Hylla
Titel Skolan som politisk organisation
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 224 sidor illustrationer 23 cm
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00012176cam a2202233 i 4500
*001314187
*00520180507090139.0
*008170826s2018 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789140696984$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789140696984
*035 $a(SE-LIBR)21239655
*041 $aswe
*08204$a379.09485$223/swe
*084 $aEmkd-c$2kssb/8
*24510$aSkolan som politisk organisation /$cMaria Jarl och Jon Pierre (red.).
*250 $aTredje upplagan
*300 $a224 sidor$billustrationer$c23 cm
*541 $5Li$aPliktex.
*650 7$aUtbildningspolitik
*650 7$aSkolan
*650 0$aEducation and state
*650 0$aEducation
*651 4$aSverige$0163435
*698 $5R$a201805$bUTBILDNING FORSKNING
*7001 $aJarl, Maria,$d1973-$4edt$0https://libris.kb.se/0xbdgbcj5t7tkjh#it
*7001 $aPierre, Jon,$d1953-$4edt$0https://libris.kb.se/vs68bqwd13rpjqg#it
*8528 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. Decentralisering, styrning och värdekonflikter i skolan 11 Maria Jarl & Jon Pierre Ett institutionellt perspektiv på skolan 14 Den nya lärarrollen 16 Styrningen av skolan 17 Värdekonflikter i skolan 20 Om den här boken 22 Kapitlen i boken 23 2. Förändringar i skolans organisation och styrning 27 Maria Jarl, Hanna Kjellgren & Ann Quennerstedt Att styra skolan 29 Den centralstyrda skolan 35 Den mål- och resultatstyrda skolan 40 Konsekvenser för de verksamma i skolan 50 3. Varför är vissa skolor mer framgångsrika än andra? 53 Bo Rothstein Finns det framgångsrika skolor? 53 Varför så stora skillnader? 55 4. Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor 67 Klas Andersson, Ulf Blossing & Maria Jarl Kapitlets upplägg 68 Vad kan vi lära av organisationsforskningen? 69 Tillit inom organisationer 70 Studien 72 Resultat 73 Misstro i skolorganisationer - en diskussion 82 5. Lärarna och skolans organisering 85 Sofia Persson Lärarkåren utifrån en yrkessociologisk ansats 85 1840-1940-tal: En lokalt förankrad folkskola och lärarkårens politiska framtoning 89 1940-1980-tal: En centraliserad skola - lärarkårens fackliga profil förstärks 92 1980-2000-tal: Decentralisering - lärarkårens professionella framtoning tilltar 95 Lärarförbundens professionella projekt 98 Lärarnas villkor, projekt och skolans organisation 104 6. Det professionella är politiskt 105 Maria Jarl Rektorn i den mål- och resultatstyrda skolan 107 Rektorernas professionella projekt 111 Uppdrag samverkan 116 En falsk dikotomi 123 7. Skolan som värdeförmedlare 125 Hanna Kjellgren Det nationella värdegrunds- och demokratiuppdraget ur ett historiskt perspektiv 127 Nationell värdegrund i en decentraliserad skola 129 Värdegrunds- och demokratifrågor i rektorers och lärares arbete 132 Vad gör kommunerna och hur påverkar det? 138 Nationell värdegrund men ... 148 Värdekonflikter i skolans värdeförmedlande uppdrag 149 8. Läraryrket och den politiska styrningen av skolan 153 Anders Fredriksson Lärares förhållningssätt till sin myndighetsutövning - ett empiriskt exempel 154 När skolpolitik blir skolpraktik 159 Den politiska styrningen av lärarna 163 Ett systemskifte i styrningen av läraryrket 165 Konsekvenser av en motsägelsefull politisk styrning av läraryrket 170 9. Att kategorisera och konstruera verkligheten i skolan 173 Fredrik Sjögren Något om styrdokumenten 175 Lärare mellan Skylla och Karybdis 177 Kort om evolutionsteori och vetenskapsfilosofi 182 Reell skolpolitik skapas 183 En individualiserad skola 190 Epilog 193 Maria Jarl & Jon Pierre Skolan, ett svårskött pastorat 193 Vägen framåt - två modeller 196 Referenser 201 Appendix. Empiriska undersökningar i VIS-programmet 219 Maria Jarl & Hanna Kjellgren Lärarenkäten 219 Rektorsenkäten 221 Skolchefsenkäten 224 Insamling av kommunala skolplaner 224