Hylla
Författare/Namn
Titel Formativ undervisning : utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2017
Natur Kultur Läromedel [Stockholm] : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 152 sidor illustrationer 24 cm
Anmärkning: Målgrupp Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare och rektorer i grundskola och gymnasieskola, samt till studenter på lärarutbildningen och rektorsprogrammet
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00012872cam a2202329 i 4500
*001326647
*00520170628155120.0
*008161126s2017 sw a|||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127818309$qinbunden
*035 $a(BOKR)9789127818309
*035 $a(SE-LIBR)19889468
*041 $aswe
*08204$a371.3$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aHirsh, Åsa,$d1968-
*24510$aFormativ undervisning :$butveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus /$cÅsa Hirsh ; illustrationer: John Persson.
*250 $aFörsta utgåvan
*264 1$aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2017
*264 1$a[Stockholm] :$bNatur Kultur Läromedel$c[2017]
*300 $a152 sidor$billustrationer$c24 cm
*5210 $aBoken vänder sig till yrkesverksamma lärare och rektorer i grundskola och gymnasieskola, samt till studenter på lärarutbildningen och rektorsprogrammet
*650 7$aPedagogisk metodik
*650 7$aUndervisning
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aGymnasieskolan
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aEducation, Secondary
*650 0$aHigh schools
*650 0$aTeaching
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*653 $aSkolutveckling
*653 $aPedagogisk metodik
*653 $aGrundskolan
*653 $aGymnasieskolan
*8528 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 5 Varför formativ undervisning? 8 1. Undervisningens formativa kärna 15 Undervisning och skolutveckling - mer än att stå framför eleverna 19 2. Teoretiska perspektiv 23 Sociokulturell teoribildning 27 Verksamhetsteoretisk förståelse av skola och undervisning 28 OTL - elevers likvärdiga möjligheter att lära 30 3. Från formativ bedömning till formativ undervisning 43 Högre utbildning 44 Från teoretisk definition till forskningsanvändning i praktiken 45 Formativ bedömning - mer än en quick-fix? 46 Vilken forskning når beslutfattares öron.? 49 Tekniker, metoder och fokus på eleven 50 Synliggöra undervisningens roll 52 4. Formativ undervisning i svenska styrdokument 55 Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 55 Elevernas agens 58 Utforskande förhållningssätt 59 5. Formativ undervisning: skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete 63 Skolutveckling 63 Systematiskt kvalitetsarbete 65 Hur får man bredd och djup i bilden? 66 "Vi måste komplettera med annat" 68 Den lokala praktikens egna frågor 71 Implementera en utforskande kultur 72 6. Skolutveckling som gemensamt projekt 75 Samtalsgrupper 78 Samverkan mellan lärare och forskare 79 Organisera för kollaborativt professionellt lärande 80 Gemensamma drag i modeller för systematisk kollaborativ skolutveckling 81 7. Undervisningsanalys i praktiken 87 Lessonstudy 87 Learning study 93 Lesson och learning study som metod för lärardriven skolutveckling 100 Kompletterande perspektiv 103 8. Kollaborativ formativ undervisningsanalys (KFU) 105 Elevernas röster 107 Mellanledaren har en central roll 108 Mellanledarens reflektioner 110 Modellens olika steg 111 Arbete i cykelns olika steg - ett exempel 113 Modellens plasticitet 119 Dokumentation 120 9. Datainsamling och analys 123 Konsten med enkäter 123 Göra ett representativt urval 126 Enskilda intervjuer eller fokusgrupper? 128 Kvalitativ innehållsanalys 130 Avslutning 141 En tredje väg 144 Referenser 147