Hylla
Titel Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001316341
*00520221018114930.0
*008170116s2017 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144113173$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144113173
*035 $a(SE-LIBR)19989730
*041 $aswe
*08204$a371.3$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*24510$aAllmändidaktik :$bvetenskap för lärare /$cSven-Erik Hansén, Liselott Forsman (red.).
*250 $aAndra upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*300 $a383 sidor$c25 cm
*500 $aUpplaga 2:7 tryckt 2022
*650 7$aInlärning
*650 7$aUndervisning
*650 7$aPedagogisk metodik
*650 7$aDidaktik
*653 $aDidaktik
*653 $aLärande
*653 $aPedagogik
*653 $aUndervisning
*7001 $aHansén, Sven-Erik,$d1943-$4edt$0https://libris.kb.se/97mqwk7t4ms21kv#it
*7001 $aForsman, Liselott$4edt
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Bokens innehåll 13 Bokens författare 21 Del I Allmändidaktik- vetenskap för lärare 1 Vad är allmändidaktik? 29 Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén, Jan Sjöberg & Tomas Kroksmark Allmändidaktik - deldisciplin inom pedagogik 30 Några milstolpar i utvecklingen av didaktiken 32 Skolbildningar inom didaktik 38 Den didaktiska relationen 41 Konturer till en allmändidaktik 46 Litteratur 47 2 Ämnesdidaktik - en integrerad del av allmändidaktik 49 Kaj Sjöholm, Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén & Tomas Kroksmark Ämnesdidaktiska traditioner 51 Ämnesdidaktik i en europeisk tradition 51 Ämnesdidaktik i en angloamerikansk tradition 53 Relationen mellan traditionerna 56 En precisering av innebörden i ämnesdidaktik 58 Varierande utgångspunkter för indelning av didaktik 60 Ämnesdidaktik och Norden 61 Ämnesdidaktiken och den goda läraren 64 Litteratur 64 Del 2 Allmändidaktikens samhälleliga villkor 3 Lärarutbildning i ett föränderligt samhälle 69 Jan Sjöberg & Sven-Erik Hansén Den internationella arenan 70 Den nordiska arenan 75 Den nationella arenan 78 Lärarutbildning och förändring 82 Litteratur 83 4 Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning 87 Pirjo Lahdenperä & Margareta Sandström Interkulturell didaktik - dimensioner och kunskapsformer 89 Transformativ akademisk kunskap och interkulturell didaktik 91 Undervisningssvårigheter i mångkulturella klassrum 94 Språkliga hinder för lärande och undervisning 94 Modersmålsundervisning 96 Sociokulturella hinder för lärande och undervisning 97 Skilda synsätt på lärar- och elevrollen 98 Skilda synsätt på kunskapsanvändningen 99 Svårigheter i kommunikationen lärare-föräldrar 100 Interkulturell kompetens 102 Om det känslomässiga i lärararbetet 102 Lärares interkulturellt kommunikativa kompetens 103 Lärares handlingskompetens 104 Litteratur 106 5 Skola och kön 111 Elina Lahelma & Elisabet Öhrn Forskning om kön 112 Relationer i undervisning och klassrum 113 Prestationer och betyg 116 Relationer mellan elever 119 Betydelsen av lärares kön 120 Att arbeta för förändring 122 Litteratur 123 6 Ansvarsstyrning - didaktikens slutpunkt? 127 Gjert Langfeldt & Jorunn H. Midtsundstad Framväxten av en ny styrningsform 129 Testning av elever - ny funktion - i ny styrform 131 Ansvarsskyldigheten påverkar skolans innehåll 132 Resultatjämförelse 133 Ansvarsskyldigheten förändrar undervisningen 134 Ansvarsstyrning förskjuter ämnesinnehållet 135 Ansvarsstyrning gör det svårare för lärarna att välja innehåll för sin undervisning 138 Didaktik och ansvarsstyrning 139 En diskussion om didaktik och profession 140 Vad gör staten med undervisningen av barn och ungdomar? 141 Litteratur 142 Del 3 Didaktiska processer 7 Lärande och lärandemiljöer 147 Roger Säljö Kunskaper, pedagogik och samhällsform 149 Lärande och arbetsdelning 150 Perspektiv på lärande och kunskap 152 Lärande i ett empiristiskt perspektiv 154 Lärande i ett rationalistiskt perspektiv 157 Pragmatismens och det sociokulturella perspektivets syn på lärande 160 Lärande som situerat i sociala praktiker 162 Dewey och det pragmatiska perspektivet på lärande och undervisning 163 Vygotskij och lärande i ett sociokulturellt perspektiv 167 Att stötta lärande 171 Litteratur 172 8 Vad händer egentligen under lektionerna? 