Hylla
Författare/Namn
Titel Adhd : från duktig flicka till utbränd kvinna
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Vi missar flickorna med ADHD när vi letar efter symtom som är vanligare hos pojkar. Flickor och unga kvinnor får inte heller lika effektiv behandling eftersom de flesta läkemedelsstudier på preparat och doser är gjorda på pojkar och män.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00026537cam a2204585 i 4500
*001328265
*00520200320153840.0
*008191004s2020 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789127827257$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127827257
*035 $a(OCoLC)1144874778
*035 $a(SE-LIBR)r2gkpq9xpqjls0zv
*041 $aswe
*08204$a616.8589$223/swe
*084 $aVlad$2kssb/8
*1001 $aBorg Skoglund, Lotta
*24510$aAdhd :$bfrån duktig flicka till utbränd kvinna /$cLotta Borg Skoglund.
*250 $aFörsta utgåvan
*264 1$aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c[2020]
*300 $a191 sidor$c22 cm
*520 $aVi missar flickorna med ADHD när vi letar efter symtom som är vanligare hos pojkar. Flickor och unga kvinnor får inte heller lika effektiv behandling eftersom de flesta läkemedelsstudier på preparat och doser är gjorda på pojkar och män.
*650 7$aAdhd
*650 7$aFlickor
*650 7$aUtbrändhet
*650 7$aKvinnor
*650 2$aAttention Deficit Disorder with Hyperactivity
*650 2$aWomen
*650 2$aBurnout, Psychological
*650 0$aGirls
*650 0$aAttention-deficit hyperactivity disorder
*650 0$aBurn out (Psychology)
*650 0$aWomen
*8528 $cVla
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: ADHD kan ta sig mycket olika uttryck utifrån biologiska skillnader mellan könen. Kunskapen är skrämmande låg när det gäller flickors och kvinnors unika utmaningar. Vi missar flickorna med ADHD när vi letar efter symtom som är vanligare hos pojkar. Flickor och unga kvinnor får inte heller lika effektiv behandling eftersom de flesta läkemedelsstudier på preparat och doser är gjorda på pojkar och män. L.B.S., överläkare och psykiatriker