Hylla
Författare/Namn
Titel Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008675cam a22012857i 4500
*001329316
*00520200317090122.0
*008200111s2020 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144134543$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144134543
*035 $a(SE-LIBR)w70fz9pztbg1csbn
*041 $aswe
*08204$a300.71$223/swe
*084 $aEabnc$2kssb/8
*084 $aEabo$2kssb/8
*1001 $aSanderoth, Ingrid,$d1939-
*24510$aPlats - identitet - lärande :$bnärområden och känsla av sammanhang /$cIngrid Sanderoth, Sten Båth, Margit Werner.
*250 $aTredje upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300 $a367 sidor$billustrationer
*520 $aMed utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
*650 7$aSamhällskunskapsundervisning $9Fack
*650 7$aGeografiundervisning$9Fack
*650 0$aGeography - Study and teaching
*653 $aSO-undervisning
*7001 $aBåth, Sten,$d1946-$4aut$0https://libris.kb.se/jgvz24122wwq8qs#it
*7001 $aWerner, Margit,$d1937-$4aut$0https://libris.kb.se/nl023t360jv52kc#it
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.