerhetskultur 146 Vårt beteende påverkar patientsäkerheten 148 KAPITEL 13. INFORMATIK 151 Kunskapshantering 151 Informationsteknologi för människors hälsa 154 SUMMERING AV BOKENS ANDRA DEL 157 EFTERORD 159 REFERENSER 160 REGISTER 174