Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Coaching : vad, varför hur
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2012
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän 3. tr., 2013 Klinikplacerad Pliktex.
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00016186cam a2202881 a 4500
*001320466
*00520170830075308.0
*008120713s2012 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144075778
*035 $5Bo$a(Bo)502688
*035 $a(SE-LIBR)13486598
*0411 $aswe$hnor
*08204$a658.3142$223/swe
*084 $aQbfb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGjerde, Susann,$d1970-
*24010$aCoaching.$lSvenska
*24510$aCoaching :$bvad, varför hur /$cSusanne Gjerde ; översättning Per Larsson.
*250 $a2., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2012
*300 $a378 s.$c26 cm
*500 $a3. tr., 2013
*500 $5Halm$aKlinikplacerad
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aMentors kap
*650 7$aLedarskap
*650 2$aMentoring
*650 2$aLeadership
*650 0$aLeadership
*650 0$aMentoring
*653 $aCoaching
*653 $aLeadership
*653 $aLedarskap
*653 $aPersonalutveckling
*653 $aMentors kap
*653 $aKompetensutveckling
*8528 $cQbf
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Coaching kan beskrivas som en form av kommunikation vars syfte är att underlätta personlig och professionell utveckling. Denna bok ger en introduktion till ämnet coaching utifrån tre perspektiv: vad, varför och hur. Boken ger en bild av vad coaching innebär genom att beskriva vad som är kännetecknande för denna process. Saker som diskuteras är förhållnings- och tankesätt inom coaching, trender och utvecklingstendenser på fältet, samt coachingrelationen. Varför coaching är en annan viktig aspekt som tas upp i boken. I detta sammanhang diskuteras aktuell forskning, teorier och metoder inom coachingfältet, och läsaren ges en bild av målsättningen med coaching utifrån de olika faserna som ingår i en sådan process. Slutligen diskuteras hur coaching går till. Här ges läsaren en introduktion till utvalda metoder, färdigheter och åtgärder; en beskrivning som konkretiseras genom en rad exempel som är hämtade från verkliga coachingsamtal. Boken ger en grundlig och inspirerande introduktion till ämnet coaching. Den är både teoretisk och praktisk och riktar sig således till både studenter och yrkesverksamma på området. Den andra upplagan är en översättning av den norska utgåvan från 2010. Den utgår från samma kapitelstruktur som föregående upplaga, men teorier, metoder och exempel är grundligt uppdaterade utifrån aktuell forskning. && && Andra upplagan
Förord 9 Inledning 13 Begreppet coaching 13 Målgrupp och syfte 14 Bokens uppbyggnad 15 Del 1: Utveckling, syfte och fundament 16 Del 2: Tankesätt, attityd och relation 17 Del 3: Coachingfärdigheter, redskap och övningar 17 Del 4: Coachingmetodik, råd och praktisk användning 18 DEL I UTVECKLING, SYFTE OCH FUNDAMENT KAPITEL 1 Utveckling, kännetecken och motsättningar 21 Ordets ursprung 21 Gamla rötter 22 Historia 23 Definitioner av coaching 29 Kännetecken för coaching 31 Oenighet och motstridiga drag 38 Sammanfattning 40 KAPITEL 2 Syftet med coaching 43 Överordnat syfte 43 Organisationens önskemål 44 Fokuspersonens upplevelse 45 Forskning om coaching 46 Syftet med olika processer i coaching 50 Sammanfattning 53 KAPITEL 3 Utforskning, igångsättning och uthållighet 55 i Utforskning 55 1 Medvetandegörande 55 2 Insikt 61 3 Önskemål och motivation 64 ii Igångsättning 67 4 Val 67 5 Mål 71 6 Handling och övning 72 iii Uthållighet 75 7 Reflektion och lärande 75 8 Fokus 78 9 Stöd 79 Inre påverkan 81 Sammanfattning 83 KAPITEL 4 Inspiration och teoretisk grund 85 Filosofi och coaching 85 Psykologi och coaching 89 Positiv psykologi och coaching 99 Terapi kontra coaching 102 Handledning 106 Mentorskap 113 Sammanfattning 115 DEL II TANKESÄTT, ATTITYD OCH RELATION KAPITEL 5 Tankesätt och attityder i coaching 119 Människosyn och attityd 119 Tankesätt 125 Arbetsprincip för coaching 137 Sammanfattning 138 LITTERATUR KAPITEL 6 Coachingrelationen 139 En bra relation 139 Sammanfattning 151 DEL III COACHINGFÄRDIGHETER, REDSKAP OCH ÖVNINGAR KAPITEL 7 Aktivt lyssnande 155 Höra eller lyssna 155 Lyssna 156 Varför lyssnar vi? 156 Vad hindrar oss att lyssna? 158 Lyssna på tre olika nivåer 159 Redskap för aktivt lyssnande 169 Aktivt lyssnande - övningar 177 Sammanfattning 179 KAPITEL 8 Nyfikenhet 181 Nyfikenhet och upptäckande 181 Redskap för nyfikenhet 183 Sammanfattning 205 KAPITEL 9 Handlings- och lärofokus 207 Främja handling och fördjupa lärande 207 Varför handlar vi? 208 Våra många behov 209 Inre och yttre motivation 210 Läroprocessen 213 Hur vuxna lär sig 216 Tankens inverkan på lärande och handling 219 Coachingredskap 222 Igångsättning 223 Uthållighet 236 Inre påverkan 246 Sammanfattning 248 KAPITEL 10 Intuition 249 Definition 250 Lite historia 250 Intuition vid beslutsfattande 251 Intuition som omedvetna processer och expertis 252 När intuitionen tar fel 253 Känslor i medvetandets utkant 254 Aktivt lyssnande på jakt efter signaler 255 Viktiga grepp i aktivt lyssnande 257 Emotioner och känslor 258 Känslomässig inlevelse 262 Coachingredskap för intuitionen 263 Sammanfattning 271 DEL IV COACHINGMETODER, RÅD OCH PRAKTISK ANVÄNDNING KAPITEL 11 Coachingmetodik och övningar för utforskning 275 Metoder för utforskning 277 Sammanfattning 295 KAPITEL 12 Coachingmetodik för igångsättning, uthållighet och inre påverkan 297 Igångsättning 297 Uthållighet 320 Inre påverkan 322 Sammanfattning 329 KAPITEL 13 Fallgropar och råd 331 Fokuspersonens fallgropar 331 Coachens fallgropar 334 Råd till nybörjare 335 Råd till den erfarna coachen 337 Coaching som en del av ledarrollen 341 Röda flaggor 347 Etiska dilemman 350 Sammanfattning 354 KAPITEL 14 Att utveckla en personlig coachroll 355 Mina skäl att utöva coaching 355 Hur vill jag använda coaching? 355 Analys av coachens starka sidor 356 Att utveckla coachens starka sidor och korrigera fallgropar 357 SWOT 359 Träna dina coachingfärdigheter 361 Sammanfattning 362 Litteratur 363 Sak- och personregister 373