175 Fritjof Sahlström Elevers och lärares deltagande i katederundervisning 177 Deltagande i bänkundervisning 184 Initiering-respons-evaluering 188 Två-tredjedelsregeln 192 Robusta resultat, nya förutsättningar 194 Litteratur 195 9 Design för lärande på tröskeln till ett digitaliserat samhälle 199 Staffan Selander Det didaktiska (etiska) ansvaret 200 Att förstå lärande 201 Erkännandekulturer och bedömningspraktiker 203 Lärande i en digital miljö 204 Spel och scenariepedagogik 205 Mobilt lärande 206 Det flippade klassrummet 206 Storföreläsning med mentometer 207 Blogg 207 Kollaborativ informationssökning 207 Skissandets didaktik 208 Mot nya kunskapsrepresentationer och en ny litteracitet 208 Design för lärande 208 Learning Design Sequences 209 Slutord 211 Litteratur 212 10 Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle 215 Liselott Forsman, Mikaela Björklund & Kaj Sjöholm Några ögonblicksbilder av verkligheten 217 Förändrade färdigheter och nya didaktiska perspektiv 219 Värdegrundsfrågor och kompetens för ett förändrat samhälle 220 Tillbaka till klassrummet 222 Mer om värdegrunden 225 Hur går vi vidare? 227 Litteratur 228 11 Specialpedagogik-för mångfald i skola och samhälle 231 Kristina Ström & Karin Linnanmäki Samhällssyn, människosyn och kunskapssyn 232 Från liv i samhällets utkant till gryende människovärde 233 Bildbarhet och bildbarhetens gränser 233 Folkundervisning - bildning för de bildbara 234 Särskilda elever - särskild utbildning 235 Specialpedagogik - en speciell form av pedagogik? 237 Specialpedagogik - pedagogik för de speciella? 240 Lärandesvårigheter eller undervisningssvårigheter? 242 Matematiksvårigheter 244 Specialpedagogik i en skola för alla 246 Litteratur 247 12 Att leda lärande 249 Torbjörn Sanden & Tom Wikman Två lärares berättelser 251 Förutsättningar för lärande 254 Förutsättningar för att leda 257 Läraren som ledare 260 Konkretisering 264 Litteratur 266 13 Att förstå och använda läroplanen 269 Sven-Erik Hansén & Jan Sjöberg Läroplaner, politik och beslut 270 Läroplanstraditioner 275 Läroplanen och organiseringen av innehållsstrukturen 277 Läroplanen och läroplansarbete 278 Spänningen mellan den formella och funktionella läroplanen 279 Läroplanen i spänningsfältet rutin och förändring 281 Läroplanen i spänningsfältet mellan teori och praktik 284 Läraren och läroplanen 286 Litteratur 288 14 Utvärdering och bedömning som en del av lärarens arbete 291 Gunnel Knubb-Manninen, Tom Wikman & Sven-Erik Hansén Bedömning och betygsättning av elever 293 Elevens självbedömning 296 Att utvärdera undervisning 297 En mångsidig och dynamisk bedömning 299 Litteratur 300 15 Att utvärdera utbildning 303 Renata Svedlin Utvärderingens värderingsbas och genomskinlighet 306 Hur utvärdera på skolan? 307 Att välja form för självvärdering 307 Områden för självvärdering i skolans arbete 309 Självvärdering av hälsa och välbefinnande, ett exempel 311 Vilken är nyttan av utvärdering i skolan? 312 Utveckling av formerna för utvärderingspraxis 313 Litteratur 314 Del 4 Att utvecklas i yrket 16 Nya lärare möter skola och klassrum 319 Jessica Aspfors, Marina Bendtsen & Sven-Erik Hansén Den första tiden i yrket 320 Nya lärare berättar 322 Camillas berättelse - nya idéer och gamla mönster 323 Malins berättelse - att balansera och dra gränser 327 Framträdande mönster i berättelserna 330 Intensifiering 331 Obeständighet 332 Partikularitet 333 Kompetensbildning 335 Entusiasm 336 Mönster, arenor och åtgärder 336 Litteratur 338 17 Lärares pedagogiska tänkande 341 Pertti Kansanen & Sven-Erik Hansén Lärares pedagogiska tänkande 343 Läroplanens roll 344 Lärarens roll 345 Hur tolkas pedagogiskt tänkande? 349 Pedagogiskt tänkande i elevers medvetande 353 Självständigt tänkande och forskande lärare 357 Litteratur 358 18 Professionell och didaktisk utveckling genom aktionsforskning 361 Karin Rönnerman & Liselott Forsman Styrning av kompetensutveckling 362 När formen styr kompetensutvecklingen 364 Aktivt deltagande i kompetensutveckling 366 Trädprojektet 366 Q-projektet 369 Kollegial kompetens utvecklas 372 Lärare som del av ett större sammanhang 374 Litteratur 376 Person- och sakregister 379