Webbsök

Den inkluderande förskolan : en handbok
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Den inkluderande förskolan : en handbok
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
  • Tredje upplagan
Omfång
  • 247 sidor illustrationer
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Den kulturella mångfalden i förskolan ställer höga krav på personal och chefer, men erbjuder också rika möjligheter till engagerande möten med barn och en stark känsla av att kunna göra skillnad. För att förskolan ska kunna ge alla barn bästa möjliga förutsättningar krävs en gemensam kunskapsbas att utgå ifrån där lek, omsorg och trygghet förenas i en genomtänkt praktik. Det är just detta som författaren till den här boken tagit fasta på. Bokens olika kapitel tar upp vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär, hur man bemöter nyanlända barn, hur barnens förkunskaper och intressen kan kartläggas och hur det viktiga samarbetet med föräldrar kan utvecklas. Här finns även kapitel som ger kunskap om flerspråkighet och andraspråksutveckling samt beskriver de teoretiska modeller som är viktiga för att förskolan ska kunna fullfölja sitt pedagogiska uppdrag. En mängd praktiska förslag på språkutvecklande arbetssätt knutna till läroplanen Lpfö 18 ingår. I denna tredje, reviderade upplaga har bland annat transspråkande i svenskt och internationellt perspektiv och dess praktiska tillämpningar fått större utrymme, liksom Jim Cummins tankar om förskolans viktiga roll i det svenska skolsystemet. Den inkluderande förskolan vänder sig till alla som är verksamma i förskolan men även till studerande på förskollärarutbildningen.
Term
ISBN
  • 9789144132990
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00010300cam a22015857i 4500
*001327171
*00520200206104522.0
*008191208s2020    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144132990$qflexband
*035  $a(BOKR)9789144132990
*035  $a(SE-LIBR)s4r9zkq4qv3kl6wc
*041  $aswe
*08204$a372.6$223/swe
*0830 $a407.1$223/swe
*084  $aEabf.01$2kssb/8
*084  $aF.047$2kssb/8
*1001 $aHåland Anveden, Pia,$d1953-
*24514$aDen inkluderande förskolan :$ben handbok /$cPia Håland Anveden.
*250  $aTredje upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300  $a247 sidor$billustrationer
*520  $aDen kulturella mångfalden i förskolan ställer höga krav på personal och chefer, men erbjuder också rika möjligheter till engagerande möten med barn och en stark känsla av att kunna göra skillnad. För att förskolan ska kunna ge alla barn bästa möjliga förutsättningar krävs en gemensam kunskapsbas att utgå ifrån där lek, omsorg och trygghet förenas i en genomtänkt praktik. Det är just detta som författaren till den här boken tagit fasta på. Bokens olika kapitel tar upp vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär, hur man bemöter nyanlända barn, hur barnens förkunskaper och intressen kan kartläggas och hur det viktiga samarbetet med föräldrar kan utvecklas. Här finns även kapitel som ger kunskap om flerspråkighet och andraspråksutveckling samt beskriver de teoretiska modeller som är viktiga för att förskolan ska kunna fullfölja sitt pedagogiska uppdrag. En mängd praktiska förslag på språkutvecklande arbetssätt knutna till läroplanen Lpfö 18 ingår. I denna tredje, reviderade upplaga har bland annat transspråkande i svenskt och internationellt perspektiv och dess praktiska tillämpningar fått större utrymme, liksom Jim Cummins tankar om förskolans viktiga roll i det svenska skolsystemet. Den inkluderande förskolan vänder sig till alla som är verksamma i förskolan men även till studerande på förskollärarutbildningen.
*650 7$aSpråkundervisning
*650 7$aFörskolepedagogik
*650 7$aInvandrarundervisning
*650 7$aFlerspråkighet
*650 7$aAndraspråksinlärning
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningEab