Hylla
Författare/Namn
Titel Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 194 sidor illustrationer 23 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00010180cam a2201909 i 4500
*001314943
*00520170330090551.0
*008160527s2016 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789147122080$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147122080
*035 $a(SE-LIBR)19475731
*041 $aswe
*08204$a372.218$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon$aEm-c.01$2kssb/8
*1001 $aAckesjö, Helena,$d1973-$0https://libris.kb.se/tr58f32c2cd9v70#it
*24510$aÖvergångar mellan skolformer :$bkontinuitet och progression från förskola till skola /$cHelena Ackesjö.
*250 $aFörsta upplagan
*260 $bLiber,$c2016
*300 $a194 sidor$billustrationer$c23 cm
*650 7$aFörskoleklass
*650 7$aSkolstart
*650 7$aFörskolebarn
*650 0$aPreschool children
*650 0$aReadiness for school
*650 7$aSkolan
*650 7$aFritidshem
*8528 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 Barns, lärares och skolledares berättelser 8 Samtida utbildningspolitiska förändringar 11 Bokens disposition 12 1 Förskoleklassen i ett utbildningssystem som förändras 14 Förskoleklassens framväxt och uppdragets förskjutning 15 Lekskolorna 15 Den pedagogiska uppgiften 16 Förskoleklassen 17 Ett utbildningslandskap i förändring 19 Det samhälleliga intresset för förskoleklassen - en policybeskrivning 20 Olika bilder av förskoleklassen 23 En skolifierad förskoleklass 23 En ambivalent förskoleklass 25 Förskoleklassen som "något annat" än förskola och skola 27 2 Att vara lärare i förskoleklass 30 De öppna dörrarnas praktik 30 Former för samverkan 32 Att samverka runt ett gemensamt kunskapsuppdrag 35 Att låta barnen träda över gränsen 38 Skolförberedelse är anpassning 40 Att förbereda om och för skolan 42 En annorlunda del av en större helhet 45 Brist på planeringstid - inte på vilja 47 3 Övergångar och kontinuitet 50 Övergångar som förändringar i identitet och miljö 51 Samverkan och kommunikation mellan lärare i olika skolformer 53 Lärares (skilda) berättelser om barn och verksamheter 54 Barns berättelser om skillnader i olika verksamheter 56 Barns förväntningar på skolan 57 Kontinuitet och övergångar 58 Olika former av kontinuitet 60 4 Social (dis)kontinuitet 64 Att lämna gamla gemenskaper och träda in i nya 67 Efter sommarlovet 71 Övergångar som relationsbrytande och relationsskapande processer 72 Hösten i årskurs 1 74 En övergångsrik institutionell vardag 77 En övergångsrik vardag i relation till barns lärande 78 5 Fysisk och kulturell (dis)kontinuitet 80 Fysisk kontinuitet 80 Kulturell kontinuitet 82 6 Undervisningskontinuitet - att skapa röda trådar mellan skolformer 89 Förskoleklassen som en lekfull plats 92 Att göra om och göra rätt i årskurs 1 95 Förskoleklassen - ett väntrum eller en plats där undervisningskontinuitet kan skapas? 98 Lek, lärande och undervisning - en utmanande kombination 102 Lekens otydlighet 102 Leken är viktig! 103 Vuxnas roll i barns lek 104 Undervisning - en utmaning i förskoleklassen 106 Utvärdering och bedömning för att skapa progression 109 7 Övergångarna till och från fritidshem 113 Den vertikala övergången mellan förskola och fritidshem 114 Likheter och skillnader mellan verksamheterna 115 Förberedande aktiviteter och samarbete mellan lärarna 117 Kärnan i fritidshemmets kontinuitetsskapande arbete 120 Den dagliga horisontella övergången mellan förskoleklass och fritidshem 122 Barns perspektiv på den dagliga övergången 123 Den otydliga och flexibla gränsen 126 Barns egna strategier för att få syn på övergången 128 På spaning efter en gräns 130 Förskoleklass och fritidshem - lika eller olika? 131 8 Att förbereda för övergångar 134 "Något ska hända. Men vad? Och när?" Separation och anpassning 134 ldentitets(re)konstruktioner - att vara och att bli 139 Forskning om transition programs 139 Övergångsaktiviteter 142 Att arbeta med årshjul 142 En mjuk övergång kan beskrivas som en spiralformad process 149 9 Att organisera för övergångar - skolledare berättar 154 Att dela eller inte dela barngrupper 156 Att ta emot barn från 18 förskolor 158 Vad är "det bästa för barnen" i övergången till förskoleklass? 159 "Det bästa för lärandet" som fokus i övergången till årskurs 1 161 Den enskilda skolans arbete med övergångar 161 Den komplexa väven 163 Tillbaka till övergångarnas sociala (dis)kontinuitet 164 10 Framtidens förskoleklass 167 En nordisk utblick över undervisning av sexåringar 167 Den målstyrda förskoleklassen 170 Förskoleklassens förtydligade uppdrag i Lgr 11 172 Globala kunskapsutmaningar 174 Den pedagogiska poängen med förskoleklassen som en övergångszon 176 Att stötta barnen i övergångar 177 Skolförberedelse och kontinuitet i ett utbildningslandskap som förändras 179 Underlag för fortsatta diskussioner 181 Normer och värden 181 Kunskaper: Förskoleklassens uppdrag och undervisning 181 Barns ansvar, delaktighet och inflytande 182 Skola och hem 183 Övergång och samverkan 183 Skolan och omvärlden 183 Bedömning: Uppföljning och utvärdering 184 Rektors ansvar: Styrning och ledning 184 Personalens kompetens 184 Barngruppen 185 Inne- och utemiljön 185 Referenser 186